Styring af el i bolig

Er der nogen der kan dele erfaringer med "intelligent styring" af el til en bolig.

Findes der et system der kan indbygges/integreres der tager hensyn til eksempelvis aktuel elpris, egenproduktion på solceller mv.

Når elprisen rammer 4-5 kr/kWh kunne jeg godt tænke mig at bestemte enheder i huset (varmepumpe, frys/køleskab, elvarme i udhus) lukkede ned og først åbnede op igen når prisen kommer under eks 2 kr/kWh.

Det kan selvfølgelig gøres med et simpelt tænd/sluk ur for nogle enheders vedkommende, men findes der en løsning der kigger på flere faktorer (end tid)

Jeg kan finde masser af hjemmesider med produkter der har løfter om "intelligent styring" men savner nogle med praksis erfaring om det nu også var intelligent og pengene værd.
Er der nogen der kan dele erfaringer med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hehe ja det er forskelligt fra husstand til husstand .. :)
Vi er to voksne og et barn .. hus på 150 m2 .. 
men en luft-til-vand varmepumpe på 12 kwh (det bruger den dog heldivis meget sjældent)
og en elbil der lige lader 35-55 kwh 6 dage om ugen .. primært om natten .. 
Der har vi indtil videre brugt 6.726 kwh siden 1. januar.. 
så når prisen på el stiger fra vores fastprisaftale sidste år på 19 øre ex afgift.. til det den er lige for tiden .. 
- så kan det alligevel godt ses lidt i budgettet...
(og ja vi er registreret med afgiftsreduktion efter 4000 kwh)
Tjae vi brugte sidste år lige under 16.000 kwh, så jo vi overvejer da også hvordan der kan spares lidt. 
2 voksne og 3 børn i hustanden og alt med el varme (2 varmepumper). Sådan som det ser ud nu så rammer vi 40.000 kr. næste i år el og varme   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej,

Ja nu genopliver jeg lige en ældre tråd, men mht til elbilen så findes der en løsning der hedder gridio.io

Jeg står med et lignende spørgsmål. Dog handler det ikke om at slukke for enheder men om at tænde dem.
Jeg har fjernvarme, og kunne godt tænke mig at have en elpatron i vandtanken der slår til, hver gang kwh prisen er lavere end fjernvarmeprisen.
I skrivende stund er elprisen kun 53,4 øre. Ofte endnu lavere. Det skal vi da udnytte!
Der må findes noget styring der kan tænde og slukke et relæ baseret på elprisen. Men hvor? 

Edit: Jeg kan se der er andre tråde aktuelt om samme emne nu. Jeg havde søgt forkert og fundet denne ældre tråd først.
Hej
Jeg faldt lige over denne tråd om at spare på elforbruget, når elpriserne er højest.
Mit firma GSM Teknik har lavet et relæ med indbygget simkort, der automatisk indhenter de aktuelle timepriser for el og kan indstilles til at tænde det antal timer, som er billigst. Det kan kodes efter behov og virker til feks varmepumper, Sommerhuse med pool osv.

 Link : https://gsmteknik.dk/shop/112-nb-iot-cloud/2588-gsm-elpris-modul-/

Jeg giver gerne råd og vejledning og tager med stor glæde imod ønsker og forslag til at forbedre produktet. 
Smart koncept.. 
Men man kan alligevel bruge en del kwh for 4000 kr i opstart og 450 om året.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis