Værste storm i mands minde.. Frank Chr. 4341 28-01-2022 21:13 I følge meteorologerne har vi en slem storm og stormflod i vente - har I fået sikret jeres ting og sager.? I følge meteorologerne har vi en slem storm og... Vis hele indlægget 22 svar « ‹ 1 2 3 › » Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
efry 973 2730 30-01-2022 16:42 Som udgangspunkt er der ingen, der ejer et træ. Hvis et træ vælter og beskadiger en ejendom, vil det derfor være ejendommens forsikring (eller ejer), der skal betale reparationerne Hvis man har et træ stående på ens ejendom og det er åbenlyst, at træet er sygt eller på anden måde svækket, eller man er gjort opmærksom på det, så er man pludselig ansvarlig for eventuelle skader, der forårsages af træets svækkede tilstand.Normalt vil det altså være skadelidte, der må punge ud.
Frank Chr. Trådstarter 4341 30-01-2022 18:19 efry - ok, så man ejer altså kun et træ i sin have hvis det er halv råddent. ..den var ny for mig.
efry 973 2730 30-01-2022 18:57 Nej, man har kun ansvar for et træ i ens have, hvis man ved, eller burde vide, at det er halvråddent
bredker 3144 9760 30-01-2022 19:44 efry skrev den 30-01-2022 16:42:57Som udgangspunkt er der ingen, der ejer et træ. Hvis et træ vælter og beskadiger en ejendom, vil det derfor være ejendommens forsikring (eller ejer), der skal betale reparationerne Hvis man har et træ stående på ens ejendom og det er åbenlyst, at træet er sygt eller på anden måde svækket, eller man er gjort opmærksom på det, så er man pludselig ansvarlig for eventuelle skader, der forårsages af træets svækkede tilstand.Normalt vil det altså være skadelidte, der må punge ud. sikken en gang vrøvldu ejer det der er på din grundmed hensyn til forsikringen ved jeg ikke , vi har ikke naboer så tæt på
Frank Chr. Trådstarter 4341 30-01-2022 20:15 Under alle omstændigheder forudser jeg der i den kommende tid bliver masser af billigt skovbrænde til salg, med alle de træer der har lagt sig ned under stormen. Annonce
Hensan 237 8700 30-01-2022 20:17 bredker skrev den 30-01-2022 19:44:51 sikken en gang vrøvldu ejer det der er på din grundmed hensyn til forsikringen ved jeg ikke , vi har ikke naboer så tæt på Konklusionen som der kommes frem til er rigtig men begrundelsen er noget vrøvl.Simplificeret har du/dit forsikringsselskab 2 slags ansvar:Objektivt ansvar:Her ifalder du et ansvar og en erstatnings pligt uanset om du har gjort noget forkert. Et eksempel er din ansvars forsikring for din bil. Selvom du har været nok så opmærksom kommer bilen (Ansvarforsikring) stort set altid til at være erstatningspligtig ved en skade fx hvis naboens barn kører ud foran dig uden at se sig for.Culpøst ansvar: Her stilles du til ansvar for en skade fordi du (sandsynlig) ubevist har lavet en skade ved ikke at være tilstrækkelig opmærksom. Fx du har spillet fodbold og fordi du fejlberegnede bolden er du kommet til at ødelægge naboens vindue.Hvis du har et træ der er almindeligt godt vedligeholdt og du ikke kunne eller burde kunne forude at træet væltede under storm er du som udgangspunkt ikke ansvarlig for skaden - Du har som træejer ikke handlet uansvarligt og er derfor heller ikke erstatnings pligtig. Naboen må selv tage skaden via sit forsikrings selskab.Hvid du derimod havde fældet træet en almindelig lørdag og det under fældningen havde væltet den forkerte vej ind i naboens hus havde du været ansvarlig idet du her ikke havde sikret dig godt nok at træet ikke kunne falde forkert.Ligeledes hvis du viste eller burde have vidst at træet er dårligt bliver det dit ansvar-
efry 973 2730 30-01-2022 20:54 Nu taler jeg kun om det tilfælde, hvor et træ vælter på grund af storm, idet det var det, som de foregående indlæg handlede om. Korrekt er, at hvis du selv fælder træet, så er det dit ansvar, at træet fældes på en sådan måde, at det ikke beskadiger andres ejendom, men det var ikke emnet for mit indlæg.Jeg kan derfor ikke se, hvad der er noget vrøvl i mit indlæg, men det glæder mig, at vi i hvert fald er enige om, at konklusionen er korrekt.
Rantzau 4657 30-01-2022 22:40 Svaret på det spørgsmål er, at hvis naboens træ(er) vælter ned over ens hus, er det ens egen forsikring, der dækker skaderne. Hvis der er stormskader på huset, er det husforsikringen, der dækker, mens ejendele er forsikret af indboforsikringen.
Frank Chr. Trådstarter 4341 31-01-2022 09:16 Rantzau skrev den 30-01-2022 22:40:46Svaret på det spørgsmål er, at hvis naboens træ(er) vælter ned over ens hus, er det ens egen forsikring, der dækker skaderne. Hvis der er stormskader på huset, er det husforsikringen, der dækker, mens ejendele er forsikret af indboforsikringen. Præcis samme svar har jeg i dag fået af mit forsikringsselskab.
Frank Chr. Trådstarter 4341 31-01-2022 17:57 Måske burde alle der har store træer nær deres bolig/bygninger overveje at fælde dem - for på et tidspunkt vælter træerne.