Oliefyr - Varmtvands prioriteringen er helt gal ? (Billeder)

Håber nogen kan hjælpe her ! 
Jeg har fået sat ny cirk.. pumpe i fyret for et par måneder siden da den anden simpelthen ikke virkede mere (Kunne ikke cirkulere vand mere)
Efterfølgende fik jeg, endelig, bestilt en ny Zone ventil da den anden hang mere og mere og jeg dagligt skulle ned flere gange for at trække den fri (Den kunne godt lukke, men åbnede ikke selv igen når motoren gav slip)

Det er så lige som om at det faktisk har skabt et problem som jeg ikke aner hvad jeg skal gøre ved !
 Det er jo en Åben/lukke ventil, altså ingen justering, den er enten lukket eller åben ! Problemet er så at når den er lukket så er der ikke noget varmt vand i vandhanerne og hvis den er helt åben så bliver gulvvarmen 15-16 grader (Hvor den er 19-21 grader når den er lukket, ikke optimalt, ved ikke hvorfor)

 Førhen da ventilen satte sig fast i midten var det lige som om at det faktisk virkede bedre - Der var ret god varme på gulvvarmen - Kunne få den op på 22-25 grader på termostaten (trådløse der sidder og måler i rummet+infrarød på gulvet) OG der var varmt vand i hanerne.
 Efterhånden som motorventilen blev aktiveret flere og flere gange satte den sig mere og mere fast, varmen forsvandt mere og mere og jeg skulle ned og hive den åben igen.

Jeg har vendt selve ventilen som den forrige og også sat motoren til som den forrige, så ingen ædring der udover at det er nyt og virker,
 Ventilen er lukket HELE tiden lige p.t - og hvis jeg hiver kapillarrøret ud, altså demontere termostaten, nede på oliefyret er den iskold og jeg kan ikke få den til at klikke. Piller jeg motoren af så ventilen åbner så bliver der varmt derinde og jeg kan få termostaten til at klikke på en 20-30 grader alt efter hvor længe jeg venter.

 Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre - min logik siger mig at den zone ventil faktisk er ubrugelig og burde demonteres på en eller anden måde :)? Men igen, det burde jo virke ?
 Uanset hvad jeg sætter termostaterne til så køre det underligt - Der er jo 2 termostater, 1 oppe udvendigt på fyret og så den siemens termostat med kapillarrør nede på hvad jeg tror er varmtvandsbeholderen. Har prøvet mange indstillinger - Høj/lav på hver sin, høj høj, lav lav, samme temp og næsten alt derimellem.  

Er ikke ekspert på oliefyr så ved faktisk ikke hvordan det skal fungerer sådan helt lavpraktisk ! 
 Om det giver mening at mit fremløb på gulvvarmen bliver iskold når Zone ventilen står helt åben, om fyret skal køre HVER gang ventilen lukker (Det gør det ikke) og om temperaturen i varmtvandsbeholderen skal blive varm når ventilen er lukket......... eller når fyret lige har kørt og så derefter åbne igen ?

 Så det er lidt svært at fejlfinde på når jeg ikke kender "normalen" ! 

Langt kompliceret problem, håber virkelig nogen kan hjælpe !!

Bonus info: Jeg kan ret ofte fylde vand på fyret, er det normalt ? Hvis jeg åbner udluftningen på fyret (ekspansionsbeholderen??????) kommer der luft ud og jeg kan måske fylde 3-4 / 4-6 liter på (Svært at vurderer) 2-3 gange om dagen hvis jeg vil. Fylder på indtil overløbs ventilen åbner og spytter vand ud, efterfølgende står den så og drypper en del, tænker vandet forsvinder ud af den og når fyret køre og vandet bliver varmt kommer der mere ud ?

Gulvvarmestyringen er helt ny (Shuntstyring) og er den her:
https://www.vvs-shoppen.dk/wavin/wavin-komplet-traadloes-gulvvarmesystem-til-8-kredse/?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVAe70nJghP957EPZYUrndOoEu51_g4z4LIH-bOQ0NWRsvOsNflnw_RoCbP8QAvD_BwE

Håber nogen kan hjælpe her !  Jeg har fået sat ny... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din ekspantionsbeholder kan du vende som du vil og placere, hvor du vil. Den automatiske udlufter glemmer du bare.

fase
S. Fabrin skrev den 14-02-2022 08:51:22

Jeg troede også at det drejede sig om ventilen til fortrykket. Hvad laver den automatiske udlufter på kedelsiden. Af med den og en prop i hullet. Automatudlufteren har en vis evne til at blive utæt.

 Nu sidder den udlufter der så ekspansionsbeholderen kan udluftes og lavet efter bogen. Hvis den skulle blive utæt tager det ikke mere end 5min at udskifte. Så det er en dårlig ide at sløjfe den.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg behøver vel ikke at være enig i din betragtning med hensyn den automatiske udlufter, så det lader vi falde.
Jeg vil derimod gerne se dig skifte den på 5 min. af den simple grund, at anlægget skal gøres trykløst, udlufter skiftes og anlægget skal påfyldes vand og udluftes.

fase
Det gør du ikke, men at  komme med sådan et råd og sløjfe noget der er med til at få et anlæg I balance er ikke smart. Nu er de fleste automatudlufter lavet så de kan skiftes med tryk på. Og ellers tager det ikke mere end 5 min at smide en slange på og tage trykket, skifte udlufter,  på med vand og lufte den smule luft ud.
Og det siger jeg af den simple grund at jeg laver sådan noget til dagligt.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 16-02-2022 09:22:50

S. Fabrin skrev den 14-02-2022 08:51:22

Jeg troede også at det drejede sig om ventilen til fortrykket. Hvad laver den automatiske udlufter på kedelsiden. Af med den og en prop i hullet. Automatudlufteren har en vis evne til at blive utæt.

 Nu sidder den udlufter der så ekspansionsbeholderen kan udluftes og lavet efter bogen. Hvis den skulle blive utæt tager det ikke mere end 5min at udskifte. Så det er en dårlig ide at sløjfe den.

 smider en ny automat udlufter på, jeg har alligevel en til at ligge :) Dvs. det er OK at åbne for udlufteren, eller måske endda lade den stå åben så den nye eks. beholder kan udlufte sig selv løbende, eller skal jeg "bare" udlufte det hele når den nye er sat på og så lukke den igen ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når der er fyldt vand på anlægget og ekspansionsbeholderen er er fyldt med vand, er der ingen grund til at den står åben. 

fase
Det er en automat udlufter så den slipper selv luft ud selv om det lille dæksel sidder på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-02-2022 23:20:56

Det er en automat udlufter så den slipper selv luft ud selv om det lille dæksel sidder på. 

På mine kan kan åbne og lukke dem :) derfor jeg spurgte. 

 S. Fabrin. Jeg lufter ud når jeg har skiftet den. Men skal jeg prøve at åbne efter 1-2 uger for at se om der er luft?
Burde / kan der være luft eller burde det ikke kunne lade sig gøre?
Skal jeg lade den stå åben hvis der er luft når jeg kontrollere det periodisk over det næste stykke tid? 

Og tusind tak for hjælpen 👌 fik svar på mange sjove spørgsmål og er blevet klogere og helt tryg ved at smide en ny eks. Beholder på 😁
Ret beset er det ikke nødvendigt at lufte beholderen ud. Jeg ved godt, at jeg lige om lidt får en rettelse fra en anden, men det er simpel fysik, at luft, i modsætning til væske, lader sig trykke sammen.  Hvis du vælger at montere en automatisk udlufter, kan du vente med at lufte ud, til der er tryk på anlægget. Vælger du ikke at montere den automatiske udlufter, kan du komme ud for at skulle efterfylde anlægget, nemlig når beholderen er fyldt på vandsiden.

fase
Jeg har sagt hvad jeg vil sige om den automatudlufter og hvorfor jeg mener den skal blive der...
Jeg giver heller ikke gode råd om ting jeg ikke ved nok om. ganske enkelt fordi jeg ikke har den fornødne viden.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også