Styring af el i bolig

Er der nogen der kan dele erfaringer med "intelligent styring" af el til en bolig.

Findes der et system der kan indbygges/integreres der tager hensyn til eksempelvis aktuel elpris, egenproduktion på solceller mv.

Når elprisen rammer 4-5 kr/kWh kunne jeg godt tænke mig at bestemte enheder i huset (varmepumpe, frys/køleskab, elvarme i udhus) lukkede ned og først åbnede op igen når prisen kommer under eks 2 kr/kWh.

Det kan selvfølgelig gøres med et simpelt tænd/sluk ur for nogle enheders vedkommende, men findes der en løsning der kigger på flere faktorer (end tid)

Jeg kan finde masser af hjemmesider med produkter der har løfter om "intelligent styring" men savner nogle med praksis erfaring om det nu også var intelligent og pengene værd.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frys/køleskab vil jeg nu ikkestyre på den måde det gavner ikke kvalitet og holdbarhed på indholdet. Har du en moderne elmåler og et selskab der supporterer det kan de se forbrug på timebasis. Jeg har et tomgangsforbrug på 60W  (60Wh/h). Det er med strøm på fjernvarmeanlæg og kølefryseskab - højde 2.01 m . Med tændt stikkontakt i hjørnet med musikanlæg fjernsyn Wi-Fi-router trådløs fastnet telefon. stiger tomgangsforbruget til det dobbelte.

Idet næste døgn kommer elprisen ikke over 2,68kr -da vil dir forslag ikke gavne - i de sidste 24 timer har elprisen i 2 timer været over 4kr men ikke i nærhede af 5.

 

Det er ikke så enkelt endda.
Fx køleskabet:
Du kan godt slukke når elprisen er høj, men du er nødt til at tænde igen, når temperaturen kommer over 7°.
Lad os så sige at du køre temperaturen ned på 2° når strømmen er billig, for at have en buffer - så skal du vurdere, hvor længe det kan svare sig at holde den temperatur, med en given elpris, i forhold til de kommende priser.

Opvarmning vil man typisk sænke om natten, men det er jo her der er billig strøm, så igen skal du ind og vurdere på kommende elpriser i relation til dit forbrugsmønster og skal det være helt optimalt, skal du have vejrudsigten med 😉

Du kunne overveje om det vil være en ide at skifte til mere energieffektive apparater - fx varmepumpe i udhuset, eller om du kan ændre dit forbrugsmønster, så (op)vaskemaskine og lign. kører om nattten - og selvfølgelig kun lade bilen om dagen, når det er nødvendigt.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Husk at medregne genbetalingstiden. Hvis du fx. investere 10.000,- for en besparelse på 500,- pr. år får du først overskud på dit budget om 20 år.
Derudover er der naturligvis mange andre parametre der også skal medregnes. Det er jo ikke kun kr. og øre.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg tror ikke på den intelligente styring undtagen den intelligens der sidder imellem ørene, altså generelt energi besparende tiltag.   
Der kan sættes mindre tiltag i gang såsom at tvinge fryser i gang når der er billige strøm. Det er mest aktuel ved solceller hvor strømmen næsten er gratis når solen skinner. Hvis man er nødt til at levere ud på nettet får man ikke ret meget for det. 
Hvis fryser har banket temp. ned på - 22 f.eks. så går der flere timer inden den skal starte igen ved - 17 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har også holdt lidt mere øje med strømpprisen de sidste par måneder.

En mere simpel tilgang er blot at slukke for strømkræævende udstyr mellem 6:59-8:59 og 16:00-19:00.
9 ud af 10 dage er det, der hvor strømprisen peeker - f.eks. i december hvor den rundede 7.82 kr/kwh !
Det skete mellem kl 17-18.

Så hvis du lige som mig har en varmepumpe som kan styres med uge ur - så er det blot at sikre at den er slukket i disse få timer hver dag.
Tilsvarende gælder hjemmets 2 andre strømslugere - vaskemaskine og opvaskemaskine - de kan oftes blot sættes i gang med "udskudt start" på et passende tidspunkt så man ungår ovenævnte "røde tidspunkter"

Den helt store besparelse sker hvis du har elbil - den sluger jo nemt 30-40 kwh/dag - den skal naturligvis helst lades op efter kl 24, hvor prisen typisk er lavest. - bemærk dog at en elbil aldrig må "efterlades" under 50%, da det så slider/ødelækker batteriet hurtigere. - når du har været på langfart skal du derfor altid lade når du kommer hjem, så der minimum er 50% - de sidste 40% fra 50->90% kan så lades senere.

Mere intelligens behøves faktisk ikke. 

Om det kan betale sig på din f.eks. fryser er nok lidt mere tvivlsomt. dels kræver det nok at du sænker temperaturen så den køler længere ned end -18 når den køre f.eks -20 (og det koster), Herefter kan lade et tænd/sluk ur slukke den nogle timer hver dag.
om merforbrug ophæves af besparelsen er jeg lidt usikker på.

Annonce
"en elbil aldrig må "efterlades" under 50%"

Det er en skrøne.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

et godt bud kan være sådan nogle her smartplug de kan klare en stor belstning og klippet fra siden:
Med tænd/sluk-planer kan du tænde og slukke for enheder efter dine daglige rutiner og dermed spare strøm. Det er slut med at bekymre sig, om du huskede at slukke lyset eller apparaterne derhjemme – nu kan du bare styre dem via din smartphone. Stemmestyring fungerer med Google Assistant, Alexa eller Siri Shortcuts

Så er de billige i anskaffelse. 
Altså hvor meget er jeres regning steget siden alt den fokus ?
Jeg følger mit forbrug inde på https://seas-nve.dk og det godt det samme som altid, en smule mindre kWh
Har skiftet de produkter der skulle skiftes til A eller A+++++++++ produkter, ok måske ikke så mange ++ :)

Pære er skiftet til LED og til de gode af dem, og ja LED er ikke bare LED og da slet ikke nødvendigvis A/A+++
Min regning er ca. dobbelt så høj nu, i forhold til i sommers, men det jo naturligt da det mørkt og vi bruger mere strøm, på året ser det fint ud.
Betaler som alle andre kvartalsvis, og på sidste års opgørelse  2021 fik jeg en efter regning på 250kr.

Hvis man vil spare så brug hovede først, vask når strømmen er billig og sluk for tv'et når du ikke ser på det.
Få ungerne til at slukke for lyset så det ikke er tændt for ingen verdens nytte osv.. Skift de ting der skal skiftes til et der har et fornuftigt strømforbrug. Det lidt tåbeligt at skifte ting ud der ikke skal, besparelsen er nogle gange flere år om at tjenes ind. Så heller smide de penge ind på ens budgetkonto ;)

Bevares, ved godt det først er de sidste par måneder prisen er steget, men ærligt så giver det altså ikke den
vilde regning på et år hvis man bruger som man plejer eller beder bare prøver at tænke lidt over ens forbrug/dårlige vaner. Jeg har hævet min budget med 500kr pr. kvartal, det 166kr om måneden. Det en fucking pizza venner, så rolig nu :)

Vi har det sidste kvartal brugt 2500 KWh, det er lidt mere end pizza buget her. 
kaffemand skrev den 06-02-2022 16:51:57

Vi har det sidste kvartal brugt 2500 KWh, det er lidt mere end pizza buget her. 

Hold da kæft, i giver den godt nok gas :) Det faktisk hvad jeg bruge hele år 2021..

Bor i rækkehus hvor vi er 2 1/2 person.. 
Det jo klart jo flere kWh jo højre efterregning, men hvad plejer i da at bruge ?
Og er i 17 i hjemmet :) 
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis