limtræsbjælke buer

Hej

Skal ha udskiftet vinduer på vindue tll sommer - over vinduer ligger hvad jeg formoder er en limtræsbjælke som er ca 6m lang - når jeg tager vinduerne ud til sommer, bør jeg så være bekymret over bjælken buer lidt ned som den gør. Vinduerne er jo ikke bærende ? har markeret med lidt røde streger så man kan se hvor meget det drejer sig om


p /p
Hej Skal ha udskiftet vinduer på vindue tll... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det muligt at vende limtræsbjælken en halv omgang, så undersiden bliver den nye overside ?

Prøv det selv
Ifølge min teoribog er HvadSkalDerTil forklaringen i princippet korrekt. Men problemet er et fladjernet skal forspændes med flere tons træk for at opnå den ønskede virkning. Så i praksis er det ret kompliceret. "Maskiningeniøren".

Prøv det selv
Det ligger jo lige til højrebenet at lade vinduerne bære limtræet, blot kraftoverførsel sker på den lodrette del af rammerne, skal det nok gå fint.

Hvis man er nærvøs, kan man jo sandwiche en 2x4 spærtræ ind i samlingerne mellem hvert element, så har du også til hvis der skulle lande en helikopter på bjælken.

Elektronikteknikeren
Det er ikke meningen, at vinduerne skal være en bærende del af konstruktionen. Det kan til nød gå, hvis to vinduer er koblet sammen.

fase
HvadSkalDerTil skrev den 07-02-2022 16:23:52

Hej Jannik,

Personligt ville jeg gerne reducere eller gerne helt eliminere en sådan nedbøjning (mine øjne vil altid "irriteres" over det :-)). En måde at gribe det an på kunne være følgende opskrift:
  1. Anskaf et fladjerns-profil i samme længde som bjælkens span over vinduerne. Se hvad du kan få fat i mht. bredde , dvs. a la bjælkens bredde. Tykkelsen af fladjernet begrænses af afstanden ned til de nye vinduers overkant.
  2. Få boret alle huller (til montage op i bjælkens underside) i fladjerns-profilet i god tid, så det er klar til montagen til sommer.
  3. Afmonter gamle vinduer og fjerne løse fuger m.m.
  4. Monter midten af fladjernet under midten af limtræsbjælken. Forsæt montagen ca. en meter til hver side fra midten.
  5. Benyt fx en passende anordning (donkraft eller MEGET forsigtig brug af hydraulisk cylinder ...) og placer den under fladjernets midte (dvs. midt under limtræsbjælken).
  6. Tryk FORSIGTIGT bjælken op indtil nedbøjningen neutraliseres (eller om muligt en anelse mere opad).
  7. Fastgør resten af fladjernet under bjælkens underside.
  8. Når du aflaster din donkraft/cylinder, vil du have reduceret og sandsynligvis helt elimineret bjælkens nedbøjning.
  9. Monter dine nye vinduer og nyd det flotte resultat :-)

 Lyder interessant, ved ik lige hvad fladjern er, har du evt link så man kan danne sig et billede. 

Hvis man har donkraft til at løfte limtræsbjælken, hvordan får man så jern ind under?
Har en ven som er smed så kan nok skaffe den slags

p /p
Annonce
Hvis man har donkraft til at løfte limtræsbjælken, hvordan får man så jern ind under?
Man lægger fladjernet mellem donkraft og limtræ.

fase
Men spørg lige din smedeven om han tror det hjælper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan ikke anbefale metoden med fladjern. Er forbundet med for mange usikkerheder.

Prøv det selv
Hej 'ev elmand',

Når du sammenligner mit forslag om at udnytte komposit-effekten (som netop opnås ved at montere et smalt stålprofil på en høj limtræsbjælkes underside) med et stykke fladjern under en flad bordplade, så får jeg indtrykket af, at du måske helt overser det såkaldte flytningsbidrags betydning - kan du følge mig?

I mine overvejelser har jeg bevidst set bort fra enhver form for direkte understøtninger af bjælken! Dette pga. den måde jeg opfatter 'jannikmariager's ønske til løsningsforslag. Det letteste og mest umiddelbare vil klart være en søjle midt under limtræsbjælken, hvis det eneste formål altså er at fjerne nedbøjningen :-).

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Hvadskaldertil:
Jeg tænker hverken på enertimoment eller flytningsbidrag. 
Men min generelle erfaring siger at det ikke vil hjælpe synderlig. Ligesom du tilsyneladende er den eneste i denne tråd der kan få den løsning til at virke.
Og min specifikke erfaring kommer blandt andet fra ophængning af kraner i eksisterende bygninger. Her har jeg været i tvivl og har fået H bjælkers forstærkning beregnet hos ingeniører på spær fabrikken. 
Det skulle forstærkes på midter flangen med 20 mm tyk fladjern på HØJKANT. 
Mit råd til trådstarter er som beskrevet lev med det eller en stolpe under. 
Jeg stopper min diskussion om fladjern under limtræsbjælke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis