Én 3-faset gruppe med tre 16A stik vs. Tre 1-fasede grupper med hvert ét stk

Jeg skal bruge 3x16A udtag. Jeg har snakket med flere elektrikere og de har hver deres holdning - så kunne godt bruge lidt udefrakommende input.

Det kan laves enten ved at lave en enkelt 3-faset gruppe og dertilhørende 3 udtag eller 3 1-fasede gruppe med hver deres seperate stik. Der sluttes forstærkere og andet musikudstyr til udtagene. Dette udstyr vil være mekanisk forbundet med hinanden via signalkabler og lignende men hver ting vil være på forskelligt strømudtag. 

Det skal ikke være økonomi som afgør løsningen men derimod hvad der er bedst. Det jeg for alt i verden vil undgå er potentielle jordsløjfer som forårsager "brum" eller lignende.
Jeg skal bruge 3x16A udtag. Jeg har snakket med... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge 3 1-fasede gruppe, så hvis en enhed udløser en afbryder, ved du med det samme, hvilken fase du skal tjekke.
Jonas_h skrev den 14-01-2022 13:54:58

Ok, men så bekræfter denne tråd altså, at det er "ok" at elektrikerne er uenige. Da begge løsninger er ok.

Hvad med sikkerhed? I en 3-faset er der vel potentiale for et væsentligt større "smæld" (flere volt) hvis noget en dag giver stød eller er lavet forkert? F.eks. det apperat der er sluttet til. Jeg er muligvis ude i et scenarie der ikke sker med færdiglavede produkter.

 Henrik og jeg er på ingen måde uenige, men angiver bare hver sin måde at løse opgaven på. 

Sikkerheden er den samme ved begge måder og giver ikke flere volt, hvis et apparat bliver fejlbehæftet. Grunden til det er at hver stikkontakt er forsynet med en fase og nul. Det er det samme som, hvis du har tre stikkontakter med hver sit kabel med fase og nul.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis