Priotering af værksted til hobby brug

Hej med jer.

Vi er så heldige, at vi overtager vores nykøbte hus her til april. Jeg har en stor interesse i snedkerarbejde og møbelproduktion og har derfor et værksted hos mine forældre, med alt mit værktøj og mine maskiner, store som små.

Efter endt studietid og salg af vores lejlighed, har vi så erhvervet os et stort hus med dertilhørende garage. Garagen skal selvfølgelig laves om til et snedkerværksted. Der er tale om fladt tag og garagen og huset er bygget sammen. Der er ca. 200 mm isolering i loft, hulmursisoleret men ikke isoleret i betongulvet.

Planen er, at efterisolere loftet, da der er rigeligt med lofthøjde. Gerne op på 300 mm. Samt isolere de to “kolde” vægge med 100 mm ekstra. Altså de to vægge som ikke går ind mod huset.
Tanken er, at der skal monteres en varmepumpe, således at værkstedet holdes fugt og frostfrit når det ikke benyttes, og ellers skrue op til 15-18 grader når jeg skal bruge det. På sigt, kommer der en nu isoleret port i (gerne før vinter).

Jeg har simpelthen læst stolpe op og stolpe ned om gulvet. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg burde rive det op iosolere og støbe nyt, eller bruge det som det er. Der er rigeligt med projekter i huset, så noget af det handler også om priotering og tid. Jeg arbejder til dagligt på et hospital, så hverdagen er godt booket ud.

Havde ligeledes overvejet at føre fjernvarmen ud i et par radiatorer. Men frygter at det bliver for omstændigt med evt byggetilladelse og andet.

Hvad tænker i giver mest mening? Og hvordan udnytter jeg bedst situationen?

Mvh 
Hej med jer. Vi er så heldige, at vi overtager... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så i tænker ikke at gulvet vil sluge varmen til sig, og at det dermed bliver meget dyrt at varme værkstedet op for at opretholde en konstant temperatur?

I forhold til komfort gør det mig ikke så meget. Sokker og sko kan gøre meget. Det er mest det økonomiske og stabile som jeg er optaget af
Hvor mange grader tænker du at ville have i værkstedet, og skal det være hele tiden eller kun når du er i værkstedet?
Jeg har en garage der er isoleret med 100 mm i væge og loft, gulvet er uisoleret betongulv, jeg har kun varme på når jeg er der ude.
Det uisolerede gulv giver lidt naturlig jordvarme, og holder garagen frostfri det meste af vinteren, men fryser det i flere døgn i træk, bliver der også - grader i garagen.
Om sommeren er der så dejlig køligt.

Men vil du have varme på det meste af tiden, tror jeg du bliver træt af et uisoleret gulv.

Vi prøver igen, i morgen --
Naturlig jordvarme er en illusion. Rumtemperaturen i et værksted til snedkerarbejde skal gerne være højere end undergrunden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tænker at temperaturen skal holdes omkring de 14-18 grader konstant, som der bliver anbefalet her i tråden når fokus er på træarbejde.

Alternativt kunne man jo isolere gulvet med PIR plader, og gulvspånplader. Er bare bange for at det kommer til st ligne noget fusk… og hvad med når jeg en dag sælger huset, og nye ejere vil benytte den som garage, vil det så trække ned i prisen.

Det kan selvfølgelig også være at jeg overtænker hele scenariet
Ja med en blander og et par gutter med skovl, trillebør og støbemix kan man godt gøre det på en weekend.

Man skal dog planlægge arbejdet og arbejdspladsen, og lade nogle kyndige stå for frokosten, hvis det hele skal gå op.

Og så koster det nok et par bajere også.

Elektronikteknikeren
Nåh, gutter! Jeg har besluttet mig for, at jeg river gulvet op, isolerer det og støver nyt. Så tager jeg kontakt til fjernvarmecentralen og undersøger muligheden for tilslutning af radiator. Hår det helt galt, bliver det en varmepumpe. Jeg har allieret mig med en kammerat og taget en uge fri til at udføre arbejdet. Så tænker jeg at det nok skal gå. Hellere lave det ordentligt fra start af og få et godt værksted
Når du alligevel laver nyt gulv Hvorfor laver du så ikke gulvarme ?
Vi har et værksted som oprindeligt var et autolakeri og som nu er opvarmet med gulvvarme, som kører med en aldrende luft/vand varmepumpe.  Det giver en god komfort. og er ikke specielt dyr at varme op.

Vi støber en del i glasfiber og der er det vigtigt at temperaturen er rimelig stabil.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 27-01-2022 11:26:03

Når du alligevel laver nyt gulv Hvorfor laver du så ikke gulvarme ?
Vi har et værksted som oprindeligt var et autolakeri og som nu er opvarmet med gulvvarme, som kører med en aldrende luft/vand varmepumpe.  Det giver en god komfort. og er ikke specielt dyr at varme op.

Vi støber en del i glasfiber og der er det vigtigt at temperaturen er rimelig stabil.

 Jeg tænker bare om det måske ikke er overkill i et hobby værksted? Jeg kommer aldrig til at være i værkstedet uden fodtøj på. Men, det koster selvfølgelig ikke alverden at støve slangerne med ned, såfremt jeg fortryder

Læg slanger ned, det koster få hundrede kr.
Når du så engang får 11 børn og egen dagpleje, så kan du let omdisponere arealet.

Husk med rigelig isolering i bunden. F.eks. 300mm sort Eps.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis