renovering plus tilbygning, hvor er det bedst at starte?

Hej med jer
Vi har købt et ældre et plans parcelhus fra 60’erne. Vi skal have renoveret huset, der skal ligges gulvvarme i hele huset, nyt gulv, nyt køkken, en væg skal rives ned mellem køkken og alrum, renovering af badeværelse, inddrage et værelse til nyt forældre badeværelse, nye vinduer, nye dobbelt terrasse døre.. osv og så skal vi have lavet en tilbygning på 65 kvm, som skal indeholde 4 værelse og en entre.
Der skal nyt tagkonstruktion på og nyt tag med ovenlyse vinduer i på huset.
Hvilke rækkefølge skal jeg starte med?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst laver I et realistisk budget. Dernæst undersøges om der kan graves ud til 30 cm. under nuværende gulv. Med det menes, skal den understøbes skillevægge osv.

fase
Ud fra det i skriver er der faktisk/stort set kun de rå vægge tilbage.
Har i oververvejet at rive hele huset ned, for derved at starte med nyt overalt?
I sidste ende er det højst sandsynlig ikke dyrere at starte på en frisk.
Det tager højst sandsynlighed heller længere tid, tværtimod.
Det en ret stor omgang, så det første i skal gøre er at sørge for jeres budget kan holde til det, der kommer altid en masse uforudsete udgifter, og med den renovering kan i godt forestille jer en del uforudsete udgifter. Hvis i skal have håndværkere til det hele så er prisen nok ikke langt fra hvad et nyt hus vil koste. Kan i lave det selv, kan i nok lave det en smule billigere, men laver i det selv, så forbered jer mentalt på det. Jeg har en fætter der blev indlagt med stress pga en renovering som jeres. Der gik lang tid inden han kom ovenpå igen, og idag er han ikke længere sammen med den samme.
Så i er nået rigtig langt når økonomien og forholdet er der til det inden i går igang. 😀
Skal I bo i huset under renoveringen? Skal I selv lave arbejdet eller skal det laves af håndværkere?

Jeg tænker som GSH, at det bedste, hurtigste og billigste er at rive det gamle hus ned, nu hvor det eneste i ønsker skal forblive tilbage er nogle enkelte ydervægge. Det tager bare længere tid at renovere end at bygge nyt, og dermed er det dyrere. I vil ende op med et hus, som er isoleret til dagens standard, og derfor er billigere i drift fremadrettet. Samtidig er vedligeholdet i de første mange år minimalt.

Når I får lagt et budget for renoveringen og sammenholder det med prisen på et nyt hus, vil i blive overrasket.
Mit spørgsmål:
Hvilken rækkefølge skal jeg starte fra?
En ide kunne være og starte med tilbygningen, og hele tagkonstruktionen, og dernæst hele gulvet - med mindre i skal bo i huset samtidig?
3400 skrev den 24-12-2021 14:01:52
Hvilken rækkefølge skal jeg starte fra?

Skal I bo i huset under renoveringen? Skal I selv lave arbejdet eller skal det laves af håndværkere? 

Start med at lave et budget ud fra ovenstående spørgsmål.
Du skal nok komme med lidt mere om jeres situation før man kan komme med gode råd omkring dette.
Meget vigtige detaljer er hvor i bor henne i forhold til huset, om i skal lave det meste selv, o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vi kommer ikke til at bo i huset før det står færdigt :)
Vi får hjælp af familie og venner til at rive køkken ned, klinker, trægulv og rive en gipsvæg ned som ikke er bærende. eller skal alle andre ting laves af håndværker undtagen malerdelen da min bror er malermester og hjælper mig med det. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også