Multipor og danske indmuringsdåser

Hej

Så vidt jeg kan se har Ytong lavet indmuringsdåser til Multipor i tyskland. Men det ser ikke ud til at de har lavet tilsvarende til danske dåser - og man kan vel ikke bruge de tyske til dansk fuga.

Er der nogen der ved hvordan det gøres bedst?
Hej Så vidt jeg kan se har Ytong lavet... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-12-2021 12:05:04

Vi mangler at få at vide, hvordan væggen er tænkt bygget op. Skal der isoleres uden på, så skal der bruges forfra dåser. Hvis dåserne skal hugges ind i væggen bruges de grønne indmuringsdåser.
I øvrigt kan der fås schuko stikkontakter i fugaserien. Stikkontakten fås også med pindjord, så det ikke er nødvendigt med specielle tyske stikkontakter.

Fabrin - det er standard indvendig efterisolering med Ytong multipor.  Jeg vælger nok Isopore varianten - da den har en nemmere arbejdsgang. (Men det er også Multipor plader)

Det drejer sig om et gammelt hus fra 1845 med halvstensmur. Jeg tænker at isolere med alt mellem 60mm og 10mm multipor alt afhængigt af pladskrav i rummene

Du kan ikke bare bruge hverken forfradåser eller klassiskindmuringsdåser pga. multipors porøse karakter. Dåsen _skal_ fastgøres til fast materiale bag multiporen.

Jeg har set eksempler på folk der fastgør dåsen på er stykke almindeligt gasbeton så den får nøjagtig den tykkelse den skal have ift. multiporens tykkelse. Men jeg er en smule bekymret for problemer med kuldebro effekt da dåse jo så er næsten indirekte kontakt med den kolde ydermur. Her har Kaiser et svar der dog virker voldsomt : https://youtu.be/AzhqYUUoD8A
Det er derfor du skruer den fast på bagmuren, dette kan man også med de danske indmuringsdåser.

Herefter pudses rundt om, som normalt.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis