Jording i stikdåse?

Hej alle,

Mine stationære har et 3-pins stik (med jord), men i min lejlighed findes der kun 2-stik kontakter. Hvis jeg sætter et 2 stik i kontakten og en ledning herfra til en stikdåse med 3-stik, vil der så gælde en jordforbindelse selvom stikket i kontakten er 2-stiks?

Kan man få stikdåser hvor jordingen sker i dem?
Vh.
Hej alle, Mine stationære har et 3-pins stik... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ingen jordforbindelse men dine apparater har fælles stel potentiale. 
Betyder det, at sandsynligheden for stød er mindre? Fordi apparaterne fælles leder bedre end kroppen?

 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak. Men hvis du samtidig rører radiatoren, så kilder det🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Den med at maskinerne er forbundet med stel /jord giver mindre risiko for forstyrrelser i maskiner. Det giver ikke dig større eller mindre chance for at få stød. Sidder du med dem i tørre rum så er risiko for stød meget meget lille. OG skulle du få det alvorligt så ha du HPFI relæ som slår fra ( før du stiller træsko) hvis man kan udtrykke det sådan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 04-01-2022 17:36:41

Jordforbindelse i en lejlighed med trægulv og måske gulvtæppe er irrelevant , da du ikke kan få stød hvis du berører en strømførende ledning , da du ikke har nogen form af jordforbindelse .

Den holder sgu da langt fra Karl smart. Trægulve og de fleste gulvtæpper er via rummets fugtighed ledere forbundet til mur m.m., rører du fasen mens du står på gulv etc. får du en over nallerne inden hpfi relæet afbryder.

Lav selv testen og rapporter gerne tilbage. Gående ud fra at dit hpfi relæ er ok.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Hvis du får lidt kildren når du rører pc cover og radiator samtidigt, hjælper det muligvis at vende 230v stikket så nul/fase sidder omvendt i stikdåser. Det føles på en del apparater der er forbundet med Schukostik, som ikke sørger for korrekt nul/fase forbindelse da de jo kan vendes 180 grader uden betydning for de fleste  apparaters drift.
Der vil normalt ikke være problem mellem skærm og pc da kablet mellem disse indeholder en “stelforbindelse”.
Det er ikke helt autoriseret, men ses nu og da, at der er trukket en “stelforbindelse” mellem pc cover og radiatorrør.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen ! ! ! Der er vist noget du ikke ved en hujende fis om.
Den test har jeg lavet mange hundrede gange og det kan absolut ikke mærkes. Jeg rører også gerne ved en fase blot jeg står i tørre sko / træsko og det kan absolut ikke mærkes. Står jeg med vandrør ved siden af mig så undlader jeg naturligvis.
  For en del år siden var jeg ude at lave noget i et lampested ved en som kom fra Israel. Om han var jøde eller palæstinenser er i den forbindelse uden betydning.
Han så hvad jeg lavede og sagde arbejder du med strøm på. JA sagde jeg. og han sagde du er ikke rigtig klog. Jeg ville drille ham lidt og spurgte om han havde en polsøger. Han skyndte sig ud at hente en og jeg satte fingeren på fasen, og bad ham sætte polsøger på den anden hånd. og den lyste kraftig op. " Du er fandme ikke rigtig klog" Senere laved ejg lidt sjov med det ved at sige at han var den første udlændig der havde kaldt mig "ikke rigtig klog"
  Jeg havde os en Bosnisk ven som jeg viste tricket Det var ikke nogen succes da han havde mistet en bror ved en el ulykke.  
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BTA Handyman skrev den 04-01-2022 16:48:48

Aldrig, og gentager lige, aldrig sav en jordforbindelse af, bliver så irriteret på dem der gør det. Så hellere køb en dåse med falsk jord som der også bliver anbefalet.
Kender faktisk ikke behovet for jord til pc, og de fleste kører også med schuko hvorved folk ikke får brugt jordforbindelsen. Men spiller selv lidt som dj i min sparsomme fritid. 😀
Og der kan jeg opleve forskellige problemer hvis ikke det hele er jordet korrekt, blandt andet summen i højtalerne.

 Hvad folk gør i deres eget hjem behøver du ikke blive irriteret over. 

Som du selv skriver behøver en PC jo ikke jord, så om man skifter stikket eller saver jordbenet af gør jo det samme. Det er fjollet at købe en dåse med falsk jord.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
ev elmand skrev den 05-01-2022 00:51:19

John Larsen ! ! ! Der er vist noget du ikke ved en hujende fis om.
Den test har jeg lavet mange hundrede gange og det kan absolut ikke mærkes. Jeg rører også gerne ved en fase blot jeg står i tørre sko / træsko og det kan absolut ikke mærkes. Står jeg med vandrør ved siden af mig så undlader jeg naturligvis.
  For en del år siden var jeg ude at lave noget i et lampested ved en som kom fra Israel. Om han var jøde eller palæstinenser er i den forbindelse uden betydning.
Han så hvad jeg lavede og sagde arbejder du med strøm på. JA sagde jeg. og han sagde du er ikke rigtig klog. Jeg ville drille ham lidt og spurgte om han havde en polsøger. Han skyndte sig ud at hente en og jeg satte fingeren på fasen, og bad ham sætte polsøger på den anden hånd. og den lyste kraftig op. " Du er fandme ikke rigtig klog" Senere laved ejg lidt sjov med det ved at sige at han var den første udlændig der havde kaldt mig "ikke rigtig klog"
  Jeg havde os en Bosnisk ven som jeg viste tricket Det var ikke nogen succes da han havde mistet en bror ved en el ulykke.  
 

Fuldstændig enig.

Der kan ikke løbe nogen nævneværdig strøm gennem trægulve (ohms lov) og hvis man så har gummisko på, kan man tale om at man er dobbelte isoleret 😁

Ikke at jeg vil anbefale folk at gøre som Erik, det kræver at man selv er bevidst om hvad man laver, samt mulige konsekvenser.

Et nyvasket trægulv med bare tæer ville jeg også være betænkelig ved.

Elektronikteknikeren
Nu gik man rundt og troede at man var den eneste der havde brugt polsøger nummeret , det var altid et godt svar på  " hej trikker er du i stødet "  jeg  rørte en fase med strøm på , og bad spørgeren om at sætte polsøgeren  på min  anden hånd , hvor den lyste op , ja trikkeren var i stødet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis