Lampeledning forbundet til installationskabel

Kan I fortælle mig om følgende installation er lovlig?

Fra et indmuret lampeudtag er der tilsluttet en lampeledning på forsiden, denne lampeledning er ført hen til en forgreningsdåse på væggen, hvor den så er forbundet med et installationskabel. Installationskablet er herfra først ført i en kabelkanal og længere henne muret ind i væggen frem til bagsiden af en lamperoset længere henne på væggen, hvor der så er tilsluttet en lampe

Som jeg ser det, forbinder man to faste installationer med en blød ledning, hvilket vel ikke er lovligt.
Kan I fortælle mig om følgende installation er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er enig med dig i , at det havde været nemmere at føre det hele udvendigt. Det blev vel gjort for at skjule kablet mest muligt.
Men er det tilladt at tilslutte et kabel til et lampeudtag (som vist på billedet) og så videreføre det først i en kabelkanal og sener indmuret frem til lampeudtaget.
Og hvis det ikke er lovligt, vil løsningen blive lovlig ved at sætte en forgreningsdåse mellem kablet og en ledningen hen til det første lampeudtag?
Så du siger, at tilslutningen af installationskablet som vist på fotoet er lovligt?
Nu har jeg forstørret billedet op og kan se to fejl. Ledningen eller, hvad det ser mere ud af installationskabelet, er ikke ført ind under aflastningsbøjlen i lampeudtaget. Det næste er at låget er ændret uden at følge fabrikantens forskrift. Så begge dele gør at installationen er ikke lovlig.


fase
Korrekt. Det er et installationskabel og ikke en ledning/lampeledning.
Kablet vil vel næppe kunne komme ind uden at hullet bliver gjort større  .

Det vil vel også være svært at sætte kablet og de stive ledere fast under aflastningsbøjlen. Der vil ikke være plads inde i lampeudtaget. Derfor er kablets yderste kappe vel blevet afkortet og fjernet.

Hvilket leder til den løsning en elektriker har foreslået og som jeg tidligere har beskrevet, men som jeg ikke tror er lovlig. Idet han tilslutter en ledning/lampeledning mellem to faste installationer (lampeudtaget og installationen fra forgreningsdåsen og lamperosetten). Ledning/lampeledning bliver så en del af en fast installation. Hvilket vel ikke er lovligt, eller?

Annonce
Så længe det er 1,5 mm2 ledning er det ok at bruge det til fast installation. Tilslutningsklemmerne i lampeudtaget er lavet til at der kan forbindes én 1,5 mm2 mangekoret ledning.
Hullet i lampeudtagets dæksel må bores op til 11 mm jf. producenten, så det er også ok.
En simplere og pænere løsning vil dog nok være at bore et installationskabel skråt bag ind i dåsen til lampeudtaget, så du slipper for samlingen.
Det installationskabel som er brugt er ikke mangekoret. Men er den type som på billedet.
Men skriver du ikke, at elektrikeren vil udskifte det med mangekoret ledning for at lovliggøre?
Han ville ikke udskifte kablet. Det kan han ikke fordi det er muret ind i væggen. Han ville forlænge det.
Nu har jeg regnet det ud. Det jeg tænkte på var almindelig tynd lampeledning, hvilket ville være ulovligt, men hvis der bruges mangekoret 1.5 mm2 til at forlænge det eksisterende installationskabel, så vil det være lovligt, men ikke kønt😀
Det er ikke lovligt.
En ledning der er tilkoblet på forsiden af et lampeudtag må betegnes som en Tilledning.
En Tilledning må ikke føres gennem bygningsdele og skal forsyne en brugsgenstand i samme rum som udtaget.
Det det et lavet er noget sjusk og det skal ændres.
Hvis kablet er et installations kabel, så kan det jo bare bores ind i siden på indmuringsdåser så en af de dertil beregnet blanketter brydes i dåsen og kablet kan tilsluttes bag udtaget og der med blive en del af den faste installation.
Der kunne evt oplægges en større kanal langs loft som skjuler kablet og hullet ind i væg/dåse.
At din elektriker ikke har forslået denne løsning forstår jeg ikke.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis