LED pærer.

Hej. Da mine H7 kortlys pærer nok kører på det sidste, har jeg overvejet LED. Nogen der ved om de dur ???
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og de dur ikke 😁

De skal være E- mærket før de må bruges på offentlig vej, sig endelig til hvis du finder nogle.

Prøv også at sammenligne lysudbyttet i lumen, det er ofte langt fra nok.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 26-01-2022 17:18:10

Og de dur ikke 😁

De skal være E- mærket før de må bruges på offentlig vej, sig endelig til hvis du finder nogle.

Prøv også at sammenligne lysudbyttet i lumen, det er ofte langt fra nok.

 Selvom pæren er E mærket må den stadig ikke bruges. Der må ikke sættes andre pærer i lygtehuset, end lygtehuset er godkendt til. Og har bilen i dag haolgen, så er den med 100% sikkerhed kun godkendt til halogen. Og der må så IKKE sættes LED i - uanset om LED pærer er godkendt eller ej. 

Det står i Vejledning til Synsbekendtgørelsen.
Undskyld jeg lige spørger i din tråd, Autoole.. Men du har fået svar🙂
Kan nogen uddybe, hvorfor man ikke må bruge LED? Er det lobbyarbejde?  Eller er der reelt en teknisk begrundelse?  Alt hvad man hører et jo ellers at led er f.eks. halogen overlegent,  ikke??

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 26-01-2022 19:51:39

Undskyld jeg lige spørger i din tråd, Autoole.. Men du har fået svar🙂
Kan nogen uddybe, hvorfor man ikke må bruge LED? Er det lobbyarbejde?  Eller er der reelt en teknisk begrundelse?  Alt hvad man hører et jo ellers at led er f.eks. halogen overlegent,  ikke??

 Du må ikke bruge LED fordi en LED pære har en anden spreding af lyset (den måde lyset stråler ud af pæren). Og parabolen på lygtehuset på din bil, er afstemt til den måde en halogenpærer spreder lyset. Derfor må der ikke sættes LED pære i, da lyset så vil spredes anderledes. Det kan betyde at modkørende blændes af dit lys.


Ja, ja. så vil nogen skrive, "Jamen Philips har lavet nogle LED, der ikke blænder og passer til halogen lygtehuse" eller "lygten kan bare justeres, så den ikke blænder". Måske men det er sådan set ligegyldigt - det er ikke lovligt.

Da H7 pærer normalt holder nogle år og ikke koster ret meget, virker diskussionen noget søgt.

Tak for forklaringen.. jeg rejser ikke tvivl om lovlighed.. Men spørger blot, af nysgerrighed, om der er teknisk forklaring på at led ikke må anvendes. Jeg kunne ikke drømme om at anvende ulovlige pærer.. Men havde svært ved at gennemskue, hvorfor de reelt er ulovlige.. (min tanke var, om det mon blot var dygtigt lobbyarbejde, fra pæreproducenternes side, men reelt er det jo nok de samme virksomheder, som laver de nuværende😀)
@BentAndersen: det er ikke en diskussion🙂 blot en undren..
Er det myndighederne der er træge, eller er der reelt gode (objektive) argumenter for ikke at tillade led?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Takker til alle for indput. Jeg har skruet på biler i 50 år, og her fulgt udviklingen fra de første pærer og frem til nu, derfor min nysgerrighed vedr. led. Så det bliver jo en gang nye H7'ere
For de interesserede findes Hér en artikel om LED i billygter.. dog med udgangspunkt i England..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis