3 faset motor på 2 faser

Kan man få en 3 faset motor til at køre på 2 faser evt. ved hjælp af en kondensator.

tags
Kan man få en 3 faset motor til at køre på 2 faser... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-05-2022 21:40:58

Finn DK, kan du ikke henvise til lærebogen, du henviser til? Jeg har aldrig set den viste kobling.
Nu er jeg jo kommet ned fra loftet igen, men mener den hedder "Elteknik 2, Elektriske Maskiner"
Vi brugte den, da jeg læste til installatør i 1995/96.

Mvh,  Finn DK

 


Finn DK
Jeg har heller ikke hørt om V kobling. Så jeg må nok hellere søge om skolepenge tilbage. Jeg synes ellers vi gik ret grundig til værks på el-installatør skolen. 
Jeg har i praksis set motorer som fejlagtig blev monteret med 2 faser og nul ( ikke V kobling) og de brændte af hvis man ikke havde styr på motorværn.  
Jeg tror da jeg har lærebøger liggende men de er fra ca. 75 men det er jo lige meget. Jeg vil lige se efter i morgen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Piskeris skrev den 17-05-2022 22:27:28

@Finn Dk ligner mest et fasesvigt der er beskrevet i din lærebog. Ville forvente når du starter motoren, at den bare kørte frem og tilbage mellem L1 og L2, resulterende i en enorm hidsig brumme effekt og ikke meget andet. Demonstreret her: https://youtu.be/zCkEKAoUokU?t=314
Tilslutter mig Fabrin, jeg er heller ikke bekendt med en V-kobling uden en kondensator, er det en lærebog fra midt i halvtredserne?
Hej Piskeris

Som også nævnt i mit svar til S. Fabrin er der tale om en lærebog anvendt ved installatøruddannelsen i 1995/96, sandsynligvis også senere.
Du kan ikke sammenligne V-koblingen med den video du linker til. Der er der ikke en nulleder involveret.
Ved normal drift af en 3-faset motor i stjernekobling vil stjernepunktet danne en "kunstig nul", nul volt i forhold til jord.
Dvs at hvis der tilsluttes en nulleder til stjernepunktet, vil der ikke løbe nogen strøm i den, da stjernepunktet har samme potentiale som nettets nul, dog bortset fra den (lille) strøm der kan løbe, hvis der er lidt forskel på fasespændingerne.
Hvis der kun er tilsluttet 2 faser vil der stadig være 230V over de 2 viklinger pga nullen i stjernepunktet, og strømmene i de to viklinger vil være 120 grader forskudt. dvs at der vil være 2/3 af det normale drejefelt tilstede, hvilket gør at motoren uden problemer vil kunne starte. Belastningen skal naturligvis reduceres/tilpasses så strømmen i de to faser ikke overstiger værdien anført på på motorens mærkeskilt.

Mvh, Finn DK 


Finn DK
Piskeris skrev den 17-05-2022 23:49:07

@Finn Dk skulle der være tale om denne?: 
Muligvis en 3. udgave, omend den står som udgivet i 1996.
Beklager link-længde😅
Ja, det er den, det var så bind 3, ikke bind 2 som skrevet ovenfor.
Jeg kan se at den udkom i 4 udgave, 8. oplag i 2020, så helt uddateret er den ikke.
Vi fik den forøvrigt i en "ringbindsudgave", sammen med alle de andre i serien.

Mvh,  Finn DK

 


Finn DK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis