Multipor og danske indmuringsdåser

Hej

Så vidt jeg kan se har Ytong lavet indmuringsdåser til Multipor i tyskland. Men det ser ikke ud til at de har lavet tilsvarende til danske dåser - og man kan vel ikke bruge de tyske til dansk fuga.

Er der nogen der ved hvordan det gøres bedst?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon Ytong laver indmuringsdåser overhovedet? Dåser til Fuga afbryder serien er de velkendte grønne indmuringsdåser. De tyske dåser passer ikke sammen med danske kontakter. Du kan bruge dåser fra denne serie.

fase
det er Kaiser der laver det - med markedsført af ytong
Jeg køber sgu Kaiser dåserne. alle Elapparater få alligevel med schucko stikprop
I den henvisning, du har skrevet om, handler ikke om indmuringsdåser, men om dåser til brug ved f.eks. efterisolering uden på letbeton. Så vidt jeg kan se, sættes der en isolering på letbetonen med en efterfølgende pladebeklædning, så i DK ville man bruge en forfra dåse evt. en lufttæt forfra dåse. Denne dåse monteres i den endelige beklædning. Et eksempel er:

eller

Valget af dåse afhænger af, om der er krævet lufttæthed eller ej. Lufttæthed kræves ved Blowdoor test. Ellers kan den sidste dåse bruges.

fase
Annonce
Nej det er en mineralsk byggesten, gasbeton, blot med flere porer, dvs. mere porøs. Derfor skal der en indmuringsdåse til.

Du kan bruge de danske indmuringsdåser hvis du vil bruge fuga materiel.

Den skrues på den eksisterende væg, med g der pudses rundt om hullet i multipor blokken. Du kan bruge pudsudligningsringe, for at få dåsens dybde til at passe med tykkelsen på isolering.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-12-2021 10:48:27

Nej det er en mineralsk byggesten, gasbeton, blot med flere porer, dvs. mere porøs. Derfor skal der en indmuringsdåse til.

Du kan bruge de danske indmuringsdåser hvis du vil bruge fuga materiel.

Den skrues på den eksisterende væg, med g der pudses rundt om hullet i multipor blokken. Du kan bruge pudsudligningsringe, for at få dåsens dybde til at passe med tykkelsen på isolering.

 Tak for info Gregersen. Er man ikke begyndt at benytte tysk produceret el-materiel i danske byggerier?

Det må man gerne, det skal overholde de harmoniserede regler mellem dk og EU, dk har længe været lidt monopolagtige på dette punkt, men det er ved at være opløst.

Mange vælger fortsat det danske materiel grundet designet, samt tilgængelighed i dk, samt danske kompetencer.

Shuko giver dog mening mange steder, specielt i køkken og bryggers, hvor man har hvidevarer der altid bliver leveret med sidejord, så det er bare nemmere at få det til at spille med shuko. Ellers skal man jo skifte stikprop eller sætte kluntede adaptere på de nyindkøbte hvidevarer.

Når jeg renoverer i privaten, er jeg gået over til shuko de pågældende steder, men beholder lk i opholdsrum, grundet de et minimalistiske design.

Elektronikteknikeren
Vi mangler at få at vide, hvordan væggen er tænkt bygget op. Skal der isoleres uden på, så skal der bruges forfra dåser. Hvis dåserne skal hugges ind i væggen bruges de grønne indmuringsdåser.
I øvrigt kan der fås schuko stikkontakter i fugaserien. Stikkontakten fås også med pindjord, så det ikke er nødvendigt med specielle tyske stikkontakter.

fase
Multipor er gasbetonplader, som limes op på eksisterende væg. Der skal bruges indmuringsdåser monteret som Gregeren brskriver. Der skal ikke bruges forfradåser, da det ikke er en pladevæg.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis