LED pærer.

Hej. Da mine H7 kortlys pærer nok kører på det sidste, har jeg overvejet LED. Nogen der ved om de dur ???
Hej. Da mine H7 kortlys pærer nok kører på det... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 27-01-2022 00:26:38

For de interesserede findes Hér en artikel om LED i billygter.. dog med udgangspunkt i England..

Ja, Det er så et partsindlæg fra en LED sælger...

Det var da utroligt🙂 
De sælger nu både led og halogen..
Det til trods, er der da interessante pointer i teksten. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 26-01-2022 21:39:40

Tak for forklaringen.. jeg rejser ikke tvivl om lovlighed.. Men spørger blot, af nysgerrighed, om der er teknisk forklaring på at led ikke må anvendes. Jeg kunne ikke drømme om at anvende ulovlige pærer.. Men havde svært ved at gennemskue, hvorfor de reelt er ulovlige.. (min tanke var, om det mon blot var dygtigt lobbyarbejde, fra pæreproducenternes side, men reelt er det jo nok de samme virksomheder, som laver de nuværende😀)
@BentAndersen: det er ikke en diskussion🙂 blot en undren..
Er det myndighederne der er træge, eller er der reelt gode (objektive) argumenter for ikke at tillade led?

Er det ikke et godt argument, at du ikke risikerere at blænde modkørende ! Det er jo af aht. sikkerheden, de ikke er lovlige. Bedre argument fås vel ikke.

Jeg synes selv jeg er blevet klogere, tak🙂 
Jeg er slet ikke uenig, sikkerheden er essentiel. Jeg spørger ind til, om der er en teknisk forklaring.. det jeg tolker er, at teknologisk er der ikke noget til hinder fot at anvende led. Dog er de nuværende lygtehuse bygget og testet sammen med halogen. 
Skulle en producent kunne konstruere en led-kilde med ens egenskaber (som nogle hævder de har) kunne denne teknisk godt anvendes, men der findes ikke uvildige tests, godkendelser eller standarder, for dette. Derfor bliver det nødt til at være ulovligt, da markedet vil risikere at indeholde produkter der kompromitterer sikkerheden, hvis der blev åbnet op.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

henrikh29 skrev den 27-01-2022 19:45:34

Er det ikke et godt argument, at du ikke risikerere at blænde modkørende ! Det er jo af aht. sikkerheden, de ikke er lovlige. Bedre argument fås vel ikke.

Ang. blænding holder argumentet ikke, da mange dagligt blænder fordi de ikke gider betjene nedblændingen i tide eller har forkert justerede lygter eller forkert monterede pærer.

Men klart at man ikke bare kan montere div. pæretyper efter forgodtbefindende. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Har Rigeligt fået mit spørgsmål belyst, Takker til alle.

JohnLarsen skrev den 27-01-2022 23:45:29

Ang. blænding holder argumentet ikke, da mange dagligt blænder fordi de ikke gider betjene nedblændingen i tide eller har forkert justerede lygter eller forkert monterede pærer.

Men klart at man ikke bare kan montere div. pæretyper efter forgodtbefindende. 

Øhh hvorfor holder det ikke?

At nogen ikke kan finde ud af at overholde loven og blænde ned, når man skal. Eller monterer sine pærer forkert har jo INTET med at gøre, at det ikke er lovligt at montere LED i Halogen-lygtehus.

Så må du jo også mene, at argumentet trafiksikkerhed for at man kun må køre 50 km/t i byer ikke holder fordi mange kører mere end 50 km/t. Øhh, underlig påstand, du kommer med der :-)

Måske dårlig formulering, men jeg mener blot at argumentet ikke holder med henblik på at få folk til ikke at købe tilfældige pærer der kan monteres i lampehullet, når de endnu ikke har fattet at bilen er bygget og godkendt med en specifik pæremodel, og at de andre pærer ret sikkert giver et ringere lys.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 28-01-2022 20:03:53

Måske dårlig formulering, men jeg mener blot at argumentet ikke holder med henblik på at få folk til ikke at købe tilfældige pærer der kan monteres i lampehullet, når de endnu ikke har fattet at bilen er bygget og godkendt med en specifik pæremodel, og at de andre pærer ret sikkert giver et ringere lys.

Arh, så forstår jeg, og er helt enig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis