Montering af lampeudtag

Hej LDS
Jeg står og skal montere nogle lampeudtag steder hvor der lige pt sidder nogle lamper som skal væk.
På det første billede her tænker jeg det er meget simpelt, blå og brun giver sig selv.
de 2 jordledninger forsyner hinanden og det er derfor de sidder i en samlemuffe, mit spørgsmål går på om jeg kan fjerne samlemuffen og så lade dem forsyne hinanden igennem lampeudtaget, ved at tilslutte begge i jord på bagsiden?
her på det næste billede synes jeg det ser lidt mere uoverskueligt ud.
Strømmen går videre ud til det rum som man ser på billede 1.
hvor skal den grå ledning sidde i lampeudtaget?
Skal alle de blå, brune og jordledninger bare ned på
hver deres respektive pladser?

jeg har både enkelte og dobbelte samlemuffer hvis de kan bruges til at gøre mit arbejde nemmere.

håber i forstår hvad jeg mener, ellers så må i spørge 🙂

- Martin
Hej LDS Jeg står og skal montere nogle lampeudtag... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøvede også at gøre dem så lige som overhovedet muligt, og det lykkes jo også i sidste forsøg.
Tror ikke der ville være nok ledning til at klippe og afisolere et nyt stykke
i det LED spot jeg har monteret som får strøm fra lampeudtag nr. 2, hvor der var rigtig mange ledninger der er der svagt lys i lampen når den er slukket.
Har læst mig til at det skyldes krybestrøm, kan det være på grund af den måde jeg har samlet lampeudtaget?
Jeg har flere andre spots af samme type bla. I lampeudtag nr. 1, og ingen af disse har samme problem.

I lampeudtaget lod jeg de brune blive i samlemuffen, den grå uden forbindelse, den sorte i M1, de 4 blå i N og de 4 jord i jord.

jeg tænker problemet også kan ligge i selve spottet og vil prøve at skifte det ud en af dagene.
Problemet ligger i spottet, som sikkert er med LED pærer. Der findes en støjdæmpning, som skulle fjerne støjen.

fase
Synes bare det er underligt at det kun er det ene spot, ud af de 8 der er monteret indtil videre.
Jeg prøver at udskifte det med en af de andre jeg har liggende og håber at den ikke vil gøre det.
Annonce
istedet for en muffe valgte jeg bare at tilslutte den grå istedet.

jeg har forsøgt at skifte spottet ud og det afhjælper desværre ikke problemet, så jeg er nok nød til at købe noget støjdæmpning

er vi sikre på at det ikke vil afhjælpe problemet hvis jeg monterer de brune ledninger i M2/L istedet for en samlemuffe?

Synes bare det er underligt at det kun er ved dette lampeudtag jeg har problemet og ikke nogle af de 4 andre hvor de samme lamper sidder.
Nu har jeg jeg kun 54 års erfaring i samlemuffer / lampeudtag  . Men jeg vil alligevel satse på 100% sikker det har ingen indflydelse om de brune er samlet i en løs muffe eller muffen der sidder fast og hedder M2/L   
Det kan sammenlignes lidt med at du skal besøge en nabo 100 m henne ad gaden på den anden side. Det giver samme resultat om du går 100 m på din side og så går over eller du går over først og så går 100 m på det andet fortov. ( lidt dårlig sammenligning hvis der står en flok fulderikker på den anden side)   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har kun et års erfaring som husejer så der er meget at lære, jeg skriver det bag øret 😉
S. Fabrin skrev den 30-12-2021 11:56:00

Den sorte skal i klemmen M1 og den grå kan evt monteres i M2. Den lille blå skal ikke bruges mere, så den fjerner du. Så er der også en mindre i samlemuffen med blå ledninger. De blå monteres N, brune i L og jord i klemmen med jordtegnet. Så burde der ikke være nogen løse ledninger.

 Hej igen

Jeg har nu været i gang med et 3. Lampeudtag (som jeg desværre ikke fik taget billeder af inden jeg startede)
Først en lille beskrivelse af hvordan det sad uden lampeudtag direkte i den gamle lampe.
Til selve lampen gik der 2 blå og 2 grå ledninger.
Bagved 2 sorte i en muffe, 2 brune i en muffe og 3 jord i en muffe.

Jeg har fjernet lampen og i det nye udtag har jeg monteret som nævnt i det citerede indlæg:
3 jord i jord klemmen
2 sorte i M1
2 blå i N
2 brune og 2 grå i M2/L

på forsiden af udtaget har jeg monteret ledningerne fra de nye lamper, blå i N og brun i M1.

Det der undre mig er at i forhold til før så tænder jeg nu lyset på den modsatte af de to kontakter end jeg gjorde før.
Derudover er der også lys i disse spots når de er slukkede og synes det er lidt kraftigere end de andre jeg har skrevet om tidligere (jeg har stadig ikke fået monteret støjkondensatorer).

Hvad har jeg gjort forkert?
Jeg tænker selv det har noget at gøre med at jeg før var forbundet med blå og grå, og jeg nu er forbundet med blå og sort.
Skal jeg sætte de brune på forsiden af udtaget i M2/L eller skal jeg bytte rundt på sort og grå bagpå udtaget, eller er der nogle der skal tilbage i en muffe?
Lampen var før tilsluttet grå og blå.
Nu vælger du blå og sort, det giver ikke meget mening.
Desuden samler du grå og brun, hvilket i mine ører lyder som om du samler en tændledning (grå) med den faste fase (brun). Det giver heller ikke mening i mine ører.
Men indrømmet jeg har ikke set installationen, og heller ikke læst hele tråden, så måske er der en grund.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis