NemID vs. MitID

Ja så har jeg også været nødsaget til at udskifte mit NemID med MitID (helvedes bøvl at få installeret som app i min smartphone, burde nok havde valgt en anden løsning) Kom til at tænke på hvilken fordel det nye har i forhold til det gamle - selv kan jeg se at det sikkerhedsmæssig skulle være bedre - er det ikke bare gammel vin på ny flaske.
Ja så har jeg også været nødsaget til at udskifte... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev - Frank nu ved jeg ikke, hvilken bank du har, men i min bank har jeg stadig muligheden for at vælge mellem nemid og mitid for at logge ind.

 Den værste gebyrgrib bank af alle, nemlig Sydbank.   

Frank Chr. skrev den 24-01-2022 10:43:02

 Ja jeg har lige fået tilsendt nyt nøglekort da det gamle var opbrugt, men nøglekortet kan så ikke længere bruges i min netbank. 

 her har vi også mitid og samtidig nem-id og vi han under logon til banken skifte mellem papkortet og app på telefonen. Begge systemer kan logge på banken 

Frank Chr. skrev den 24-01-2022 12:20:24

 Den værste gebyrgrib bank af alle, nemlig Sydbank.   

 Danske bank så har du ingen gebyrer, jeg betaler 0,- om mdr i gebyrer og alt er gratis incl x antal kort og kontoer mv

Frank Chr. skrev den 24-01-2022 01:22:24

er det ikke bare gammel vin på ny flaske.

Nej, det er ny vin på gl. flaske.

De har forbedret indholdet, men for at gøre det lettere for brugerne har de beholdt det meste af brugerfladefunktionaliteten.
Jeg er dog enig i at det er irriterende at der ikke er lavet en skarp 100 pct overgang. Som det er nu er man nødt til at have begge, da mange ikke supporterer MitID.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg er dog enig i at det er irriterende at der ikke er lavet en skarp 100 pct overgang. Som det er nu er man nødt til at have begge, da mange ikke supporterer MitID.
Hvordan vil du lave en skarp overgang. så alle går over til mitid på samme dag, eller mener du noget andet med skarp overgang. Der bliver oprettet mere end et sted at få sin elektroniske post. Desuden er umuligt, at alle melder sig til på mitid på en gang. Ca 80% af brugerne af nemid bruger deres CPR nummer som brugernavn. Det kan ikke bruges i mitid. Brugernavnet skal laves om til noget der ikke ligner et CPR nummer, indeholder mindst 5 tegn, dog ikke æ ø å, og højst 34 tegn. 
Overgangen til mitid kan gøres nemmere ved at logge på nemid selvbetjening og der ændre sit brugernavn. Det nye brugernavn bruges så i midtid.

fase
Annonce
Det jeg mente med skarp (måske dårligt ordvalg) var at alle udbyderne der benytter NemID samtidigt skulle have tilbudt MitID, uden at fjerne deres NemID, så kunne brugerne i f.eks. en måned have installeret MitID, og samtidigt have NemID som backup hvis de havde problemer med MitID.
Det har nogen udbydere gjort, og det er god service.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg skulle underskrive et dokument i min bank i dag. Plejer at logge på med MitId.
Men banken har p.t. udfordringer, så der var lige et link til at underskrive med NemId.  

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis