Multipuds i brusekabine og på gulv?

Hej med jer

Jeg har et badeværelse med nogle meget grimme klinker på gulv og vægge. Min plan er at spartle væggene med Skalflex Multipuds og efterfølgende male dem med hvid vådrumsmaling.

Jeg ved godt, at multipuds ikke er beregnet til gulv og brusekabine, men er der nogen af jer, der har en fornemmelse af, hvad der "sker", hvis man alligevel gør det?

Ifølge Skalflex kan multipudsen "fremstå ubehandlet eller viderebehandles med maling". Så jeg tænkte på at lade dem stå ubehandlede i brusekabinen og på gulvet - eller at give dem noget klar lak, så de er lettere at gøre rene?

Jeg ved godt, at jeg risikerer en anmærkning i tilstandsrapporten, når jeg skal sælge, men mit alternativ er at male klinkerne - og det tænker jeg er endnu mindre holdbart i længden i forhold til multipuds?

Og nej, der er desværre ikke tid og økonomi til at banke det hele ned og bygge det op igen, så jeg har brug for den bedste og mest holdbare "lette løsning".

På forhånd tak :-).

Mvh Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med en microcement eller epoxy istedet, de er egnet til opgaven.

Elektronikteknikeren
Microcement er ret dyrt, og jeg har hørt om flere, som har dårlige erfaringer med det.

Epoxy - mener du maling? Jeg vil dog gerne have en glat væg, så tænker du, at man kan spartle med multipuds først og så male med epoxy?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Helt glat væg bliver svært med multipuds.
Så ville jeg kigge på noget folie eller vinyl til at lime op.

Epoxy, ikke som maling men som belægning, som kræver et lidt tykkere lag på et par mm.

Elektronikteknikeren
Altså bare så glat, at man ikke kan se fugerne.

Tror du, at multipuds kan holde til belastningen fra henholdsvis vandet i brusekabinen og gang på gulvet?
Det kommer selvfølgelig også an på din definition af begrebet glat væg. en pudset væg vil altid fremstå med nogen struktur

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Væggen skal multipuds nok klare.
Gulvet er svært at sige. Der handler det rigtigt meget om forarbejdet, det kræver god vedhæftning for ikke at skalle, og eksisterende flisegulv skal være stabilt.

I begge tilfælde ville jeg rense og slibe de eksisterende fliser matte, før der pudses. Der skal nok vælges et tykkere lag til gulvet, for at det kan holde sammen på sig selv. Måske omkring 5mm.

Det er da et meget interessant eksperiment.

Elektronikteknikeren
Jeg går med nogenlunde samme planer. Min plan er at sætte en smal sokkelflise på væggen rundt langs gulvet. Herefter pudser jeg væggene med multi fliseklæb, så der i vådzonen er en "bue" ud mod kanten af sokkelflisen, resten af vejen rundt bliver der en kant. Så bliver der sat glasvæv på, inden det bliver malet med vådrumsmaling. Gulvet bliver behandlet med epoxymaling, som kommer ind under kanten ved sokkelflisen, og til sidst bliver der fuget med silikone hele vejen rundt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg håber, at det er ok med et opfølgende spm - jeg har ligeledes planer om at renovere et badeværelse med gulvspartel og maling på gulv oven på gamle fliser og multipuds på vægge - mit spørgsmål går på om der skal laves en elastisk fuge i mellem væg og gulv, som ved fliser?

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også