Garage - renovering

Hejsa,
Jeg har en garage på omkring 30kvm. (8x3.75)
Taget er fladt med tagpap og er meget utæt, så det regner ind.
Murerne er hulmure, pt. Uden isolering.
Gulvet ligner det er støbt beton.
i den ene gavl er der en port, og der er en dør på siden nede i modsatte ende.

Min drøm er at renovere garagen, så det bliver er ekstra opholdsrum til hygge, fodbold-kiggeri osv.

Hvad vil det kræve for at det kan lade sig gøre? Pt. Har jeg selv følgende tanker:
- Skift tag og isolér (hvilket type tag?)
- Få isolerer hulmurene
- Kan man “hæve” gulvet med et slags skelet, så man kan få isoleret det en smule, og så evt. træ/laminat gulv på?
- der skal en varmekilde ind (hvilken?)
- Få blændet porten med træskelet og isoleret

 Kom gerne med gode råd - jeg har ikke den store håndværksmæssige erfaring!
Mvh Peter
Hejsa, Jeg har en garage på omkring 30kvm.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg følger lige med her :)

Hvor kan man købe "PIR-isolering"? Jeg har prøvet at Google, og jeg kan ikke rigtig finde nogle forhandlere. 
Temperaturen er ikke så vigtig - det er hvad du synes er 'nok' til at det er brugbart.

Men det kunne godt være at man alligevel skulle overveje dampspærren, når nu der kommer til at være ophold i potentielt længere tid. Mennesker genererer en del fugt, og det skulle helst ikke trænge op i tagets isolering og kondensere inde i isoleringen.

Du kunne starte uden ventilation, og se hvordan det går. Det kan jo være døren er tilpas utæt til at fugt ikke bliver et problem. Hvis det så gør, kan du købe en enkelt eller to af dem her og eftermontere: https://www.lavprisel.dk/duka-komplet-friskluftventil-oe100-mm-hvid-55633

Alternativt laver Duka også nogle ventilationsløsninger med blæser og (primitiv) varmegenvinding. De er dog ret dyre, og måske overkill, alt afhængig af hvor meget rummet ender med at blive brugt. Jeg har en kollega, der havde problemer med fugt på ungernes soveværelser - der løste et par Duka-ventilatorer á la den her problemet: https://www.billigvvs.dk/duka-one-pro-50-et-rums-varmegenvinding-oe160-mm-hvid-2261306?gclid=CjwKCAiA55mPBhBOEiwANmzoQk8BMpLkCqlrcS8Mevo_gaJantFOQyzIjWLGBvyTEoy9o5yU3fgYURoC5GwQAvD_BwE


Laver alt selv - koste hvad det vil!
Hvis du vil ha en dampspærre i så skal du holde temperaturen på ca 15 grader minimum. Jeg ville personligt nok sætte en oppe i loftet, klæbet mod de murede vægge når du nu skal igang der. Husk den skal ligge på den varme side af isoleringen max 1/3 inde. I min egen garage har jeg isoleret mellem spærene, sat dampspærre op, derefter 45x45 reglar, med isolering imellem og afsluttet med den billigeste trolltekt klon jeg kunne finde i naturfarve.

Hvis det er godt isoleret i loftet og væggene og du har varme på, så tror jeg ikke du får problemer med fugt med mindre du vil til at tørre tøj derude og/eller bruge det som et motionsrum.

Sjovt nok har jeg det stik modsatte problem mht fugt fortiden. Mit Soveværelse som endnu ikke har fået en tur har ingen dampspærre, afhøvlede fyrretræsgulve og er som sådan isoleret ok. Om vinteren forsvinder alt fugten i rummet i en grad så jeg vågner med en hals der er som sandpapir og komplet udtørrede øjne, jeg er nød til at have sådan en befugter kørende hver aften inden jeg skal sove.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis