Én 3-faset gruppe med tre 16A stik vs. Tre 1-fasede grupper med hvert ét stk

Jeg skal bruge 3x16A udtag. Jeg har snakket med flere elektrikere og de har hver deres holdning - så kunne godt bruge lidt udefrakommende input.

Det kan laves enten ved at lave en enkelt 3-faset gruppe og dertilhørende 3 udtag eller 3 1-fasede gruppe med hver deres seperate stik. Der sluttes forstærkere og andet musikudstyr til udtagene. Dette udstyr vil være mekanisk forbundet med hinanden via signalkabler og lignende men hver ting vil være på forskelligt strømudtag. 

Det skal ikke være økonomi som afgør løsningen men derimod hvad der er bedst. Det jeg for alt i verden vil undgå er potentielle jordsløjfer som forårsager "brum" eller lignende.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå med 3 stk 2 polede gruppeafbrydere, og lave lave separate stikkontakter til dem, gerne mærket op så fremtidige brugere ikke tror at det er samme gruppe det hele kører på   
Brum har som sådan ikke noget at gøre med hvor strømmen kommer fra, men derimod et spørgsmål om ordenlig jording.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 13-01-2022 14:58:57

Jeg ville gå med 3 stk 2 polede gruppeafbrydere, og lave lave separate stikkontakter til dem, gerne mærket op så fremtidige brugere ikke tror at det er samme gruppe det hele kører på   
Brum har som sådan ikke noget at gøre med hvor strømmen kommer fra, men derimod et spørgsmål om ordenlig jording.

 Hvad er argumentet for, at du ville gøre det på den måde? (Ikke at jeg betvivler det - vil bare gerne forstå fordele/ulemper)

Og hvorfor 3 stk. 2-polede? Burde 3 stk. 1-polede ikke være nok?
Jeg ville vælge 2 polede fordi det er god stil at hver gruppe/stikkontakt er forsynet med hver deres fase og nul.
Hvis du har 3 stikkontakter siddende ved siden af hinanden med hvert deres kabel til fra grupperne, er det mere "rigtigt" at de også har hver deres nul.

Selvfølgelig kan det laves med 1 polede, men så skal du nok have et samlepunkt(klemme) i tavlen til nullerne, da der skal 3 kabler fra tavlen til stikkene, for det er ikke god stil at føre flere faser i samme kabel fra forskellige grupper.      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenriks løsning med topolede gruppeafbrydere kan jeg tilslutte mig. Men en firepolet gruppe volle også være et forslag. Det gør at al grejet er spændingsløs på engang. Brumsløjfer opstå tit i signalvejene og ikke nødvendigvis i 230 V forsyningen.

fase
Ok, så lige til Prins Knud her...

Hvad er den bedste løsning på dette? Som sagt er det vigtigste at det udstyr som kobles på er så afkoblet som muligt fra det øvrige hus (og at det selvfølgelig er lavet forsvarligt og efter best practice).

S.Fabrin: Din løsning med en firepolet gruppe, er det ikke præcis den løsning jeg skrev i starten ift. at køre de tre stik på samme 3-fasede gruppe? Som Henrik ikke anbefaler? Eller misforstår jeg? 
Annonce
Alle foreslåede løsninger er afkoblede fra husets øvrige installationer forstået på den måde at der ikke er andre forbrugere på gruppen. Hvis du vælger tre grupper, skal der føres tre kabler frem (et til hver stikkontakt). vælger du der i mod en firpolet gruppe, kan du nøjes med et kabel.
Den løsning, jeg har skitseret, er som dit forslag. Om Henrik ikke anbefaler, er jeg ikke sikker på. Han beskriver bare en anden løsning.

fase
Vi kører vist lidt i ring - eller måske forholdte du dig isoleret til Henriks indlæg og ikke det jeg oprindeligt spurgte om? Mit oprindelige indlæg var et spørgsmål om hvilken af de to løsninger som blev anbefalet da det var netop disse to løsninger forskellige elektrikere anbefalede.

Jeg har ingen forslag her - kun spørgsmål :)
Vi kører ikke i ring. Begge måder er brugelige. Jeg forholder mig ikke isoleret til Henriks forslag. Du kan frit vælge mellem de to løsninger. Mit forslag med en trefaset gruppe er givet ud fra, at det kun kræver et kabel. Med hensyn til elektrisk støj er begge løsninger ens. Du kan på ingen måde isolere din(e) grupper fra resten af installationen i huset eller for den sags skyld fra resten af nettet uden at installere specielle filtre. Med hensyn til brumsløjfer opstår disse typisk ved forkert monterede skærme i kablerne.
Dit spørgsmål er formentlig, hvilken måde kan anbefales. Svaret er, at du frit kan vælge metoden. Mit svar er en trefaset gruppe.

fase
Ok, men så bekræfter denne tråd altså, at det er "ok" at elektrikerne er uenige. Da begge løsninger er ok.

Hvad med sikkerhed? I en 3-faset er der vel potentiale for et væsentligt større "smæld" (flere volt) hvis noget en dag giver stød eller er lavet forkert? F.eks. det apperat der er sluttet til. Jeg er muligvis ude i et scenarie der ikke sker med færdiglavede produkter.
Ja begge løsninger er efter bogen, dog med de forskelle at ved min løsning skal der bruges 3 enkelte kabler til stikkontakterne, og ved at lave en 3polet løsning kan der trækkes et 5 leder kabel og så fordeles til de 3 stikkontakter.

Nej voltene er de samme, da der er tale om 3 forskellige faser, målt mellem fase og nu (3x 230volt).
Det er først hvis du tager fat i 2 forskellige faser samtidigt, at du vil opleve det som et større smæld over fingrene, end hvis du tager en fase i den ene hånd og en nul i den anden.  
Men jeg vil nu fraråde dig at prøve det     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis