Fugt i carport og værksted med tagpap

Jeg har en dobbelt carport fra 1976, hvor jeg oplever at der nogle dage virker meget fugtigt. Det kan mærkes hvis jeg rører ved træpladerne i loftet og spærene (ikke decideret kondens, men det mærkes fugtigt), og kan til dels fornemmes i luften. Jeg kunne i sensommeren desuden konstatere at der er begyndende borebilleangreb i spærene i carporten.

Carporten er åben mod nord, muret væg mod øst, værksted i forlængelse under samme tag mod syd (også muret væg mod syd, skillevæg mellem carport og værksted i træ med isolering), og selve huset mod vest. Der er fladt tag med tagpap på hvad jeg tror er krydsfinerplader, og ellers åbent mellem spærene i carporten. På jorden ligger der fliser på sand.

I værkstedet er gulvet uisoleret støbt beton, både de murede og trævægge er formentlig isoleret, da der er frostfrit, og der er opsat ca 100 mm isolering mellem spærene på ståltråd, men der er lidt afstand mellem isolering og tag. Isoleringen hænger dermed frit fremme, og når der er fugtigt, kan jeg mærke kondens på undersiden af isoleringen - dette er værst i værkstedets modsatte ende af vindue og dør. Værkstedet har et vindue der står på klem i den ene ende, og 4 taghætter på taget i hver ende. Problemet med kondens på isolering forekommer mest om sommeren, men også på dage med meget regn året rundt.

Mine spørgsmål:

1.
Jeg tænker at problemet i værkstedet kan løses med bedre ventilation, og jeg forestiller mig at sætte en ventilator højt i trævæggen mellem værksted og carport i modsat ende af vindue, som trækker luften ud af værkstedet. Indsugning vil så enten være vinduet på klem, eller etablere en ny kanal i samme ende som vindue.Lyder det fornuftigt?

2.
Det ser grimt ud med isoleringen der hænger frit fremme i loftet. Kan jeg sætte krydsfinerplader op i loftet? Eller vil det give problemer med manglende ventilation i det loftsrum der dermed skabes?

3.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme fugtproblemet i carporten til livs. Det virker underligt for mig, at et rum der er så godt ventileret kan have fugtproblemer på den måde.

Jeg er ikke den store lav-det-selv mand endnu, og har kun boet i huset et år, så sig til hvis der mangler info.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis