Fyldninger i egetræsbordplade

Hej, jeg er den heldige ejer af dette massive egetræsbord, der er købt i københavn i 2003. Det var henne ved en snedker og han fyldte noget grimt i de huller der var i bordet. Som det ses har bordpladen haft besøg af borebiller mens det har stået på et lager i Frankrig. Bordpladen er 65 mm tyk og vejer ad h..... til.
Bordet står med masser af ar og det er helt OK for mig, men lige de fyldninger som snedkeren lavede synes jeg godt kunne gøres bedre.
Spørgsmål: hvad fylder jeg i for at det bliver pænest mulig ?   
Snurretoppen

Hej, jeg er den heldige ejer af dette massive... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1: Brug mindre salmiakspiritus.
2: Reducer tiden hvor smuldet ryges.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skriver at det bliver mørkt når du blander lim og smuld.
Er det når det er hærdet op eller er det vådt?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg borede huller i en spånplade og fyldte hullet op med blandet egesavsmuld og lim. Det blev faktisk mørkt.

Lavede en ny prøve med grantræ hvor der blev lavet nyt hul, det blev fyldt op med egesavsmuld og lim og her er resultatet meget lysere.

Har ingen forklaring   
Det er bindemidlet i spånpladen der har påvirket egesavsmuldet. Bemærk at både høj og lav pH værdi påvirker garvesyren i eg der farver fibrene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak, tænkte nok at det måtte være et eller andet i spånpladen der gjorde savsmuldet mørkt.
Jeg vil prøve med savsmuld fra lysere træsort, ellers er det hård voks (det er måske nok her jeg kommer tættest på).
Det har været spændende i jagten på godt resultat og tak for input.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis