Lader til elbil

Vi skal have monteret en ladeboks til elbil, jeg har skrevet til 3 forskellige elektrikere for at forhøre mig på en pris for at montere ladeboksen på et hegn(medmindre jeg må det selv), sørge for tilslutning til boksen og tilslutning til el tavlen samt montering af en separat gruppe til det.

jeg skerv jeg selv gerne ville trække kabel, da der både skal grave og trækkes kabel hen over loftet.

den første der svarede skrev de installere det på regning, betyder det på timelønnen?

nummer 2, skrev et tilbud på 8000 kr+moms for tilslutning til lader og montering til tavlen inkl en 32 amp  automatsikring og 1 type B hpfi relæ.

nummer 3 vil ikke have jeg trækker kabel men jeg må gerne grave randen. han vil komme ud og kigge og give en pris..

Nummer 1 lyder til at være det billigste.
nummer 2 lyder helt hen i vejret, jeg tænker hvad er der, måske 2 max 3 timers arbejde, til 10000 kr..
nummer 3 har jeg ikke fået pris endnu, men er da lidt irriteret over jeg ikke må trække kablet, jeg kan godt lade renden være åben, og han er da velkommen til at se hvordan det er trukket hele vejen.

jeg har selv indkøbt en ladeboks som vist er en af de mest brugte, den hedder easee boks. den har forresten indbygget type B fejlstrøms relæ, skal det så stadig sidde i tavlen?

Hvad siger i, hvor meget arbejde er der i det?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nummer 3 følger bare reglerne, da du ikke selv må trække kabler, eller Grave det ned selv.

Nu skriver du 2-3 timers arbejde, men så skal du lige huske der også er kørsel, og der skal laves kvalitetssikring.

Har du en håndværker du stoler på, så er det altid billigst og få det på regning. 
Pizzabager skrev den 06-12-2021 18:21:19

Vi skal have monteret en ladeboks til elbil, jeg har skrevet til 3 forskellige elektrikere for at forhøre mig på en pris for at montere ladeboksen på et hegn(medmindre jeg må det selv), sørge for tilslutning til boksen og tilslutning til el tavlen samt montering af en separat gruppe til det.

jeg skerv jeg selv gerne ville trække kabel, da der både skal grave og trækkes kabel hen over loftet.

den første der svarede skrev de installere det på regning, betyder det på timelønnen?

nummer 2, skrev et tilbud på 8000 kr+moms for tilslutning til lader og montering til tavlen inkl en 32 amp  automatsikring og 1 type B hpfi relæ.

nummer 3 vil ikke have jeg trækker kabel men jeg må gerne grave randen. han vil komme ud og kigge og give en pris..

Nummer 1 lyder til at være det billigste.
nummer 2 lyder helt hen i vejret, jeg tænker hvad er der, måske 2 max 3 timers arbejde, til 10000 kr..
nummer 3 har jeg ikke fået pris endnu, men er da lidt irriteret over jeg ikke må trække kablet, jeg kan godt lade renden være åben, og han er da velkommen til at se hvordan det er trukket hele vejen.

jeg har selv indkøbt en ladeboks som vist er en af de mest brugte, den hedder easee boks. den har forresten indbygget type B fejlstrøms relæ, skal det så stadig sidde i tavlen?

Hvad siger i, hvor meget arbejde er der i det?

 Du må hænge laderen op på dit hegn, men du må ikke tilslutte den til din gruppetavle. 

Vælg dog den installatør, som vil lave det på timeløn.
Tilbuddet fra nr. 2 er specificeret med materialer, som skal bruges. Dermed påtager han sig at installationen er korrekt.
Selvfølgelig er du irriteret over at den 3. følger reglerne, hvis han også skal være ansvarlig for installationen.
Der skal installeres et type B RCD relæ samt en 32A TYTAN gruppeafbryder med f.eks. 16A sikringer. Grunden til valget af TYTAN er at den vedvarende belastning må antages at vare over 2 timer, som det almindelige materiel er dimensioneret til. 

fase
S. Fabrin skrev den 06-12-2021 20:06:57

 Du må hænge laderen op på dit hegn, men du må ikke tilslutte den til din gruppetavle. 

Vælg dog den installatør, som vil lave det på timeløn.
Tilbuddet fra nr. 2 er specificeret med materialer, som skal bruges. Dermed påtager han sig at installationen er korrekt.
Selvfølgelig er du irriteret over at den 3. følger reglerne, hvis han også skal være ansvarlig for installationen.
Der skal installeres et type B RCD relæ samt en 32A TYTAN gruppeafbryder med f.eks. 16A sikringer. Grunden til valget af TYTAN er at den vedvarende belastning må antages at vare over 2 timer, som det almindelige materiel er dimensioneret til. 

 Skal der også et Type B rcd relæ hvis det er indbygget i boksen, på installations matereialet på easee side står der at der kun skal være automatsikringer foran.. de har det her billede på deres side over installation Billedet er så fra en installatør som montere netop denne boks..

Jamen, hvis installatøren vil lave det på den måde, er det da OK. Der hersker lidt forskellige meninger, om der skal være RCD relæ eller ej, selvom der er et RCD relæ i laderen. Du skal være opmærksom på, at den 20A automatsikring nok ikke bør belastes med mere end 16A ( ca. 11kW) kontinuerligt (i over 2 timer). 

fase
S. Fabrin skrev den 06-12-2021 20:46:21

Jamen, hvis installatøren vil lave det på den måde, er det da OK. Der hersker lidt forskellige meninger, om der skal være RCD relæ eller ej, selvom der er et RCD relæ i laderen. Du skal være opmærksom på, at den 20A automatsikring nok ikke bør belastes med mere end 16A ( ca. 11kW) kontinuerligt (i over 2 timer). 

 Bilen kan kun lade med 11kw på almindelig lader, er det AC det hedder, og DC er hurtigladeren?.

Men easee har netop lavet det så ladeboksene "snakker sammen" så hvis man sætter flere bokse op, så sænker den ladestyrken så de til sammen alder med 11 kw, ganske smart, da det vel er de færreste der har mere end de 25 amp hovedsikring, og gerne vil kunne lave mad mens bilen lader. 
Jeg synes ikke det giver mening med RCD både "ude og inde" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kun har 25 A som hovedsikring, kunne du overveje at lade f.eks. efter kl. 22, fordi du formentlig er færdig med at bruge meget strøm (lave mad). 16 A  AC er den konstante belastning, så der er kun 9 A tilbage til komfur og lys. 

fase
ev elmand skrev den 06-12-2021 21:05:03

Jeg synes ikke det giver mening med RCD både "ude og inde" 

Det er vi enige om, men nogle steder foreskrives det. Jeg vil ikke have problemer med at nøjes med det relæ, der er i laderen. Men det er ikke mig, der bestemmer reglerne.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis