Taber tryk i fjernvarme gulvvarmeanlæg

Har problemer med mit gulvvarme.

Der er et gammelt gulvvarmesystem i køkkenet og gæste badeværelset. Der er nye pex i resten, koblet på særskilt shunt.

Hvis jeg fylder vand på til 2 bar, så falder den løbende til 1,5  bar allerede efter en halv dags tid. Og jeg kan mærke, at der er forskel på opvarmningen af boligen, når dener fyldt op kontra faldet i tryk. 

Jeg har prøvet at banke på den røde ekspansionsbeholder. Den lyder hul.

Kan ikke mærke utætheder i nogle af tilslutningerne.

Kan jeg prøve nogle ting af, for at udelukke?


Mvh. Christian M
 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville melde det til forsikringen hvis der er formodning om en skjult rør-skade. I det scenarie skal der nok i første omgang en vvs'er ud med en trykspand for at se om kredsene er tætte, derefter en gas-sporing - alt i alt løber det hurtigt op i $$$

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-01-2022 12:30:46

Jeg ville melde det til forsikringen hvis der er formodning om en skjult rør-skade. I det scenarie skal der nok i første omgang en vvs'er ud med en trykspand for at se om kredsene er tætte, derefter en gas-sporing - alt i alt løber det hurtigt op i $$$

/BOFH

 Men hvis det er utæt i rørene, burde jeg så ikke kunne se det på en måde? Altså våde fuger eller lignende? Og er der ikke andet der kan være skyld i, at den mister tryk ?


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 13-01-2022 12:52:39

 Men hvis det er utæt i rørene, burde jeg så ikke kunne se det på en måde? Altså våde fuger eller lignende? Og er der ikke andet der kan være skyld i, at den mister tryk ?

Hvis det kun er et langsomt tab vil det måske kunne dræne væk istedet for at opfugte alt andet? Ved det ikke - der er mange variable på spil.

Kan kun forestille mig faldende temperatur som yderligere årsag til tryktab i et ellers lukket system, men du har nok næppe slukket for varmen. 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan i første omgang teste din ekspansions beholder. At den lyder hult er ikke nok test.
Når du skal fylde op fra f.eks. 1 bar til 2 bar tager det så 5-10 sekunder eller tager det 30- 60 + sekunder.
Hvis det kommer meget hurtig op i tryk er det ekspansion der er i stykker og så bliver det trykket ud af sikkerheds ventil ved temperatur svingninger.
Ellers kan dt være en utæt sikkerheds ventil som står og drypper. Denne sider sikkert under beholder og har afløb til kloak. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-01-2022 14:12:34

Du kan i første omgang teste din ekspansions beholder. At den lyder hult er ikke nok test.
Når du skal fylde op fra f.eks. 1 bar til 2 bar tager det så 5-10 sekunder eller tager det 30- 60 + sekunder.
Hvis det kommer meget hurtig op i tryk er det ekspansion der er i stykker og så bliver det trykket ud af sikkerheds ventil ved temperatur svingninger.
Ellers kan dt være en utæt sikkerheds ventil som står og drypper. Denne sider sikkert under beholder og har afløb til kloak. 

 Det går meget stærkt mht at fylde op. Få sekunder, så er den på 2 bar. 


Mvh. Christian M
 

Annonce
Så er det den røde ekspansions beholder. måske kombineret med utæt sikkerheds ventil.
Beholder kan afmonteres, tømmes total for vand ( det tager lidt tid inden det er løbet ud)
Så skal du pumpe membran op til 0,8 -1,0 bar. Det gøres som når du putter luft i hjul på bil, nemlig på den ventil som sikkert sidder på siden af beholder. Hvis du så stikker røret til vand ned i en balje må det ikke boble for så er membran utæt. Den monteres igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle.

Eksspanstionsbeholderen er nu forsøgt udskiftet, uden held.
Alle kredse er luftet godt ud.

Vi kan ikke finde nogle utætheder.

Men vi lægger mærke til, at nålen i trykmåleren står og vibrer? Siger det noget om fejlen? Kan det være anlægget der ikke kan leverer det givne tryk? Og der så ryger mere vand retur til fjernvarmen, end der ryger vand ind i kredsene ?


Mvh. Christian M
 

Nej
Når du har ekspansions beholder så er du ikke forbundet til fjernvarme direkte. Dit anlæg indeholder kun det vand du putter på. Havde du været forbundet direkte så ville du ikke kunne konstatere tryktab. Der er så mange millioner liter vand i fjernvarme selskabets rør at det ikke opdages om der forsvinder lidt ved dig. De lukker mere på hele tiden.
Er det ny ekspansion ?
Er det med fortryk på ca. 0,8 bar. ?
Og tager det nu længere tid at få trykket hævet fra 1 til 1,5 bar ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2022 19:13:29

Nej
Når du har ekspansions beholder så er du ikke forbundet til fjernvarme direkte. Dit anlæg indeholder kun det vand du putter på. Havde du været forbundet direkte så ville du ikke kunne konstatere tryktab. Der er så mange millioner liter vand i fjernvarme selskabets rør at det ikke opdages om der forsvinder lidt ved dig. De lukker mere på hele tiden.
Er det ny ekspansion ?
Er det med fortryk på ca. 0,8 bar. ?
Og tager det nu længere tid at få trykket hævet fra 1 til 1,5 bar ? 

 https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ekspansionsbeholder-tryk-ekspansion-trykekspansionsbeholder-flad-12l-370872012?gclid=EAIaIQobChMIoYm9nPG29QIVnkeRBR3gNQsSEAQYASABEgKwQPD_BwE


Det er sådan en der sad der før, og det er sådan en sprit ny der er monteret nu. Kan se den har et fortryk på 1 bar.

Syntes det er det samme mht opfyldning. Hvor mange sekunder bør det tage fra 1,5 bar til 2 bar ?

Mvh. Christian M
 

Kan læse mig lidt til, at det kan være man skal rense snavssamleren?

Kan finde en der ligner, samt en hvor der der filter på.

Kan problemet ligger i, at der er snavs i?
 

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis