Opprydning af badeværelsesgulv - tips og tricks ønskes

Hej

Jeg er ved at renovere mit badeværelse og skal du til at bryde gulvet op. Umiddelbart virker det jo til en opgave der er ligetil, men vil da gerne høre om der er nogle tips og tricks jeg skal have med på vejen. Jeg har ihvertfald to spørgsmål.
1: Skal jeg starte i midten og arbejde mig udad eller omvendt?
2: Hvor tæt på må jeg grave og opbryde ved de bærende vægge? Er der risiko for sætningsskader, hvis jeg graver for tæt på væggene?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Du kan starte i midten eller ved en væg efter eget valg.
2. Hvad mener du med at grave i nærheden af bærende vægge. Vil du grave under funderingen af væggene? Hvis du graver under funderingen, er der en betydelig chance for sætningsskader. Det må absolut frarådes at grave under funderingen. Hvis du vil under funderingen, bør du understøbe væggene. Der er mange anvisninger på det her på siden.

fase
Et hus fra 70'erne som er bygget efter daværende forskrifter er med stor sandsynlighed funderet 90cm, så på det punkt burde der ingen fare være ved af grave 60cm ned til isolering.

På den anden side vil jeg være forsigtig når du nærmer dig de bærende vægge, så der ville jeg kun bruge håndværktøj.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Risikoen for, at huset er bygget som vores (1976), er til stede. her har man støbt gulve i to tempi. Een hel støbning med beton og Leca i hele bygningen og så placeret skillerumselementer ovenpå. Derefter støbt beton og “glitlag”. Vi fik gravet 40 kvm ud, hvor håndværkerne. M e g e t. Forsigtigt kunne gå ind til vægge og døre. Det fungerede for os, og vi har gulvvarme nu. Så pas vældigt på! PS du skal have rettet af med sand under isoleringen og en radondug lagt ud. Så 600 mm er nok lige i underkanten. Hvid der skal beton på til sidst, bør det være ca 120 mm.

Jeg mener ikke der er behov for fugtspærre mod jord under isolering. Når der er tale om radon dug så regner man beton plade som radon tæt men der skal så tætnes med radon dug i den yderste del af rummet Altså klæbes fast på ydermur, under / igennem kantisolering og 0,5 m ind under beton plade. ( jeg er godt klar over at der så ikke er mange kvm tilbage når vi taler om badeværelse.)
Badeværelse bliver vel også tætnet med vand tætnings membran som også er radon tæt. 
Om du bruger sand eller den oprindelige jord til at rette af med betyder ikek noget. Du skal bare ikke grave ret meget længere ned end nødvendig, da jorden der oprindelig er fast og bærende.
Det kommer ikke an på millimeter præcision dernede når der alligevel skal rettes af med beton plade og evt. slidlag 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vær opmærksom på at der kan være asbest i fliseklæb fra før ca 1977. Så hvis fliserne er fra tiden før det, så ville jeg tage en enkelt flise op og få testet fliseklæben for asbest inden jeg går videre. Koster ca 700 kr.
Hvad skal jeg gøre hvis fliseklæberen indeholder asbest? Er det så ikke nok at bruge støvmaske?
humseper skrev den 03-12-2021 23:03:54

Hvad skal jeg gøre hvis fliseklæberen indeholder asbest? Er det så ikke nok at bruge støvmaske?

 Tre scenarier:

1 Der er ikke konstateret asbest i fliselimen. Du fortsætter med renoveringen af badeværelset.
2 Der er konstateret asbest i fliselimen. Du får nogle professionelle til at fjerne limen og betaler ved kasse et.
3 Du tager en støvmaske på og ser at komme videre. Vælger du den mulighed, vil du få en masse råd om       farligheden.  
    Min private mening holder jeg for mig selv. 

fase
Tror jeg vælger mulighed 3.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis