3 faset motor på 2 faser

Kan man få en 3 faset motor til at køre på 2 faser evt. ved hjælp af en kondensator.

tags
Kan man få en 3 faset motor til at køre på 2 faser... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et tofaset drejefelt findes ikke. Der skal mindst tre faser til for at lave et drejefelt. hvor man kan bestemme omdrejningsretningen.

fase
Finn DK Hvis du har ret i din " helt sikker" så er vi mange der skal have skolepenge tilbage. Eller også har du lavet en spritny opfindelse. er det sidste tilfældet så skal du hurtigst mulig søge patent for der er der penge i. Lidt ligesom hvis man kunne opfinde noget der ophæver tyngdeloven sådan lidt lokalt, så flyvemaskiner kom lettere í luften   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-01-2022 22:24:47

Finn DK Hvis du har ret i din " helt sikker" så er vi mange der skal have skolepenge tilbage. Eller også har du lavet en spritny opfindelse. er det sidste tilfældet så skal du hurtigst mulig søge patent for der er der penge i. Lidt ligesom hvis man kunne opfinde noget der ophæver tyngdeloven sådan lidt lokalt, så flyvemaskiner kom lettere í luften   

Det var dog s*tans så skråsikker du er. Fald lidt ned og begræns dogmerne.

Du kan faktisk både starte og lade en induktionsmotor køre på 2 faser, forudsat at en nul også er til stede. Den kører elendigt, men den kører. Prøv at kigge på vektordiagrammerne.
At motoren ikke har godt af det er en anden sag.

Nu er jeg slet ikke ekspert, men jeg vil da tro at motoren kan kobles som hvis det var 230 V og kondensator. I dette tilfælde skal motoren ”være indstillet” til 3 x 230 V.
I trådstarters tilfælde er nul blot udskiftet med en fase, det bliver så 1 x 400 V.
Derfor skal motoren “ være indstillet” til 3 x 400 V. Kondensatorstørrelse ?

Søren O
Som tidligere beskrevet er der to måder at koble en motor på. Hvis de enkelte viklinger er beregnede til 230V og motoren skal tilsluttes 3X230V, kobles motoren i trekant, så spændingen over hver vikling bliver 230V. Skal motoren kobles til 3X400V kobles motoren så i stjerne. Det betyder, at en ende af hver vikling forbindes sammen. De tre faser tilsluttes så de tre ender af viklinger, der nu er tilbage. Spændingen over hver spole bliver nu 230V. Det vil du kunne måle ved at måle mellem stjernepunktet og en af faserne.
Her er vist en simpel skitse over sammenhængen mellem spændinger og koblingsmåder. De tykke streger er viklinger.
Hvis der skal bruges to faser og motoren skal bruges med kondensatordrift , skal den kobles i stjerne, når der 400V mellem to faser og motoren er beregnet til 230/400 V. Er motoren der i mod til 400/630V drift kan den kobles i trekant og forsynes med 400V og en egnet kondensator.


fase
Annonce
Hvis motoren kobles til to faser bliver spændingen over hver vikling ikke 230V men 200V, hvis den er koblet i stjerne.

fase
Jeg skal da være den første til at indrømme at jeg satte det lid på spidsen 
Naturligvis kan motoren køre på 2 faser og nul. Men ikke ved at sætte nul i stjernepunkt.
Jeg har set motorer der er brændt med den fejl tilslutning. Så det anser jeg ikke for en mulighed for ok kørsel. 
Hvis der ikke er ensartede spændinger så trækker den uens strømme. En elmotor vil prøve at holde hastigheden uanset belastning, og der er kun 1 sted at hente energien og det er ved at trække mere strøm. Det medfører ret hurtig en overohedning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-01-2022 22:24:47

Finn DK Hvis du har ret i din " helt sikker" så er vi mange der skal have skolepenge tilbage. Eller også har du lavet en spritny opfindelse. er det sidste tilfældet så skal du hurtigst mulig søge patent for der er der penge i. Lidt ligesom hvis man kunne opfinde noget der ophæver tyngdeloven sådan lidt lokalt, så flyvemaskiner kom lettere í luften   
Jeg kom lige forbi mine gamle lærebøger, og har vedhæftet et lille udklip som eventuelt kan bruges som hjælp til dem, der vil ansøge om refusion af skolepenge  .
Jeg kan ikke selv søge, jeg har jo lært og husket lektien.
Det vil heller ikke være muligt at få patent på metoden, når den er beskrevet i flere lærebøger.   

Mvh, Finn DK

 


Finn DK
Finn DK, kan du ikke henvise til lærebogen, du henviser til? Jeg har aldrig set den viste kobling.

fase
@Finn Dk ligner mest et fasesvigt der er beskrevet i din lærebog. Ville forvente når du starter motoren, at den bare kørte frem og tilbage mellem L1 og L2, resulterende i en enorm hidsig brumme effekt og ikke meget andet. Demonstreret her: https://youtu.be/zCkEKAoUokU?t=314
Tilslutter mig Fabrin, jeg er heller ikke bekendt med en V-kobling uden en kondensator, er det en lærebog fra midt i halvtredserne?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis