Har jeg en cirkulationspumpe?

Hej
Jeg har været nødsaget til lukke min fjernvarme, da jeg har slået hul på et gulvvarmekredsløb, da jeg brød mit gulv op. I den vejledning jeg læste i forbindelse med afbrydning sf fjernvarme, stod der at man skulle slukke for sin cirkulationspumpe, så den ikke tog skade. Jeg har dog ingen anelse om jeg har en cirkulationspumpe. Jeg har taget nogle Billeder. Kan I se om der er en cirkulationspumpe? 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1 og 3 viser din vandmåler. Billede 4 og 5 viser en cirkulationspumpe til cirkulation af det varme brugsvand. Den skal du have slukket for hvis du lukker for det varme brugsvand. Det har nu ikke noget at gøre med gulvvarmen, men hvorfor har du lukket for hanen under pumpen? Så luk op for hanen igen, og lad blot pumpen køre. Har du lukket helt af for fjernvarmen er der intet forkert i også at slukke for pumpen.

Søren O
Nu har jeg åbnet for hanen under cirkulationspumpen og slukket cirkulationspumpen. Men hanen har som sagt været lukket i lang tid. Jeg ved ikke hvorfor. Kan det have ødelagt noget? Jeg håber at I kan give en beroligende besked.
Det ser ud som cirkulationspumpen er til dit varme brugsvand, men hvis hanen under pumpen er lukket er der ingen cirkulation. Det må du bemærke når du åbner varmtvandshanen. Virker cirkulationen vil der være varmt vand næsten omgående.
Måske virker pumpen - jeg vil tro st du vil kunne høre en svag lyd hvis den kører.

Søren O
Hvis du har direkte fjernvarme, så er der ikke en cirkulationspumpe på varmekredsen. Om der er på brugsvandet er ligegyldigt i forhold til fjernvarmen.

Ved indirekte fjernvarme bruger man det varme vand fra fjernvarmeværket til at varme vand varmekredsen op, lidt svarende til et naturgasfyr, der brænder gas af for at varme din varmekreds op. Ved direkte fjernvarme er det værkets vand, der flyder igennem din gulvvarme/radiatorer. Netop derfor må man ikke rode med installationer selv, hvis man har direkte fjernvarme.

Mvh. AllanE
Annonce
Ok, så jeg burde altså kunne tænde for cirkulationspumpen igen, da det ikke burde have nogen betydning for det gulvvarmerør som jeg har ødelagt?

Søren: Nej der er gået lang tid før at vandet blev varmt, med det skyldes måske at varmtvandshanen har været lukket? Det er dog blevet varmt efterhånden. Jeg ved ikke hvordan sådan noget fungerer. Så længe at der ikke er noget der er gået i stykker, så er jeg glad.
Men nu er planen altså at jeg åbner hanen under cirkulationspumpen samt tænder cirkulationspumpen, men stadig lader de to haner til fjernvarmen være lukkede indtil jeg får hugget gulvet op og vvs'eren kommer forbi, enige?
Ja prøv bare at åbne ventilen og tænde for cirkulationspumpen.

Søren O
Nå lige en opdatering. Jeg tændte for cirkulationspumpen og ventilen i går. Her til aften har jeg opdaget at jeg ikke kan få noget varmt vand. Selv når jeg lader vandet løbe i lang tid. Jeg ved dog ikke om jeg har haft varmt vand siden jeg slukkede for fjernvarmen. Kan det være fjernvarmen der sørger for at vandet bliver varmt? Hvad ville I gøre herfra? Jeg har slukket for cirkulationspumpen igen…
Ja der er ret sikkert fjernvarmen der også bruges til at varme vandet.

Søren O
"Hvad ville I gøre herfra?"
Årstiden taget i betragtning, ringe efter en håndværker.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis