Montering af lampeudtag

Hej LDS
Jeg står og skal montere nogle lampeudtag steder hvor der lige pt sidder nogle lamper som skal væk.
På det første billede her tænker jeg det er meget simpelt, blå og brun giver sig selv.
de 2 jordledninger forsyner hinanden og det er derfor de sidder i en samlemuffe, mit spørgsmål går på om jeg kan fjerne samlemuffen og så lade dem forsyne hinanden igennem lampeudtaget, ved at tilslutte begge i jord på bagsiden?
her på det næste billede synes jeg det ser lidt mere uoverskueligt ud.
Strømmen går videre ud til det rum som man ser på billede 1.
hvor skal den grå ledning sidde i lampeudtaget?
Skal alle de blå, brune og jordledninger bare ned på
hver deres respektive pladser?

jeg har både enkelte og dobbelte samlemuffer hvis de kan bruges til at gøre mit arbejde nemmere.

håber i forstår hvad jeg mener, ellers så må i spørge 🙂

- Martin
Hej LDS Jeg står og skal montere nogle lampeudtag... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
djaydjay skrev den 15-01-2022 20:05:22

Lampen var før tilsluttet grå og blå.
Nu vælger du blå og sort, det giver ikke meget mening.
Desuden samler du grå og brun, hvilket i mine ører lyder som om du samler en tændledning (grå) med den faste fase (brun). Det giver heller ikke mening i mine ører.
Men indrømmet jeg har ikke set installationen, og heller ikke læst hele tråden, så måske er der en grund.

 Giver god mening at jeg skal bruge blå og grå ligesom i den gamle lampe.
Men skal jeg så sætte grå i M1 på bagsiden af udtaget,?
Og hvad så med brun og sort, hvilke skal i M2/L og hvilke skal bare i en muffe? (Hvis altså nogle skal det)

Sort skal i M2/L, hvis du har kronetænding og skal slutte en anden lampe i samme udtag.
Skal du ikke det, så kan både sort og brun være i hver deres muffe bagved udtag, ellers kan du også sætte de to brune bagpå i M2/L.
Og ja, grå skal i M1.
djaydjay skrev den 15-01-2022 20:25:35

Sort skal i M2/L, hvis du har kronetænding og skal slutte en anden lampe i samme udtag.
Skal du ikke det, så kan både sort og brun være i hver deres muffe bagved udtag, ellers kan du også sætte de to brune bagpå i M2/L.
Og ja, grå skal i M1.

 En hurtig søgning på nettet fortæller mig at jeg har kronetænding?

Min afbryder ser sådan her ud

Så jeg skal bare bytte rundt på sort og grå?
Så jeg altså har grå i M1 og sort sammen med brun i M2/L bag på udtaget

grunden til at jeg har gjort det omvendt er at sådan skulle det laves i et andet udtag i et andet rum og jeg troede faktisk det ville være det samme her.
Men jeg kan da godt se at det ikke er helt gennemtænkt at gå fra den gamle lampe blå og grå til blå og sort i den nye 🙂
Så samler du de brune i muffe bagved, og de sorte i M2/L.
djaydjay skrev den 15-01-2022 20:40:42

Så samler du de brune i muffe bagved, og de sorte i M2/L.

 Okay tak for svarene, jeg ændrer det hele imorgen.

Brune i muffe, sort i M2/L og grå i M1 👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis