Fugtige spær - hvor kritisk er det?

Hej LDS

Jeg har desværre opdaget, at dele af spærene i vores tagkonstruktion er fugtige. Jeg har dog ikke konstateret at fugten er trængt ned i isoleringen. Kun få dryp fra kondens kan ses, ved den tidligere skorstensåbning, som for nyligt er tildækket. Huset er fra 1968 og er med asbest eternitskiffer tag, og dets statistiske levetid er således også overskredet et par år. Kan i hjælpe med følgende:
  • Hvor kritisk er det?
  • Hvad er årsagen?
  • Vil det være noget ejerskifte- eller husforsikringen dækker? Da der intet er noteret på taget i tilstandsrapporten.
På forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nogle utætheder i dit tag som gør lægterne fugtige og dermed vil de begynde en forrådnelsesproces og dt ser ud til at der allerede er begyndende råd enkelte steder.
Det er også den mulighed at det skyldes at der ikke er udluftning nok. Har du tjekket at der ikke er lagt isolering helt ud til eternitpladerne, så der er lukket for ventilation. Der skal være 3-5 cm spalte imellem isolering og eternitplader.

Tagudluftning og så endnu mere tagudluftning På de 3 midterste billeder ser det ud som om isolering ligger tær op imod tag/lægter.
Du skal endelig prøve at redde det tag, Statistik kan du ikke bruge til noget der er måske 20-30 år mere i taget hvis det ikke er fordi lægter rådner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, de herre. Jeg starter med at tjekke op på om isolering skærmer for udluftningen, og ser om jeg ikke kan få gang i ventilationen deroppe. Hvis det bliver ved må jeg prøve at få en fagmand ud og give sin vurdering.
Tjek også om der er en udluftning fra et badeværelse, hvor slangen er hoppet af udluftningshætten og smider fugtig luft ud i loftsrummet …
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis