Lader til elbil

Vi skal have monteret en ladeboks til elbil, jeg har skrevet til 3 forskellige elektrikere for at forhøre mig på en pris for at montere ladeboksen på et hegn(medmindre jeg må det selv), sørge for tilslutning til boksen og tilslutning til el tavlen samt montering af en separat gruppe til det.

jeg skerv jeg selv gerne ville trække kabel, da der både skal grave og trækkes kabel hen over loftet.

den første der svarede skrev de installere det på regning, betyder det på timelønnen?

nummer 2, skrev et tilbud på 8000 kr+moms for tilslutning til lader og montering til tavlen inkl en 32 amp  automatsikring og 1 type B hpfi relæ.

nummer 3 vil ikke have jeg trækker kabel men jeg må gerne grave randen. han vil komme ud og kigge og give en pris..

Nummer 1 lyder til at være det billigste.
nummer 2 lyder helt hen i vejret, jeg tænker hvad er der, måske 2 max 3 timers arbejde, til 10000 kr..
nummer 3 har jeg ikke fået pris endnu, men er da lidt irriteret over jeg ikke må trække kablet, jeg kan godt lade renden være åben, og han er da velkommen til at se hvordan det er trukket hele vejen.

jeg har selv indkøbt en ladeboks som vist er en af de mest brugte, den hedder easee boks. den har forresten indbygget type B fejlstrøms relæ, skal det så stadig sidde i tavlen?

Hvad siger i, hvor meget arbejde er der i det?

Vi skal have monteret en ladeboks til elbil, jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-12-2021 21:06:53

Hvis du kun har 25 A som hovedsikring, kunne du overveje at lade f.eks. efter kl. 22, fordi du formentlig er færdig med at bruge meget strøm (lave mad). 16 A  AC er den konstante belastning, så der er kun 9 A tilbage til komfur og lys. 

 Jeg ved faktisk ikke hvor meget jeg har, men et hus på en ny  udstykning fra 1965 så er det nok ikke det vilde.. jeg forventer også vi sætter bilen til at lade efter kl 0:00, så er den klar til kl 07. :)


Der skal ikke bruges rcd type b relæ hvis den er indbygget i ladren jeg tænker  at 90 % af de ladere der bliver solgt i dag har indbygget dc filter og så kan man nøjes med et type a rcd. Iflg sikkerhedsstyrelsener der krav om at billarderne til elbiler skal på egen dedikerede rcd og gruppe så derfor er det meget normalt med et combi relæ 20
forskellen i pris på henholdsvis type a og b rcd relæ er mere end 3000 kr. så,derfor gå uden om ladere uden du filter. For så kan man nøjes med et alm type a rcd relæ. I firmaet hvor jeg arbejder er standard løsningen til ladere 5g6 mm2 kabel et 4 polet combirelæ 20 A, de 20 vælges fordi at man ikke kan/ bær belaste en gruppe i længere tid med dens max udløserstrøm 
Hvis man kun har 25A sikringer i vejen, kan man jo vælge at drosle sin lader til 10A, hvis man gerne vil lade samtidig med komfur, vask osv.

Det giver så små 7kw i stedet for de 11, men det burde i de flestes tilfælde være nok til daglig ladning.

Elektronikteknikeren
Nu har jeg ikke læst alle svar, men kan da dele vores oplevelser.

Jeg måtte selv trække kabler for elektrikeren fra tavlen og ud i carporten. Jeg havde selv indkøbt en MID godkendt bimåler for ca 700kr. Elektrikeren monterede bimåleren og en 3 faser hpfi relæ o tavlen samt tilsluttede det hele.
Vi fik en regning på godt og vel 3000

Det er ca 2 år siden. 
Lars C skrev den 07-12-2021 19:58:13

Nu har jeg ikke læst alle svar, men kan da dele vores oplevelser.

Jeg måtte selv trække kabler for elektrikeren fra tavlen og ud i carporten. Jeg havde selv indkøbt en MID godkendt bimåler for ca 700kr. Elektrikeren monterede bimåleren og en 3 faser hpfi relæ o tavlen samt tilsluttede det hele.
Vi fik en regning på godt og vel 3000

Det er ca 2 år siden. 

Hvor lang tid brugte han på det?  

Annonce
Jeg ved det ikke da jeg bare tog imod ham om morgenen og viste ham hvordan og hvorledes.
Jeg mindes regningen sagde 2 timer
Det lyder som du går meget op i udgifterne(og det er jo også fornuftigt), men har du sat dig ind i hvad der er at spare når du skruer abonnement og ladeboks rigtigt sammen?

Elektrikerens timeløn kan hurtigt være tjent hjem.

Kig evt på ​https://baltzer.eu/ladepriser/​​​
kaffemand skrev den 09-12-2021 16:22:15

Det lyder som du går meget op i udgifterne(og det er jo også fornuftigt), men har du sat dig ind i hvad der er at spare når du skruer abonnement og ladeboks rigtigt sammen?

Elektrikerens timeløn kan hurtigt være tjent hjem.

Kig evt på https://baltzer.eu/ladepriser/

 Hvis jeg har den rigtige ladeboks, bliver den ikke bedre fordi elektrikeren har fået 1000 kr mere for installationen

Og jeg har kigget på siden, men vi har elvarme, og kører under 20000 om året, så det kan ikke bertale sigmed noget abb.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis