Lysdæmper med korrespondance

Hej alle.
Et emne jeg kan se der er skrevet om flere gange, men synes ikke jeg kan finde noget der lige passer. Beklager hvis det allerede er beskrevet.
Jeg er ved at udskifte en afbryder med korrespondance til en lysdæmper, der også gerne skulle virke i korrespondancen. Jeg har dog svært ved at se hvor jeg skal forbinde de forskellige ledninger. Der er 4 koblet til den nuværende afbryder: sort, grå/brun, rød/brun og en hvid. Den hvide fortsætter fra den relevante afbryder til afbryderen under, og videre til udtaget der er i bunden af installationen. Synes der mangler symboler bag på den nuværende afbryder, der fortæller hvad de forskellige ledninger er, og kan ikke lige regne ud hvad der er hvad.
Nogen der kan hjælpe?

Hej alle. Et emne jeg kan se der er skrevet om... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 06-01-2022 21:19:13

 Hej AnWa.
Og velkommen til. Jeg er ikke elektriker, men har en elektriker i familien, har efterhånden utallige gange fået at vide at jeg skal gå langt uden om dæmper til led. Dine pære kan være dæmpbare, din dæmper kan være designet til led og alligevel kan det give problemer. Vi oplevede selv problemet da vi flyttede i hus og udskiftede pære i nogle led spot. Det virkede af helvedes til. Endte så med at få afmonteret alle dæmpere og istedet udskifte pærerne til smart pære, i vores tilfælde gik vi med Eglo connect. Og er virkelig glad for den beslutning.

Det er bestemt ikke for at skræmme dig fra dit forehavende, men så ved du hvad der kan være galt hvis det driller.
Som bonus kan vi også slukke enkelte pære i gruppen, vi kan dæmpe hver enkelt pære for sig eller hele gruppen på 1 gang, vi kan opdele rum, styre det med fjernbetjening, ændre kelvin, skifte farve. Og så kostede de stort set det samme som alm pære.

 Hej BTA, og tak skal du have!

Vi har kigget lidt på smartpærer, men ikke lige fundet noget der passede ind - og når nu jeg er gået i gang med det andet vil jeg nødigt smide håndklædet i ringen ;)
Men tak for rådet - jeg husker det som en plan B :)
Nå, så har jeg været i gang igen. Jeg kan få dæmperen til at fungere, men kan ikke lige greje den anden afbryder. Den ser ikke helt ud som forventet - der er ikke to sorte, men en grå, en sort og en hvid, der løber fra afbryder til et underliggende udtag
Med begge tilkoblet virker hverken dæmper eller afbryder.
Med sort frakoblet kan dæmperen tænde men ikke slukke, afbryderen kan hverken tænde eller slukke.
Med grå frakoblet virker dæmper, men afbryder virker ikke.
Jeg har ikke forsøgt at koble begge fra, da jeg jo så fjerner både fase og tændledning. Har I et bud på en løsning?
Ps: er det ok at lysdæmper er monteret sådan her, eller er der for meget bart kobber?
Opslaget blev “fanget” på side 1, så kommer lige her også for en sikkerheds skyld..
Du skal tage den hvide ledning ud af lysdæmperen. Så bør lysdæmperen virke. Afbryderen virker ikke før du får sat en fjeder i, så den virker som en impulskontakt. Derefter kan du montere den hvide igen. Den skal også fjernes i kontakten.

fase
Den skal også fjernes i kontakten.
Der skulle stå Den sorte skal også fjernes i kontakten.

fase
AnWa skrev den 07-01-2022 16:45:47

 Hej BTA, og tak skal du have!

Vi har kigget lidt på smartpærer, men ikke lige fundet noget der passede ind - og når nu jeg er gået i gang med det andet vil jeg nødigt smide håndklædet i ringen ;)
Men tak for rådet - jeg husker det som en plan B :)

 Det var nu heller ikke for at skræmme dig, men desværre er led pære og ekstern dæmper bare en hovedpine uden lige. Du kan være heldig det virker første gang, men når du så engang sætter andre pære i så er det ikke sikkert det virker bare fordi de måske er et andet brand, selvom de begge burde være dæmpbare.

Bare husk hvis du en dag går med smart pære løsningen så må du ikke have andre dæmpere på systemet.
Vi har snart skiftet alle pære i huset til smartpære og er rigtig glade for det. Der findes jo et hav af muligheder så hvis du en dag går den vej, så skal i først undersøge hvilken platform i vil køre på, da det er svært og dyrt at skifte platform. Philips hue er jo de førende, så er der Eglo connect som vi er gået med, tror også det fra Ikea er ret godt, folk taler ihvertfald positivt om det. Men hvis en dag du skal skifte og vælge system så er det vigtigste jo at finde ud af hvilket tilbehør du kan få til de enkelte systemer, og hvad du har behov for. Med smartpære åbner sig jo mere eller mindre en helt ny verden. Blandt andet kan nogle systemer arbejde sammen med røg alarm så lyset tænder hvis røgalarmen aktiveres, de kan også aktiveres sammen med tyveri og mange andre smarte funktioner. Man bliver lidt nørd når man finder ud af alle de funktioner der er. 
Annonce
Så er lysdæmperen sat op, og det hele virker. Mange tak for hjælpen til alle!
Det eneste vi mangler nu er at få skiftet den hvide ledning, der løber fra dæmperen til den underliggende afbryder. Den er for kort til at alt kan sidde pænt uden at være i spænd.
Det lader til at være en opgave for en professionel - selvom det virker lidt fjollet, når nu den er let tilgængelig, og den pågældende installationsledning koster 4kr pr meter i silvan..
Igen, tak for hjælpen! God første oplevelse med LDS 👍🏻
Har du ikke et stykke kabel, du kan skrælle og få et stykke ledning, der er langt nok. Ledningen mellem dæmper og afbryder må godt være brun.

fase
Jo, har 10 meter hvid installationslabel på 1,5 wt liggende - så vidt jeg kan se samme type og dimension som det der sidder i forvejen, men det kan selvfølgelig måles efter. Det er lovligheden jeg tænker på
Hvis ledningen i kablet er 1,5 mm2, er det lovligt.

fase
Det er jeg ret sikker på det er - havde tænkt at kontrollere med en skydelære (der står 1,5 wt på indpakningen). Men må jeg selv skifte den? Jeg synes jo det er fjollet hvis jeg ikke må, omstændighederne taget i betragtning, det var bare det indtryk jeg havde fået
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis