Istandsættelse af træmøbel

Hej allesammen,

Jeg skriver fordi, jeg har et rigtig fint lille massivt eg-træbord. Det har mange fine og snørklede detaljer langs benene. Det er et arvestykke, som jeg er meget glad for, men det er meget mørkt. Jeg tænker derfor, at jeg vil slibe det og derefter hvid-oliere det, så det kan passe bedre med de andre møbler og få en finere plads i hjemmet.

Jeg er god til at arbejde med detaljer, men jeg er i tvivl om, hvad der er det bedste værktøj til at slibe med (udover alm fint og groft sandpapir), når jeg gerne vil slibe bordet og samtidig bevare detaljerne det har.
Jeg betaler gerne for godt værktøj og ligger mange timer i det, da bordet betyder meget for mig.

Hvad er jeres erfaringer?

med venlig hilsen

Helene

Ekstra info: Jeg har en rystepudser til bordpladen.

(billede på vej)
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De snoede ben slibes lettest med ståluld. De lige flader med sandpapir, og eg kan lysnes med oxalsyre.

Olie med pigmenter egner sig ikke til egetræ. Veddet er for tæt og pigmenterne lægger sig på overfladen, hvor de let slides af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære Rantzau

Tak for dit svar!

ift. Ståluld tænker jeg umiddelbart, at det kunne efterlade nogle uønskede ridser? Jeg tager mig gerne tiden for at gøre det ordentligt. Så hvis løsningen er at slibe hele bordet i hånden, så gør jeg også det.

ift. olie. Jeg kan ikke rigtig finde det om olie med pigmenter nogle steder på nettet. Derimod finder jeg mange egetræs møbler, der er på-malet hvidt olie. Er det noget, du har erfaret fra personlig brug?

mvh

Helene
Ståluld fås i flere grovheder. No.0000 er den fineste og ridser ikke. Jeg har det brugt til højglansbehandling af geværskæfter med hærdende klar olie.


Jeg bruger ikke pigmenterede olie til eg hvor der er et vist slid (dørtrin og bordplader), for det har jeg set tilstrækkelige tilfælde af.

De billeder du har set, er taget umiddelbart efter projektet er lavet - ikke et halvt år senere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok, tak for svar! Og smukt udført :)

jeg har dog primært set nogen bruge oxalsyre til at fjerne pletter. Vil det være flot/lysne det jævnt over overfladen?

mvh

Helene

Annonce
Det er svært at give et generelt svar. Overfladen på dit møbel skiller sig ud fra benene. Det skyldes nok at bordpladen er slidt anderledes end benene og hylden som sandsynligvis kun er støvet af med en tør klud.

Som start vil jeg anbefale du først bleger pletterne. Først når du har fjernet alle pletter kan du vurderer om du skal blege resten af møblet. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De bordben er et mareridt at få pæne, hvis de er blevet bejdset i sin tid, og sådan ser det ud for mig.
Problemet er, at i alle fordybningerner er der endetræ, og der trænger bejdsen dybere ind, end den gør andre steder.
Jeg må erkende, at jeg for en gangs skyld ikke er helt enig med Rantzau. Jeg tror aldrig at du bliver færdig, hvis du forsøger med ståluld,  der er så fint.
Jeg arbejdede for 50 år siden som møbelsnedker, hvor vi også reparede møbler, og det var et mareridt, når vi fik møbler ind, hvor der var ben på med udskæringer - af de grunde som jeg beskrev tidligere. Det skal også siges, at vi ikke havde de redskaber til rådigheder, som man har i dag, men alligevel - det er svært med  et værktøj at komme til i alle disse fordybninger.
Bl.a. derfor forlod jeg snedkerfaget, såsnart jeg var udlært, da mit liv var for kort til at slibe på sådanne ben i flere dage.
Men heldigvis er der da nogle, som er mere tålmodige end mig.
Der var typisk også lak på, så vi brugte altid først skrabejern eller ziehklinge til at få lakken af, og også gerne få skravet lidt af overfladen af. Herefter var det med groft sandpapir (korn 80) og når man endelig var kommet i bund, så brugte man fint sandpapir til at få fjernet alle ridserne fra det grove sandpapir.
Så du er nødt til at regne med, at først må du behandle det groft, og derefter finere og finere.
Rystepudser er i øvrigt ikke særlig god til plader, dels fordi de ikke tager så hårdt fat, og dels fordi de laver tydelige slibespor.
Båndpudser er meget bedre eller en rondelsliber. Men igen vil jeg sige, brug først noget groft sandpapir indtil du er kommet i bund, og derefter noget fint til at få glattet det ud.
Behandling med div olier kender jeg ikke til, da det altid var lak, da jeg arbejdede med det.
Et lille tip - når man skal bruge sandpapir til håndslibning uden klods, så fold det 2 gange i stedet for 1. Når man kun folder det 1 gang får man glat side mod glat side, hvilket kan gøre det svært at styre og ved slibning i mange timer, kan man få hudløse fingre. Når det foldes 2 gange låser det sig selv og gør det meget nemmere at arbejde med. Når de 2 af siderne er brugt, folder man den om, så man også kan bruge den side, som var skjult. Håber at det giver mening. Jeg vedhæfter en lille tegning, som viser systemet.


Kurt B. Andersen
Ståluld er særdeles velegnet til uregelmæssige overflader - det er et helvede med både ziehklinger og skrabejern.

Jeg er ikke sikker på at bordet er bejdset. Det var ikke normalt med eg, så min fremgangsmåde anser jeg for mere sikker, medmindre der kommer nye oplysninger.

Jeg er til gengæld helt enig i at en rystepudser ikke gør noget godt til Helenas projekt. Jeg er også enig i at lak er langt bedre til et bord i eg frem for olie.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar begge to.

Jeg har fået at vide, at bordet ikke er bejdset.
Tak for tippet med sandpapir, og vi dropper rystepudser 👍
Ja jeg er helt med på, at det er et projekt der strækker sig over flere dage til uger, hvis det skal gøres ordentligt. Især pga benene. Det er derfor, jeg spurgte om et par tips. Dog ligger jeg gerne, det arbejde i det, som det nu kræver.

Nu vil jeg næsten ikke bruge mere af jeres tid, men hvorfor den forkærlighed til lak ift møbelbehandling? jeg har mange møbler, der er olierede, som jeg er ganske tilfreds med. Med lak kommer der ofte en glansfuld overflade og let ridser i, der er svære at fixe.

mvh

Helene

Du kan godt bruge olie til eg. Når der bliver foreslået lak, skyldes det at det var tidstypisk for dit møbel.

Dog bør du stadig undgå pigmenterede olie til eg af førnævnte årsager. Vælger du at slibe med sandpapir, skal du være omhyggelig med at få slebet jævnt på de krumme flader. Ståluld smyger sig letter rundt i krogene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også