Dæktrykadvarsel system

Hej Bilvenner
Er der nogle der kan forklare hvordan sådanne system virker, kan man godt skifte dæk  sommer vinter.
og hvor  sidder føleren, måske lyder det mærkelig men jeg har aldrig haft sådanne noget på min bil.
Ha en god aften
Preben41

preben

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskellige systemer, så hvilken bil og model?
Nogle fungere via abs sensorerne og måler forskel i hjulenes hastighed, andre måler trykket i dækkene.
Nogle skal kodes ind i bilens styring..

Du kan læse mere her ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Dæktryksystemet virker ved at måle og sammenligne omdrejningerne på hjulene ved at benytte ABS systemets måling af omdrejninger. Der sidder en sensor ved hvert hjul og måler omdrejninger. Hvis et hjul har tabt lidt luft og dermed har en mindre diameter og derfor må rotere hurtigere, forøges antal omdrejninger. Det forøgede antal omdrejninger registres af systemet og udløser en alarm for manglende dæktryk.

fase
Tak til Je ns og S. Fabrin   så blev jeg så klog. men jeg talte også om  kan jeg skifte sommer dæk til vinter dæk uden det påvirker systemet  Bilen som vi forventer at få midt mars 22. er en Toyota Yaris cross 1.5 Hybrid Dynamic Force Elegant.
Håber I kan hjælpe mig
God aften  Preben41

preben

Få en snak med forhandleren, så kan de klare det for dig, eller vise dig hvordan hvis du selv kan klare det.
Kender ikke toyotas system, men nogle af dem som skal programeres, kan have 2 sæt hjul inde i systemet...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je ne
Tak for dit svar, men det er jo  derfor jeg spørge her, fordi måske forhandleren siger du skal komme her hos os og få dem skiftet, selvom man kan gøre det mange steder.
Men tak for dit hurtige svar.
Sov godt
Preben41

preben

Annonce
Skift dæk som du vil. Bare sørg for at nulstille systemet efter dækskift (gøres med skærmen og  ratkontakterne).

Min Nissan Pulsar måler dæktryk med specielle ventiler som indeholder en sensor. Jeg kan kun skifte ved at der jeg har indkøbt 4 sensorer og fået dem sat i vinter fælgene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen skrev den 29-11-2021 22:17:25

Skift dæk som du vil. Bare sørg for at nulstille systemet efter dækskift (gøres med skærmen og  ratkontakterne).

 Passer kun i visse biler.

På min Mazda har jeg simpelthen en kontakt til at nulstille. Det gøres mens bilen holder stille, hvoraf man kan regne ud at det ikke baserer sig på omdrejningshastigheder.
Andre biler skal på værksted for at få det programmeret.
Trådstarter bør definitivt spørge sælger hvordan det gøres, især hvis der er stor forskel på omkreds af vinter- hhv. sommerdæk, og systemet er baseret på omdrejninger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
hvis der er stor forskel på omkreds af vinter- hhv. sommerdæk, og systemet er baseret på omdrejninger.
Hvis systemet er baseret på omdrejninger, er det ligegyldig om, det er sommer- eller vinterdæk. Fordi systemet så baserer sig på forskellen mellem mellem omdrejninger på hjulene.
Vi er dog enige om at trådstarter bør konsultere bilens værksted angående dæktryksystemet, da der ikke er opgivet noget om bilen.

fase
Jeg har en Nissan Quashqai, hvor jeg bare skifter mellem sommer- og vinterdæk - dog drillede de for første gang i år, og måtte nulstilles via menuen.
Min søn har en Opel Karl, og denskal på værksted og nulstilles 2 gange årligt. Måske kan man selv nulstille med en biltester/fejludlæser, så man sparer 2 x 200 kr. årligt.
Min datter har en Renault Clio, som for det mesteikke driller, og eller nulstiller man via nogle knapper (står i instruktionsbogen).
Så, spørg hos forhandleren!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis