Isolering af fladt tag på sommerhus.

Hej.
Jeg hjælper en kammerat med at få styr på et sommerhus.
Taget har en hældning på 9,5 grader, det er et tagpap tag. Nogle steder ligger isoleringen helt op til krydsfineren.
Planen er at ligge ny isolering op med dampspærre under denne isolering, taget er opbygget med 145 mm spær, hvorpå der ligger en lægte på tværs, inden krydsfineren.
Vi har så en række spørgsmål.......
1. Hvor meget isolering kan vi ligge op, vi vil jo gerne have så meget som muligt.
2. Kan det svare sig at sætte ventiler i taget, for at få bedre træk og dermed udluftning af taget.
3. Ved tagfoden, er der ikke noget brædt i mellem spærerne tror det hedder et vindbrædt, kan det brædt være 145mm. højt, således at der stadig er 38mm. til udlugtning af taget. Dette ville betyde at det er nemmere at sætte mus/mårspærring op.

Jeg håber ovenstående er forståligt, og at i har nogle råd og erfaringer, vi kan bruge for at komme videre.

Hilsen
Hansen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er krav om 50 mm afstand imellem isolering/vindstop og krydsfinerpladen. Hvis du nøjes med 38 mm og yderligere reducerer ved at sætte mus/mårstop op så er det sikkert i underkanen. Du kan sætte strimler af voliere net på din vindstopplade og efter den er sat fast klemmes den imod tagkrydsfiner med en fladliste. Der skal passende skruer i som naturligvis ikke må gå igennem.
Man kan lægge alt det isolering under man vil, men der skal tages hensyn til lofthøjde. Den gamle dampsplærre skal tages ned eller i det mindste ødelægges. Der må ikke forekomme 2 x dampspærre.
er der 150 mm nu og i øger med 50 mm så skal der ikke nødvendigvis ny dampspærre op. idet det må sidde 1/3 inde set fra den varme side. ( den gamle dampspærre hvis den er i orden.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Tak for dit svar.
Vi vil ikke lave yderlig isolering, end det der kan være mellem spærrene, og over den nye dampspærre, som nok desværre kun bliver til 100mm. Jeg synes at have læst at der kun skal 15 mm luft i underhængnings brædder, så kan det synes mærkeligt at der skal være 50 mm over vindbræddet. Du har ret i at mår/muse spærre vil ødelægge en del af ventilationen.
Hvad mener du om at sætte aftræksventiler ved tagryggen?

Finn
De 15 m langs udhæng er korrekt, og det skal tilsvarende i cm2 udluftning ved rygning når vi taler om almindelige tage med lav rejsning. Så det vil være godt med udluftnings ventiler.  Jeg ville nu heller ikke være bekymret ved at gå lidt tættere på tagkrydsfiner, især hvis du forbedre det med de ventiler og eventuel en bedre dampspærre.
Det hele hænger lidt sammen. tykkere isolering kræver mere udluftning da det er vanskeligere t udtørre. God dampspærre giver mindre varm luft /kondens op i isolering osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis