Jording i stikdåse?

Hej alle,

Mine stationære har et 3-pins stik (med jord), men i min lejlighed findes der kun 2-stik kontakter. Hvis jeg sætter et 2 stik i kontakten og en ledning herfra til en stikdåse med 3-stik, vil der så gælde en jordforbindelse selvom stikket i kontakten er 2-stiks?

Kan man få stikdåser hvor jordingen sker i dem?
Vh.
Hej alle, Mine stationære har et 3-pins stik... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jens J. skrev den 05-01-2022 08:45:43

 Hvad folk gør i deres eget hjem behøver du ikke blive irriteret over. 

Som du selv skriver behøver en PC jo ikke jord, så om man skifter stikket eller saver jordbenet af gør jo det samme. Det er fjollet at købe en dåse med falsk jord.

 Jo det er der faktisk grund til at blive lettere irriteret over. Jeg kigger ofte brugt værktøj og andre ting brugt. Og jeg har flere gange oplevet at købe noget der er født med jord men er skåret af så jeg har måttet skifte stikket. Det er i mit hoved sjusk. Og en mærkelig måde at løse et forholdsvist simpelt problem på.

En anden ting er også at jeg tager rundt som arbejdsmiljø konsulent. Og ser oftere at man er begyndt at skære jorden af på forlængerledninger i flere virksomheder. Det er simpelthen for dumt.
ev elmand skrev den 05-01-2022 00:51:19

  For en del år siden var jeg ude at lave noget i et lampested ved en som kom fra Israel. Om han var jøde eller palæstinenser er i den forbindelse uden betydning.
Han så hvad jeg lavede og sagde arbejder du med strøm på. JA sagde jeg. og han sagde du er ikke rigtig klog. Jeg ville drille ham lidt og spurgte om han havde en polsøger. Han skyndte sig ud at hente en og jeg satte fingeren på fasen, og bad ham sætte polsøger på den anden hånd. og den lyste kraftig op. " Du er fandme ikke rigtig klog" Senere laved ejg lidt sjov med det ved at sige at han var den første udlændig der havde kaldt mig "ikke rigtig klog"
  Jeg havde os en Bosnisk ven som jeg viste tricket Det var ikke nogen succes da han havde mistet en bror ved en el ulykke.  
 

 Ha ha. Da jeg stod i lære var det min læresvends hofnummer at lige sutte på enden af pegefingeren og så hurtigt kører fingeren over klemmerne på en mortor og så sige: Det er fase S der mangler!  
Gerne når det var en smed/vvs'er der havde tilkaldt os   

Jeg har flere gange imponeret folk med det lille nummer, hvor man rører fasen med polsøgeren og så rører nullen med en finger fra den anden hånd, så man kan se polsøgerens lampe lyse mere op når man har fat i nullen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
BTA Handyman skrev den 05-01-2022 12:04:41

 Jo det er der faktisk grund til at blive lettere irriteret over. Jeg kigger ofte brugt værktøj og andre ting brugt. Og jeg har flere gange oplevet at købe noget der er født med jord men er skåret af så jeg har måttet skifte stikket. Det er i mit hoved sjusk. Og en mærkelig måde at løse et forholdsvist simpelt problem på.

En anden ting er også at jeg tager rundt som arbejdsmiljø konsulent. Og ser oftere at man er begyndt at skære jorden af på forlængerledninger i flere virksomheder. Det er simpelthen for dumt.

 Træk vejret roligt. Det er et stik til en privat stationær pc. Der sker da intet ved at skære et ben af på stikket i den situation som alternativ til at skifte stik eller bruge en forlængerledning med falsk jord.

At du så kører derudaf med andre situationer og bringer arbejdsmiljø ind i billedet er at overreagere. Forhold dig til den givne situation.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har flere gange imponeret folk med det lille nummer, hvor man rører fasen med polsøgeren og så rører nullen med en finger fra den anden hånd, så man kan se polsøgerens lampe lyse mere op når man har fat i nullen.
Det er da en ganske udmærket måde at bruge en polsøger på. Det bruger jeg for at se om det er en spændingsførende ledning, jeg har fat på, når jeg ikke bruger et voltmeter.

fase
Der udstillede da JohnLarsen`s  manglende elviden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
… og at denne elmand kender sig selv ses i præsentationen:

Listen over de maange ting får vi nok ikke.
Heldigvis bor jeg ikke omkring 7480 🥳
OAO

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
nemlig
men mon ikke de der er aktive her på siden nogenlunde kender mine kompetencer og hvilke ting jeg er for "klog" til ikke at svare på.
Det er da fint at du fremhæver min intro. Det vidner da om en vis interesse fra din side.   Ha fortsat en god aften, jeg tror nok jeg kommer til at holde af dig.   med tiden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis