Byggestrøm

Jeg vil gerne tilføje en byggestrømstavle yderligere, og så er mit spørgsmål om det kan gøres med 1.5mm2 og 16a stikpropper eller kræver det mere.
mvh. 
Jeg vil gerne tilføje en byggestrømstavle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår det, ønsker du at trække en forlængerledning fra din byggestrømstavle til en anden fordeler. Det må du gerne. Kablet skal dog være med fleksible ledere, hvilket det grå kabel du viser nok ikke er.
Pokkers, nu brugte jeg godt nok det kabel der rigtigt nok ikke var med fleksible ledere. Hvordan kan det være man ikke må bruge installationskabel Jens
Mvh. 

Du har tilsyneladende strøm ind på støbejerns tavle hvor måler sidder, og der går en gummikabel hen til første byggestrøms tavle og vil videre til den nye byggestrøms tavle .
Hvis jeg forstår det rigtig.
Altså er sikring foran det hele de sikringer der sidder ude ved vejen. som kan være 25 eller 35 A.
Der er flere udtag på dine byggestrøms tavler så du kommer let op i forbrug der.
Så for at svare på det allerførste spørgsmål om du kan bruge 1,5 mm2 kabel så er svaret NEJ. Det er alt for tyndt. Både til 1. og videre til 2. tavle 
Man kunne forsvare 2,5 mm2 .gummi kabel Så kan man betragte sikringer ved vejen som kortslutnings beskyttelse og sikringer i byggetavle 1 som overbelastnings beskyttelse. Ved at kablet ligger løst hen uden at være i isolering så kan 2,5 mm2 klare en del strøm. Men kommer der fuld blus på med f.eks. el opvarmning så er det også for lidt.
Der er masser af sådanne midlertidige installationer der laves med installations kabel, og det virker da også. Men da det ligger løst hen så foreskriver reglerne tilledning ( blød kabel )
Der hvor jeg synes det stikker lidt af med din installation er de manglende dæksler over din klemrække på støbejerns målerskabet. Har du låg til måler skabet kan kablet komme ind igennem en af de strømløse støbejerns kasser og så fæstnes godt med f.eks. store strips. Den operation ville få det hele til at se mindre livsfarlig ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, jeg høre dig og har nu fået lukket boksen af så der ingen synlige ledninger er mere. Jeg har dog beholdt kablet med de faste leder da kablet er ophængt på væggen og dermed ikke udsat.
jeg er meget taknemmelig for jeres input allesammen.

Godt nytår 🍻

​Mvh Christian. 
Det var da et godt stykke hen af vejen mod lidt mindre farlig installation.
Kabel med faste ledere fungere lige så godt som bevægelig, når det ikke flyttes rundt.
Om størrelse er ok kommer jo an på belastning. Det kan sagtens holde til nogle led lamper, batteriopladere o.s.v. Skal du køre med el opvarmning, rundsav og evt. vinkelsliber vil det blive for varm.
Du har jo lov til at mærke på kabel 1/2 - 1/1 timer efter sådan en belastning, især hvor det evt. ligger dobbelt eller under et isolerende materiale. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis