limtræsbjælke buer

Hej

Skal ha udskiftet vinduer på vindue tll sommer - over vinduer ligger hvad jeg formoder er en limtræsbjælke som er ca 6m lang - når jeg tager vinduerne ud til sommer, bør jeg så være bekymret over bjælken buer lidt ned som den gør. Vinduerne er jo ikke bærende ? har markeret med lidt røde streger så man kan se hvor meget det drejer sig om


p /p
Hej Skal ha udskiftet vinduer på vindue tll... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvadskaldertil og ev elmand. Jeg forstår begge jeres synspunkter. Jeg er uddannet maskiningeniør og kender godt de udtryk som ev elmand bruger. Jeg har konstrueret og beregnet store stålkonstruktioner for FL Smidth. Men dette er ikke et debatforum for Maskiningeniører eller bygningsingeniører. Mit princip er at man skal holde sig fra at improvisere med bærende konstruktioner, hvis man ikke forstår teorien bag 100 %. For er der blot en lille detalje som mangler, så kan bæreevnet blive alvorligt reduceret.  Jeg har foreslået en mere simpel løsningsmodel. Nemlig en vende bælken så undersiden bliver den nye overside. Det kan spørgeren så overveje. Jeg er ny i dette forum. Må sige at der er meget know-how i indlæggene og seriøsitet i alle debatterne. Hilsen herfra

Prøv det selv
flaks: Den gode tone som du til sidst antyder er et must her på lds. 
Det er sjældent muligt / nemt at vende en bjælke i en bygnings konstruktion. Spærene som hviler på bjælken skal under alle omstændigheder holdes oppe i den tid. Og det skal skilles ad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du er usikker på om bjælken hviler ned mod vinduesrammerne kan jeg se af dit oprindelige indlæg.
Jeg vil mene at vinduesrammerne sagtens kan understøtte bjælken og muligvis gør den det allerede som det ser ud nu.
I mange tilfælde anvender man vinduesrammen som et bærende element. Men anbefaler at du får en tømrer ud og ser på det inden du begynder at demontere de gamle vinduer. Det er en meget væsentlig detalje at få styr på inden du foretager dig noget andet med dette projekt.

Prøv det selv
flaks skrev den 08-02-2022 23:12:32

Jeg vil mene at vinduesrammerne sagtens kan understøtte bjælken og muligvis gør den det allerede som det ser ud nu.
I mange tilfælde anvender man vinduesrammen som et bærende element. .

Uenig! Vinduer er ikke konstrueret til at skulle indgå som bærende elementer for konstruktioner, deres evt styrke indgår ikke i en beregning. Bygningen skal kunne stå af sig selv uden vinduer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vinduer som bærende element:
Vinduer har været anvendt som bærende element i en lang årrække. Men reglerne for NYBYGGERI tillader det ikke.
Vedlægger et klip fra BOLIUS, som beskriver de 2 muligheder ganske klart:
--------------
SPØRGSMÅL TIL BOLIUS
Har huset bærende vinduer? Ajourført d. 16. maj 2019

Conta typehus fra 1968.
Jeg vil gerne skifte vinduer, men bekendte siger at de gamle vinduer muligvis hører med til de bærende elementer. Hvordan finder jeg ud af dette ?.'¨
Hvis de er bærende ,er det så et problem at udskifte ?
SVAR FRA BOLIUS
Kære John M.
Bærende vinduer/vinduespartier (at vinduesrammernes lodpost indgår konstruktivt som understøttelse af remmen) har været en almindelig konstruktion i 60 – 70’ernes parcelhuse.
Du kan muligvis se det ved at vinduesrammerne så står direkte mod hinanden og er sløjfede sammen - uden at der er placeret en søjle imellem rammerne.
Ellers kan en byggetekniker, bygningskonstruktør, ingeniør eller arkitekt se det - en erfaren tømrer vil også kunne vurder det det.
Hvis vinduerne er bærende understøtter de tagremmen, der skal så udføres ny understøtning hvis vinduerne skal skiftes ud. Nye vinduer må efter de nu gældende regler ikke indgå i den bærende konstruktion.
----------
Du kan læse hele indlægget her: https://www.bolius.dk/har-huset-baerende-vinduer-22572

Prøv det selv
Annonce
flaks skrev den 09-02-2022 00:46:56

Vinduer som bærende element:
Vinduer har været anvendt som bærende element i en lang årrække. Men reglerne for NYBYGGERI tillader det ikke.
Vedlægger et klip fra BOLIUS, som beskriver de 2 muligheder ganske klart:

Hvis vinduerne er bærende understøtter de tagremmen, der skal så udføres ny understøtning hvis vinduerne skal skiftes ud. Nye vinduer må efter de nu gældende regler ikke indgå i den bærende konstruktion.

Og som der står i din egen tekst så skal der tages højde for det ifm udskiftning til nye da der ikke er nogen producenter der vil garantere noget som helst hvis du bruger et vindue som bærende element - en husforsikring vil sikkert indtage samme synspunkt. 

Det jeg studser over er din kommentar "Jeg vil mene at vinduesrammerne sagtens kan understøtte bjælken og muligvis gør den det allerede som det ser ud nu. I mange tilfælde anvender man vinduesrammen som et bærende element." -for på mig giver den det indtryk at så kan man blive ved med at bygge på den måde man gjorde oprindeligt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Denne debat har bragt flere interessante ting op til overfladen. Sikker på at jannikmariager nu ved hvilke spørgsmål han skal stille til sin tømre og andre.

Prøv det selv
Isoleret set vil jeg blot lige illustere effekten af at montere fladjern på en høj bjælke på forskellig vis med nedenstående tal-eksempel.

Jeg tager udgangspunkt i et fladjernsprofil på 100x20 [mm] og en bjælke med højden 200 [mm]. Det antages at begge versioner monteres således, at fladjernet ikke kan bevæge sig uafhængigt af bjælken; dvs. at det sidder fuldstændig fast:

  • A) Et langsgående fladjern monteres på højkant, centreret langs bjælkens centerlinje.

  • B) Samme fladjern vendes om, men placeres nu vandret på bjælkens underside.
Ift. lodret nedbøjning, så udbytter version B fladjernet mere end 14 gange bedre end vesion A.

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
HvadSkalDerTil skrev den 09-02-2022 12:13:46
Ift. lodret nedbøjning, så udnytter version B fladjernet mere end 14 gange bedre end version A.

 Som Maskiningeniør kan jeg godkende resultatet af dine beregninger. For sådan er det bare.
Den "detalje" som kræver professionel indsigt er fastgørelsen af fladjernet til træbjælken. Kræver ideelt set et beslag  i begge ender af bjælken. Samt forspændingen af fladjernet til formentlig flere tons træk. 



Prøv det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis