Hjælp fra el kyndige

Endnu engang har jeg et spørgsmål, men ved jo E.v. Og Fabrin elsker at dele ud af deres viden. Andre må også gerne melde ind hvis de har et svar. I huset vi har købt er der spot i en stor del af huset, men der var halogen spot i.
I stuen er der 7 spot jeg ville udskifte med smart pære istedet. (5 watt) men da jeg fik udskiftet den sidste stod de alle og blinkede selvom der var slukket på kontakten, så har jeg udskiftet en af dem med en alm 3,2 w led og nu er de stoppet. Skal lige siges at der er dæmper på, det er af den slags hvor kontakten til tænd sluk holdes inde for at dæmpe. Denne funktion får jeg ikke længere brug for da pærerne kan dæmpe via app og fjernbetjening, men hvordan kan jeg få skiftet dem alle til smart pære? Er det dæmperen der er monteret som skal afmonteres eller kontakten der ikke lukker helt af og skal skiftes?
I entreen har jeg så et andet problem, der har jeg skiftet 13 pære også GU10 til smart pære. Der er 2 kontakter til lyset, og en slide dæmper på den ene kontakt, her driller den også da den skal stå helt specielt for at lyset ikke står og flimrer, det er egentlig ikke det store problem, og her regner jeg med kontakten skal udskiftes med en hvor der ikke er dæmper i, men det helt store problem er at jeg kun kan tænde OG slukke lyset på den kontakt hvor dæmperen sidder, den anden kontakt kan jeg kun tænde lyset på nu. Så lidt hjælp ville virkelig blive værdsat. 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er rendt ind i den mest klassiker fejl når man skifter til Led…. Dæmperen skal også skiftes til en led dæmper, og så løses problemerne som oftest
mfrost skrev den 03-12-2021 18:51:19

Du er rendt ind i den mest klassiker fejl når man skifter til Led…. Dæmperen skal også skiftes til en led dæmper, og så løses problemerne som oftest

 Som sagt har jeg ikke brug for dæmperen, så kan der ikke bare sættes en direkte dåse på? Har hørt der ikke findes nogen dæmpere hvor producenten vil give garanti for de virker med led, så derfor er vi gået på smart pære istedet. Men hvordan kan dæmperen forklare at vi pludselig ikke kan slukke lyset på den ene kontakt?


Lk har en oversigt over hvilke led lyskilder der virker med d’ers dæmpere. Men du kan sagtens skifte dæmperen til en korrespondence afbryder, der skal muligvis trækkes en enkelt ledere mere afhængig af hvordan din nuværende installation er lige nu.
mfrost skrev den 03-12-2021 19:07:08

Lk har en oversigt over hvilke led lyskilder der virker med d’ers dæmpere. Men du kan sagtens skifte dæmperen til en korrespondence afbryder, der skal muligvis trækkes en enkelt ledere mere afhængig af hvordan din nuværende installation er lige nu.

 I entreen ser dæmperen sådan ud, og det er kun denne kontakt der både kan tænde og slukke. Kan jeg komme over problemet hvis jeg får dæmperen fjernet så der kun er en kontakt uden dæmper i? 

Jeg har allerede nogen liggende da vi har sløjfet nogle kontakter andre steder i huset, så må lige få det skiftet næste gang elektrikeren kommer forbi.
Løste det begge problemer?
Jeg sad og funderede PM du mon ikke har en dæmperenhed liggende oppe i lampestedet, der hvor du skal holde kontakten inde, for at dæmpe?
Den burde du blot kunne fjerne..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis de spot der ikke er GU10 kører 12v, skal du have en mindre transformer, som er lavet til LED.
Hvis man belaster en elektronisk transformer med mindre end det den er beregnet til, kan den stå og blinke.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 03-12-2021 19:46:33

Hvis de spot der ikke er GU10 kører 12v, skal du have en mindre transformer, som er lavet til LED.
Hvis man belaster en elektronisk transformer med mindre end det den er beregnet til, kan den stå og blinke.

 Hen Gregersen. De er alle 230 volt GU10. Jeg har kun 12 volt på gæstetoilettet og dem har jeg ikke tænkt mig at pille ved. 😀

lyhne1 skrev den 03-12-2021 19:44:47

Løste det begge problemer?
Jeg sad og funderede PM du mon ikke har en dæmperenhed liggende oppe i lampestedet, der hvor du skal holde kontakten inde, for at dæmpe?
Den burde du blot kunne fjerne..

 Tænker du der sidder en dæmper i hvert kampesten? Altså 7 dæmpere i stuen? Jeg tænkte nu mere der burde ligge en central dæmper enhed på loftet, (der er ikke første sal) 

Tænkte det nok skulle ligge noget ala det her deroppe:
https://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys/lysdaempere-til-led/nordtronic-lysdaemper-for-daasemontering-400w?gclid=Cj0KCQiAnaeNBhCUARIsABEee8UEa7FBidbGI16JrvIlsr0zyHHkQssn1QNDKRIH8mPUClpU4mJaJFYaAlu0EALw_wcB
Men jeg har endnu ikke været oppe at kigge da der desværre ikke er lavet en gangbro på loftet, endnu. Men vi har overtaget huset for under en måned siden, så det er bestemt med på listen over ting der skal laves, men har bare lige fokuseret på at skabe et hjem i første omgang. 😀

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis