NemID vs. MitID

Ja så har jeg også været nødsaget til at udskifte mit NemID med MitID (helvedes bøvl at få installeret som app i min smartphone, burde nok havde valgt en anden løsning) Kom til at tænke på hvilken fordel det nye har i forhold til det gamle - selv kan jeg se at det sikkerhedsmæssig skulle være bedre - er det ikke bare gammel vin på ny flaske.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså ja de skriver det mere sikkert, nok noget med softwaren ?
Og jo det både ligner og smager lidt af gammel vin   
Har haft det noget tid nu, det primært min bank jeg SKAL bruge MitID til, alle andre bruger forsat NemID..
Eneste ved MitID er "pisser mig af"    er den ikke popper op når der skal godkendes, der skal man selv åbne APPén..
Men igen det vel bare en vane...  

Baggrunden for MitID.
Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden kan færdes trygt på nettet.
Derfor bliver NemID til MitID: Dit kommende bevis for, hvem du er, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt.
Umiddelbart vil du ikke opleve den store forskel, når du først får MitID – ud over at du fx ikke længere skal bruge dit nøglekort eller nøgleapp. Se Sådan kommer MitID til at se ud. Men der er forskel. Forskelle, der betyder, at det bliver vanskeligere at misbruge MitID, og at det bliver nemmere at kunne videreudvikle MitID til en hverdag, hvor teknologi hjælper os med stadigt mere.
Jeg bliver nødt til at spørge dig om dit nøglekort eller NemId appen poppede op, når du skulle bekræfte, at det var dig, der loggede på med NemId. Med det mener jeg, at det ikke er blevet sværere at bruge end NemId. for at komme i gang. Med MitId kræver det bare, at du ikke bruger dit cpr nr. som bruger. 
At det tagger lang tid at installere forstår jeg ikke. I mit tilfælde tog det ca. 10 min. efter jeg havde ændret mit brugernavn fra at være mit cpr nr. til et selvvalgt brugernavn. Brugernavnet er nemt at ændre ved at logge ind på nemid.dk og vælge selvbetjening og ændre brugernavn. det ny brugernavn bliver automatisk overført til mitid.

fase
Utroligt som vi glemmer !

Da nemid kom så husk hvad problemer der var dengang og alt det bøven folk kom med pga man nu skulle til og lære noget nyt.

At man skal bruge token hvis man ikke har en smartphone virker underligt, hvad gør token lige som et papkort ikke kan, det er ikke sikkerheden for der er ikke pinkode på token nøglen jeg sidder med her når den deler nøgler ud.

Nordea i Norge kører også med tokens, den jeg havde fra dem der skulle der tastes en 4 cifret kode ind og så fik man først en 6 cifret kode noget mere sikker end den danske nøgle.
Altså når man nærmest er it-analfabet og aldrig nogensinde har prøvet at installere en app, ja knap nok er fortrolig med en smartphone - så er det sku sin sag lige og finde ud af hvordan og hvorledes det hele fungere.   

I samme ombæring tænke jeg, nuvel da det endelig lykkes - så var det måske en god ide også lige at få mobilepay (ingen har jo efterhånden kontanter mere, og slet ikke i en brun kuvert   ). Men her ville systemet ikke som jeg - er det fordi jeg kun har dankort og ikke visa-dankort ?
Vi gik ind på mitid.dk og bestilte en nøgleviser. printede kviteringe ud og gik ned på kommune og fik en udleveret. Hjemme gennemførte vi resten på mitid.dk. det var ikke særligt svært. Angående nøgleviser, så er det vel ret ligegyldigt om nogen andre ser eller får fat i den. Løbenummeret er jo knyttet til min bruger og kode. Med mitid og nøgleviser bliver det lissom med nemid man slipper bare for at lede efter de tal som skal tastes ind. Noget andet er at det er ved at lægge borgerservice ned fordi der kommer så mange som behøver hjælp til det. Samtidig med at der er corona.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg læste, at dét med at MitID ikke popper op, når man skal godkende, er et bevidst valg med øget sikkerhed som argument. Man har åbenbart droppet adgangskoden, så man kun skal taste sit brugernavn når man vil logge ind. Derefter skal man i app'en og godkende. Pga. den manglende adgangskode, ville det være for let for svindlere at taste folks brugernavn og vente på, at en uopmærksom person kom til at godkende. Det undgår man, når man ikke lader app'en poppe op automatisk.

Mvh. AllanE
PeterR skrev den 24-01-2022 09:44:55

Til andre der skulle komme forbi tråden. Slet IKKE din NemID app. Det er ikke faset ud foreløbig.

 Ja jeg har lige fået tilsendt nyt nøglekort da det gamle var opbrugt, men nøglekortet kan så ikke længere bruges i min netbank. 

AllanE skrev den 24-01-2022 10:06:01

Jeg læste, at dét med at MitID ikke popper op, når man skal godkende, er et bevidst valg med øget sikkerhed som argument. Man har åbenbart droppet adgangskoden, så man kun skal taste sit brugernavn når man vil logge ind. Derefter skal man i app'en og godkende. Pga. den manglende adgangskode, ville det være for let for svindlere at taste folks brugernavn og vente på, at en uopmærksom person kom til at godkende. Det undgår man, når man ikke lader app'en poppe op automatisk.

 Nej adgangskoden er ikke droppet i MitID det kommer aut. op, idet systemet gemmer det. Men ja man skal kun godkende med sit (nye) brugernavn. 

Ps. Indrømmet, jeg er ved at løbe lidt sur i alle de pin-koder man efterhånden skal huske uden ad til fx. pc, ipad, mobil, fb. dankort, MitID, NemID   
Uanset om du bruger nemid eller mit id, skal der bruges pinkoder, før der kan godkendes i appen til nemid eller mitid. I mitid er pinkoden på 6 cifre. Det er så ikke muligt kun at have kendskab til brugernavnet for at kunne logge ind med mitid. Desuden er det sådan, at du ikke bare kan flytte din mitid app til en ny telefon. Når du installerer mitid på en ny telefon, skal appen godkendes igen. Det er derfor en god ide at have appen på f.eks din telefon og tablet eller på telefon og en nøgleviser for at gøre det nemmere for en selv.
Frank nu ved jeg ikke, hvilken bank du har, men i min bank har jeg stadig muligheden for at vælge mellem nemid og mitid for at logge ind.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis