Taber tryk i fjernvarme gulvvarmeanlæg

Har problemer med mit gulvvarme.

Der er et gammelt gulvvarmesystem i køkkenet og gæste badeværelset. Der er nye pex i resten, koblet på særskilt shunt.

Hvis jeg fylder vand på til 2 bar, så falder den løbende til 1,5  bar allerede efter en halv dags tid. Og jeg kan mærke, at der er forskel på opvarmningen af boligen, når dener fyldt op kontra faldet i tryk. 

Jeg har prøvet at banke på den røde ekspansionsbeholder. Den lyder hul.

Kan ikke mærke utætheder i nogle af tilslutningerne.

Kan jeg prøve nogle ting af, for at udelukke?

Mvh. Christian M

Har problemer med mit gulvvarme. Der er et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er trykket der forsvinder, hjælper det ikke at rense filter. 

Søren O
Søren O skrev den 16-01-2022 21:45:17

Hvis det er trykket der forsvinder, hjælper det ikke at rense filter. 

Okay så der er ingen anden vej end noget trykprøvning ? 

Mvh. Christian M

Tiden det tager at fylde op er forskellig afhængig af hvor mange liter der er i ekspansion, hvor tyk slange du fylder op med og hvor meget tryk der er fra vandværket. Så det er svært at sige.
Men er der ikke noget luft i beholderen så er der vel fyldt op på 1- 4 sekunder.
 Hvis beholder er ok så stiger trykket hurtigt fra 0 til den ene bar som der i fortryk. Det er på det tidspunkt at vandet begynder at presses op i beholder. Derfor går den hurtige trykstigning over til at gå langsommere efterhånden som beholder fyldes delvis op med vand. Så kan det tage 30 - 60 sekunder på mindre anlæg 
Har du set på sikkerheds ventilens udløb.? Drypper den 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-01-2022 22:56:07

Tiden det tager at fylde op er forskellig afhængig af hvor mange liter der er i ekspansion, hvor tyk slange du fylder op med og hvor meget tryk der er fra vandværket. Så det er svært at sige.
Men er der ikke noget luft i beholderen så er der vel fyldt op på 1- 4 sekunder.
 Hvis beholder er ok så stiger trykket hurtigt fra 0 til den ene bar som der i fortryk. Det er på det tidspunkt at vandet begynder at presses op i beholder. Derfor går den hurtige trykstigning over til at gå langsommere efterhånden som beholder fyldes delvis op med vand. Så kan det tage 30 - 60 sekunder på mindre anlæg
Har du set på sikkerheds ventilens udløb.? Drypper den 

Mange tak for din hjælpe. Det betyder meget.

Hvor er sikkerhedsventilen normalt placeret? Syntes ikke rigtig jeg kan finde en sådan en ?

Mvh. Christian M

Jeg er ikke helt sikker på om der skal være sikkerheds ventil når det er forsynet fra fjernvarme. Men prøv at tage et godt billede lidt mere vandret ind under den røde beholder. Der er et fint billede under hylden og det er der ikke sikkerhedsventil. 

Annonce
Hej igen.

Så virker problemet til at være løst. Vi havde gjort følgende:
- Skiftet til en ny trykekspansionsbeholder.
- Luftet grundigt ud i alle kredse.

Det hjalp som sagt ikke i første omgang. Jeg læste så på nettet, at
- Man skulle slukke for selve pumpen, lufte ud, fylde på, og så først tænde igen. Det gjorde jeg så, men uden det hjalp.

Så læste jeg, at normalt var 1 til 1,5 bar rigeligt til almindeligt hus uden 1. sal.

Så jeg skruede ned til 1 bar, og skruwde desuden varmen på vandet ned på små 30 grader. I morges skruede jeg stille op på 1,5 bar, og temperatur på 40 grader.

Den holder fint tryk nu, og alt virker til at spille som det skal.

Min teori er, at den nye trykeksspantionstank ikke har kunne skabe det nødvendige tryk, givetvis fordi trykket har været for højt? (Havde den på bar) Ja jeg ved det ikke, men nu ser det ud til at virke, og der er fin varme i huset indtil videre.

Mvh. Christian M

Godt det virker, fejl på teori med ekspansion.
Jeg ved ikke hvordan du "skruer ned" til 1 bar. Det kan kun gøres ved at lukke vand ud af anlægget. 

ev elmand skrev den 17-01-2022 23:23:38

Godt det virker, fejl på teori med ekspansion.
Jeg ved ikke hvordan du "skruer ned" til 1 bar. Det kan kun gøres ved at lukke vand ud af anlægget. 

Ja præcis. Lukkede vand ud ved en skrue der er lige over trykmåleren, indtil den var nede på rette bar. 

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis