Kabelføring til ladeboks

Min elektriker kommer og monterer ladeboks (22kw med integreret RCD type b), bilen kan kun lade med 3,7 kW men vil gerne fremtidssikre installationen ift kabelføring.

1) Total distance for kabeltrækket fra tavle til boksen er 6m, elbil foreningen siger at til 22kw er 5g6 kabel korrekt dimensioneret, elektrikeren er ikke sikker på det er nok og vil regne det efter, hvad siger lds-panelet?

2) Boksen skal sidde i lukket isoleret garage med tagpaptag og kablet skal føres langs spær på tværs af garagen. Garagen er frostfri men iøvrigt uopvarmet udover spildvarme fra husets ydervæg langs garagens ene side. Ift varmeafgivelse fra kablet er det så bedst at føre kablet over eller under isoleringen? Der tænkes her på skiftende forhold ift sommer/vinter.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved normale varmeafledningsforhold er 5g6 fint. 6 meter er jo ingen ting mht. spændingsfald og jeg vil mene oplægning under eller over isoleringen er ligegyldigt. Over isoleringen bliver varmt om sommeren og under isoleringen er lidt dårligere varmeafledningsforhold. I min egen uopvarmede garage med tagpaptag, har jeg ført kablet til laderen synligt i garagen. Garagen støder op til vores hus, hvor kablet er ført over isoleringen i vores loftsrum, da det er trukket nemmest muligt. Jeg har 10 meter kabel fra eltavle til lader.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis