Fyldninger i egetræsbordplade

Hej, jeg er den heldige ejer af dette massive egetræsbord, der er købt i københavn i 2003. Det var henne ved en snedker og han fyldte noget grimt i de huller der var i bordet. Som det ses har bordpladen haft besøg af borebiller mens det har stået på et lager i Frankrig. Bordpladen er 65 mm tyk og vejer ad h..... til.
Bordet står med masser af ar og det er helt OK for mig, men lige de fyldninger som snedkeren lavede synes jeg godt kunne gøres bedre.
Spørgsmål: hvad fylder jeg i for at det bliver pænest mulig ?   
Snurretoppen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få æsker med voksstænger i forskellige nuancer. Man finder den der passer bedst og med en loddekolbe smelter man det ned i hullerne. Passer farven ikke helt eller vil man lave lidt spil smelter man en eller flere ned i .
Er man omhyggelig kan det laves helt usynligt. Det overskydende trækkes med ziehklinge. Bliver brugt på møbelfabrikker.
En gang i mellem er det at finde som spotvare i fx Lidl eller Netto.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kan egetræs savsmul blandet med lim være en løsning ? og kan det tage imod olie ?
Egetræs savsmuld blandet med PVA lim tager godt imod olie, men sørg for at savsmuldet har samme farve som bordet.

Du kan eventuelt ryge en stump eg med salmiakdampe for at opnå samme nuance.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I en balje stilles en skål med savsmuld. I samme skål stilles en anden skål med et par skefulde salmiakspiritus. Dæk baljen med et stykke plastik så du kan følge processen.

Med en ske rører du rundt i savsmuldet efter behov så al savsmuld påvirkes af dampene. Hele processen tager mellem 2 - 8 timer afhængig af egesort, temperatur og mængde af salmiakspiritus i skålen.

Den flydende salmiakspiritus må ikke komme i kontakt med eg, som sortfarves øjeblikkelig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Interessant, og tak for info   
Jeg fik formuleret mig meget upræcist: De to skåle med henholdsvis savsmuld og salmiakspiritus skal sættes ved siden af hinanden i samme balje, og ikke oven i hinanden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen Rantzau,

Jeg fik fat i noget lyst egetræssavsmul, lavede en prøve hvor jeg blandede det med hvid trælim. Resultatet blev helt mørkt. ???
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis