Hjælp fra el kyndige

Endnu engang har jeg et spørgsmål, men ved jo E.v. Og Fabrin elsker at dele ud af deres viden. Andre må også gerne melde ind hvis de har et svar. I huset vi har købt er der spot i en stor del af huset, men der var halogen spot i.
I stuen er der 7 spot jeg ville udskifte med smart pære istedet. (5 watt) men da jeg fik udskiftet den sidste stod de alle og blinkede selvom der var slukket på kontakten, så har jeg udskiftet en af dem med en alm 3,2 w led og nu er de stoppet. Skal lige siges at der er dæmper på, det er af den slags hvor kontakten til tænd sluk holdes inde for at dæmpe. Denne funktion får jeg ikke længere brug for da pærerne kan dæmpe via app og fjernbetjening, men hvordan kan jeg få skiftet dem alle til smart pære? Er det dæmperen der er monteret som skal afmonteres eller kontakten der ikke lukker helt af og skal skiftes?
I entreen har jeg så et andet problem, der har jeg skiftet 13 pære også GU10 til smart pære. Der er 2 kontakter til lyset, og en slide dæmper på den ene kontakt, her driller den også da den skal stå helt specielt for at lyset ikke står og flimrer, det er egentlig ikke det store problem, og her regner jeg med kontakten skal udskiftes med en hvor der ikke er dæmper i, men det helt store problem er at jeg kun kan tænde OG slukke lyset på den kontakt hvor dæmperen sidder, den anden kontakt kan jeg kun tænde lyset på nu. Så lidt hjælp ville virkelig blive værdsat. 
Endnu engang har jeg et spørgsmål, men ved jo E.v.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe.. om du har kampesten på loftet, ved jeg ikke🤣
Men nej, det et præcis sådan en dæmper som du henviser til. Den bør ikke ligge frit på loftet, men ligge i dit lampeudtag.. så vidt jeg ved🙂 (altså det lampeudtag, hvor din afbryder er forbundet til)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Dæmper kan også sidde i sikrings tavlen, det er mest optimalt. Jeg er heller ikke klar over betydningen af ordet "kampesten" i denne forbindelse.
Men når du skal dæmpe/tænde på telefon så skal andre dæmpere fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-12-2021 22:11:48

Dæmper kan også sidde i sikrings tavlen, det er mest optimalt. Jeg er heller ikke klar over betydningen af ordet "kampesten" i denne forbindelse.
Men når du skal dæmpe/tænde på telefon så skal andre dæmpere fjernes. 

 😂😂 haha nu forstår jeg hvad i mener med kampesten. Om jeg begriber hvordan min ordbog har fået skrevet kampesten istedet for spot som der skulle have stået. Og ja, de andre dæmpere skal også fjernes. Der sidder dog ingen dæmper i tavlen.
mMen blot for at forstå det helt korrekt, så sidder der en dæmper i det spot der er tættest på kontakten som går videre til de andre? Altså i stuen. 😀

Hehe🙂
Som jeg forstod dig, kan du dæmpe, ved at holde din afbryder inde?
Det må betyde der er en dæmper et sted.. den kan være placeret mange steder..
Ja, måske før 1. Spot..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der sidder jo dæmper ved døren, men det er måske ikke den eneste. Den du selv viser kan placeres oppe bag lampeudtag i el dåsen selv om det er svært at få den knoklet derop. I så fald skal afbrydere nu være med fjeder påvirkning.
Hvis du får fjernet dæmperen skal fjederen pilles ud af afbryder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
reglen er, Ingen dæmper før smartpære, så væk med dæmperen og en almindelig kontakt i. gerne med en fjeder i så der altid er strøm på, ellers går folk og slukker på den gamle kontakt og det er jo ikke meningen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis