Plantegning - tolkning

Hej LDS'er

Er der nogen som ved om det markerede område på den vedhæftede plantegning betyder at der er sokkel under alle vægge i huset?

Alle tilbagemeldinger modtages med taknemmelighed.
Henrik
Hej LDS'er Er der nogen som ved om det markerede... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 29-12-2021 11:39:52

Du kan ikke bruge andres erfaringer til andet end og se hvad de har. Dem der tegner kan have gjort det på en måde, og byggefirma kan have en anden og lige så god måde det er gjort på i virkeligheden.
Et eksempel på din tegning så beskrives et gulv f.eks. normalt i rækkefølge nedefra. Her står der:
5 cm rockwool
8 cm beton 1:4:7
plastfolie
20 cm sand
Jeg vil næsten garantere at det ikke er rockwool der ligger øverst i den virkelige verden. 

Man må da håbe, at der er strøer og et lag brædder som gulv over isoleringen.

fase
ev elmand skrev den 29-12-2021 11:39:52

Du kan ikke bruge andres erfaringer til andet end og se hvad de har. Dem der tegner kan have gjort det på en måde, og byggefirma kan have en anden og lige så god måde det er gjort på i virkeligheden.
Et eksempel på din tegning så beskrives et gulv f.eks. normalt i rækkefølge nedefra. Her står der:
5 cm rockwool
8 cm beton 1:4:7
plastfolie
20 cm sand
Jeg vil næsten garantere at det ikke er rockwool der ligger øverst i den virkelige verden.
Tænker der ligger 2,5x2,5 impræ strøer med 22mm askelamel over Rockwool, som der er angivet over gulvet, men skrevet sammen  med loftsbeklædning

Hej Erik
Jeg har taget gulvene af i hele huset og opbygningen under gulvene, som var parket på strøer, var original isolering mellem strøerne som mere eller mindre var faldet sammen.
Så ud fra hvad du nævner som jeg da også har set på tegningen, så passer det med de 50mm rockwool over de 80mm beton.
Næste skridt bliver at få lavet et par test huller i de 80mm beton omkring væggene for at se om der er en lecablok hvor der har stået vægge.
Hej Mbs
Takker for at du gerne vil dele lidt billeder. For min forståelses skyld kunne det være rart om du evt. også kunne dele din plantegning/snittegning.
Kan se jeg huskede forkert. Lecablokken ligger i samme højde som beton og der er støbt ind til den, men som de andre siger så er det ikke sikkert tegninger og virkelighed altid er det samme.

Kan ikke lige få tegninger sat ind,

Annonce
Hej Mbs
Tak for det delte billede. Jeg kan ikke lige umiddelbart af det delte billede se hvor lecablokken og terrændæk(beton) er på billedet?
Nedbrød du selv terrændæk med nedbrydningshammer, og hvis ja, var det så nemt/let eller besværligt/hårdt at komme igennem? Savede du gennem terrændæk langs de vægge der skulle blive inden for ikke at risikere at de faldt sammen inden du fjernede terrændæk med mere.
At grave sand/grus væk ser jeg ikke som nogen større opgave, så den har jeg selv mod på at løse.
Du skrev på et tidspunkt også at disse lecablokke under indervæg ikke kan bruges til noget, hvis jeg ønsker at grave ud og efterisolere, 300mm i henhold til BR eller mindre afhængig af valgt isoleringsmateriale.
Kan du evt. kommer nærmere ind på hvad du mente med dette?

Nej det er lidt svært at se. Jeg skar ikke i betonen nogen steder da den bare stødte op imod lecablokken, men hvis der er støbt igennem er det en god ide at skære langs kanten.

Det var ikke specielt hårdt at banke op, men der bliver til meget når det kommer op 😀

Ja hvis du skal grave ud og isolere med 300-400 mm + 100 mm beton, så graver du jo under underkanten af lecablokken og gruset risikere at skride. Jeg har understøbt alle de indvendige vægge med beton i bunden og 2 lecablokke, 1 meter ad gangen. 
Hej Mbs
Tak for endnu et svar.,
Når jeg kigger på min snittegning, se billede herunder, så burde der såfremt alt er opbygget som på denne, da være "luft" nok til at grave yderlig af langs med lecablokkene under indervæggene. Til at starte med fjernes 280mm og skal der som du skriver støbes isoleres med 300mm+100mm beton så er der brug for yderlig 400mm - 280mm = 120mm, som jeg da vil vurdere at der bør være ved 5, den orange markering. Fra undersiden af at gulvet som er fjernet og ned til klaplaget var der ca. 13cm / 130mm, allerede her er der jo de "manglende" 12cm / 120mm + yderlig 1cm / 10mm til sand som isoleringen kan lægges på. Eller kan jeg ikke stole på skitsen hvad det angår?

Jeg har læst at f.eks. Rockwool Terrænbatts kan lægges uden yderlig kapilarlag under da de i sig selv fungere som sådan. Så er der jo plads til 300mm af det og 100mm beton oven på, se udklip herunder.

Sundolit og andre fabrikater af "flamingo " er ligeledes kapilar brydende.
Jeg ville undlade at gætte men som tidligere skrevet kun stole på en prøve udgravning. Alternativ begynde at hugge op og så være klar over at det kan komme på tale med understøbning som heller ikke er så vanskelig ved indervægge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja det kunne det godt ligne.
Det var mere så du var opmærksom på at det kunne blive et problem, men der er ikke andet for end at hygge op og se.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis