Oliefyr - Varmtvands prioriteringen er helt gal ? (Billeder)

Håber nogen kan hjælpe her ! 
Jeg har fået sat ny cirk.. pumpe i fyret for et par måneder siden da den anden simpelthen ikke virkede mere (Kunne ikke cirkulere vand mere)
Efterfølgende fik jeg, endelig, bestilt en ny Zone ventil da den anden hang mere og mere og jeg dagligt skulle ned flere gange for at trække den fri (Den kunne godt lukke, men åbnede ikke selv igen når motoren gav slip)

Det er så lige som om at det faktisk har skabt et problem som jeg ikke aner hvad jeg skal gøre ved !
 Det er jo en Åben/lukke ventil, altså ingen justering, den er enten lukket eller åben ! Problemet er så at når den er lukket så er der ikke noget varmt vand i vandhanerne og hvis den er helt åben så bliver gulvvarmen 15-16 grader (Hvor den er 19-21 grader når den er lukket, ikke optimalt, ved ikke hvorfor)

 Førhen da ventilen satte sig fast i midten var det lige som om at det faktisk virkede bedre - Der var ret god varme på gulvvarmen - Kunne få den op på 22-25 grader på termostaten (trådløse der sidder og måler i rummet+infrarød på gulvet) OG der var varmt vand i hanerne.
 Efterhånden som motorventilen blev aktiveret flere og flere gange satte den sig mere og mere fast, varmen forsvandt mere og mere og jeg skulle ned og hive den åben igen.

Jeg har vendt selve ventilen som den forrige og også sat motoren til som den forrige, så ingen ædring der udover at det er nyt og virker,
 Ventilen er lukket HELE tiden lige p.t - og hvis jeg hiver kapillarrøret ud, altså demontere termostaten, nede på oliefyret er den iskold og jeg kan ikke få den til at klikke. Piller jeg motoren af så ventilen åbner så bliver der varmt derinde og jeg kan få termostaten til at klikke på en 20-30 grader alt efter hvor længe jeg venter.

 Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre - min logik siger mig at den zone ventil faktisk er ubrugelig og burde demonteres på en eller anden måde :)? Men igen, det burde jo virke ?
 Uanset hvad jeg sætter termostaterne til så køre det underligt - Der er jo 2 termostater, 1 oppe udvendigt på fyret og så den siemens termostat med kapillarrør nede på hvad jeg tror er varmtvandsbeholderen. Har prøvet mange indstillinger - Høj/lav på hver sin, høj høj, lav lav, samme temp og næsten alt derimellem.  

Er ikke ekspert på oliefyr så ved faktisk ikke hvordan det skal fungerer sådan helt lavpraktisk ! 
 Om det giver mening at mit fremløb på gulvvarmen bliver iskold når Zone ventilen står helt åben, om fyret skal køre HVER gang ventilen lukker (Det gør det ikke) og om temperaturen i varmtvandsbeholderen skal blive varm når ventilen er lukket......... eller når fyret lige har kørt og så derefter åbne igen ?

 Så det er lidt svært at fejlfinde på når jeg ikke kender "normalen" ! 

Langt kompliceret problem, håber virkelig nogen kan hjælpe !!

Bonus info: Jeg kan ret ofte fylde vand på fyret, er det normalt ? Hvis jeg åbner udluftningen på fyret (ekspansionsbeholderen??????) kommer der luft ud og jeg kan måske fylde 3-4 / 4-6 liter på (Svært at vurderer) 2-3 gange om dagen hvis jeg vil. Fylder på indtil overløbs ventilen åbner og spytter vand ud, efterfølgende står den så og drypper en del, tænker vandet forsvinder ud af den og når fyret køre og vandet bliver varmt kommer der mere ud ?

Gulvvarmestyringen er helt ny (Shuntstyring) og er den her:
https://www.vvs-shoppen.dk/wavin/wavin-komplet-traadloes-gulvvarmesystem-til-8-kredse/?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVAe70nJghP957EPZYUrndOoEu51_g4z4LIH-bOQ0NWRsvOsNflnw_RoCbP8QAvD_BwE

Håber nogen kan hjælpe her !  Jeg har fået sat ny... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En trykekspantionsbeholder er en beholder med en gummimenbran. På den ene side af membranen er lufttrykket, og på den anden side er radiatorvand. Lufttrykket (fortrykket) skal normalt ligge på 0,7 - 0,8 bar. Når du så påfylder vand stiger vandtrykket i radiatorkredsen lynhurtigt fra 0 til fortrykket. Når vandtrykket overstiger fortrykket, vil vandet presse gummimenbranen sammen efterhånden som vandtrykket stiger. Anlægstrykket i radiatorerne bør normalt ligge på ca. 1,5 bar.
Gummimenbranen skal virke som “en fjeder”, og det kan kun virke når der er luft i beholderen.
Prøv da lige at pumpe 0,7 - 0,8 bar i den gamle beholder - som elmand skriver.
Taber beholderen lufttrykket, er den defekt.

Søren O
Når din nuværende beholder er på 8 L, er det ikke nødvendig med en større beholder.
Du skriver, at der på den nuværende beholder sidder en udluftningsventil. Jeg tror, at du har misforstået opbygningen af trykekspansionsbeholderen. Beholderen er opbygget med en gummimembran i midten. På den ene side er der et lufttryk på ca. 0,8 bar. Det er på den side den ventil, du kalder udluftningsventil, sidder. Du skal under ingen omstændigheder lukke luften ud ved hjælp af den ventil. Lufttrykket er med til udligne trykstigningen, når vandet temperatur stiger og dermed udvider sig. Vandet befinder sig på den modsatte side af membranen, og du kan dermed ikke lufte ud for at fylde beholderen. Det er heller ikke meningen, at beholderen skal være fyldt med vand.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du så forstået det   ingen udluftning af ekspansions beholder     

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-02-2022 22:39:54

Du skal absolut ikke udlufte den nye ekspansions beholder. En 35 l ekspansion vil da virke men det er helt overkill at øge den så meget. Hvis din ekspansion og rør er ok så er det fint med de 8 l Har du utætte rør så hjælper en 35 l ikke på det. .............

 Det var også min tanke mht. udluftning, men hvorfor fand** sidder der så en udluftningsventil på min nuværende :)?

 Dvs. der i princippet bare kan gå et fast rør op til den nye ekspansionsbeholder og det er dét. ingen sikkerhedsannordninger er nødvendige, udluftningsventiler (til et eller andet formål jeg ikke kender til ?) haner, overtryk osv ?

 Mine rør er fint tætte :)

S. Fabrin: Det er den der messingfarvede i toppen, hvis jeg åbner den udlufter jeg vand-kammeret på ekspansionsbeholderen. Jeg er 100% sikker på tidligere ejer ikke selv har lavet det da han ikke kunne finde ud af det, så enten er det originalt eller lavet af et firma :) 

 Men oliefyret er fra 2008 og er ret sikker på Eks. beholderen er lige så gammel så den får en ny, de koster ikke alverdens ! For hvis min nuværende virker, hvor længe gør den så det når den er 14 år gammel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok så har vi forklaringen som " frikender" dig lidt. Ekspansions beholder er rigtig nok den røde beholder, men den messing farvede der sider over er en del af varme installationen. Det er nemlig en automatisk udlufter, og den må gerne udluftes. 
Vi og du har flere gange skrevet >udlufte ekspansions beholder< Så det er blevet forstået på den måde at du åbner den lille sorte dæksel der ses øverst på ekspansion og trykker på ventil keglen. Det er nemlig en ventil som på din bil.
Det er her der skal være de 0,7- 0,8 bar når fyret er helt tomt for vand eller beholder er afmonteret. 
Og ja hvis du vil have større ekspansion så kan du føre fast rør hen til denne. Men det er stadig ingen nytte til at købe en større. 
Det der sidder lige til venstre for T stykke er en union, som let kan skilles ad så din ekspansion med T og udlufter kan tages ud. 
Der skal ikke bruges pakgarn og salve i union men det skal der bruges ved beholder


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg troede også at det drejede sig om ventilen til fortrykket. Hvad laver den automatiske udlufter på kedelsiden. Af med den og en prop i hullet. Automatudlufteren har en vis evne til at blive utæt.

fase
  'Af med den og en prop i hullet. Automatudlufteren har en vis evne til at blive utæt.'

Er det nu også fornuftigt, når vi ikke kender installationen?
Hvis fyret står i kælder og ekspansionsbeholder er monteret på loftet (hvor tidligere en åben ekspansionsbeholder sad), formoder jeg, at røret mellem fyr og beholder skal kunne udluftes  ???
Hvis du ser på billedet, tror jeg du vil give mig ret i, at beholderen sidder ved siden af kedlen, så den automatiske udluftet kan fjernes.

fase
S. Fabrin skrev den 14-02-2022 10:58:16

Hvis du ser på billedet, tror jeg du vil give mig ret i, at beholderen sidder ved siden af kedlen, så den automatiske udluftet kan fjernes.

 Den sidder inde i selve oliefyret lige ved siden af kedlen. Altså selvom min eks. beholder nu nok ret sikkert er i stykker, så kan jeg lukke MEGET luft ud af den, nok også ødelagte, automat udlufter. 
 Så skal jeg ikke bare installere en automat udlufter på den nye også og så lukke den, så har man da muligheden for at lufte ud eller ?

 Har det noget at sige hvordan en eks. beholder vender (Må den vende på hovedet, siden osv.?)
 Ændre det på noget hvis den ikke sidder ved siden af kedlen men nu på gulvet (lavere) eller over fyret (højere) ?

Har lavet masser af 3/4" installation så har styr på unioner, pakgarn, gevindskæring osv. :)

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også