Istandsættelse af træmøbel

Hej allesammen,

Jeg skriver fordi, jeg har et rigtig fint lille massivt eg-træbord. Det har mange fine og snørklede detaljer langs benene. Det er et arvestykke, som jeg er meget glad for, men det er meget mørkt. Jeg tænker derfor, at jeg vil slibe det og derefter hvid-oliere det, så det kan passe bedre med de andre møbler og få en finere plads i hjemmet.

Jeg er god til at arbejde med detaljer, men jeg er i tvivl om, hvad der er det bedste værktøj til at slibe med (udover alm fint og groft sandpapir), når jeg gerne vil slibe bordet og samtidig bevare detaljerne det har.
Jeg betaler gerne for godt værktøj og ligger mange timer i det, da bordet betyder meget for mig.

Hvad er jeres erfaringer?

med venlig hilsen

Helene

Ekstra info: Jeg har en rystepudser til bordpladen.

(billede på vej)
Hej allesammen, Jeg skriver fordi, jeg har et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Slibning lyder som den helt forkerte fremgangsmåde, til et møbel med mange fine detaljer. Hvis der er nogle som foreslår en god kemisk løsning, så brug den i stedet for.

Prøv det selv
Nej - brug aldrig kemi til eg, med mindre du er 100% sikker på hvad du gør. Risikoen for misfarvninger er meget stor.

Sandpair er nok den dårligste løsning til træ med detaljer, men har man berøringsangst for ståluld kan det til nød bruges.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når møblet efterfølgende skal hvid-olieres - så kan jeg ikke rigtig se at "misfarvning" skulle kunne blive et problem ?

Prøv det selv
Er det noget du tror, eller noget du ved?  

Olie med pigmenter er laserende og kan aldrig skjule misfarvninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg VED at møblet skal hvid-olieres det fordi indlægget starter med at give denne oplysning.

Prøv det selv
Annonce
Ideen var ikke at bruge maling, men noget hvor træstrukturen og årer bevares.
Jeg hælder stadig til olie, da bordet aldrig har været lakeret. Ej heller da det blev lavet i sin tid. Men jeg tænker umiddelbart at starte med at slibe og herefter at vurdere om farveneutral olie, vil være det bedste.

tak for hjælpen :)!
Vi har et spisebord i massiv eg. Det har aldrig fået andet end tyk vælling af sæbespåner. Det bevare egetræet fint lyst og der er ikke noget pigment som slides af. .

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nybegynder 34: Din plan lyder fornuftig. Som Kovas nævner, er hans sæbebehandling særdeles velegnet til et spisebord som udsættes for et væsentligt større slid end dit sidebord. Om du vælger olie nu kan du altid opgraderer med sæbe senere for at opnå en større robusthed mod snavs senere. 

Tilbage står, at jeg fornemmer du ikke har forstået fordelen med ståluld frem for sandpapir til det indledende arbejde. Det nævner jeg ikke fordi jeg har laver disse fejl - jeg har bare opdaget nye måder hvorpå opgaven ikke skulle løses.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-02-2022 20:17:26
Tilbage står, at jeg fornemmer du ikke har forstået fordelen med ståluld frem for sandpapir 

 Du mangler selv at begrunde HVORFOR ståluld er mere velegnet end sandpapir.

Sandpapir er velegnet til at gøre ru og ujævne overflader plane. Fordi sandpapiret kun fjerner de højeste toppe og IKKE fjerner noget materiale i fordybninger. Det betyder så at sandpapir fuldkommen ØDELÆGGER fine detaljer i mønstre og træskærearbejder.
Ståluld har ikke det stive bagpap som sandpapir har. Det betyder at ståluld i langt højere grad er i stand til at tilpasse sig til overfladens ujævnheder på det emne som skal renses. Herudover arbejder ståluld på en helt anden måde. Fraværet af skarpkantede slibekorn er en principiel stor forskel, som i høj grad skåner det emne som du vil rense. 

Prøv det selv
Flaks: Som jeg skrev tidligere, smyger ståluld sig bedre om kringelkroge, og for de fatsvage lagde jeg et billede af hvordan slutresultatet kan fremstå. Hvad forlanger du mere? - en førerhund til blinde?    
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også