Ludbehandlede profilbrædder som optændingsbrænde?

Hej

Jeg er ved at fjerne et loft, der består af ludbehandlede profilbrædder. Jeg overvejer at skære brædderne i stykker og bruge dem som optændingsbrænde, men ved ikke om det er en dårlig ide, rent sundhedsmæssigt.
Er der nogen der har et bud på det?
Hej Jeg er ved at fjerne et loft, der består af... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 28-11-2021 23:29:50

Ja der kan opstilles mange teorier. Trælofter er sat om med stifter. 

 Som ikke er behandlede med noget som helst andet end en hammer eller en sømpistol.


fase
ev elmand skrev den 28-11-2021 23:29:50

Ja der kan opstilles mange teorier. Trælofter er sat om med stifter. 

Jeps, og hvis man ikke er sikker, spiller man bolden over sidelinjen og går til pause 😎


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 28-11-2021 23:29:50

Ja der kan opstilles mange teorier. Trælofter er sat om med stifter. 

 ... og teorier er netop djøfernes spidskompetence.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har selv brændt ludbehandlede lister, som gav god ild til optænding og intet røg eller lugt. Jeg ville trygt gøre det. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 29-11-2021 10:51:01

Jeg har selv brændt ludbehandlede lister, som gav god ild til optænding og intet røg eller lugt. Jeg ville trygt gøre det. 

Og jeg kender en der næsten konstant kører 100+ på landevej. Han er hverken blevet taget eller kørt galt.

Men det gør det ikke lovligt!!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 29-11-2021 13:31:50

Og jeg kender en der næsten konstant kører 100+ på landevej. Han er hverken blevet taget eller kørt galt.

Men det gør det ikke lovligt!!

 Hvis vi ignorer eksemplet med bilen, som er komplet irrelevant sammenligning, så er det en mere nuanceret debat end du for det til at ligne. Men ja, en regelrytter er vel ligeglad med at tolke tingene men stirrer sig blind. 

For eksempel, hvad er affaldstræ præcist? Afskåret træ fra en møbelfabrik er affaldstræ, men sælges og bruges mange stedet som brænde. Se fx. Junckers gulve. Meget resttræ, savsmuld m.m. bruges til at lave træpiller eller lignende og bliver også brændt. Rå ubehandlet lister, gulve, lofter osv. som er brugt under en renovering, er det da helt fint at brænde de afskåret stykker. 

Eneste der er kommet oveni er en ludbehandling, som overhovedet ikke er farligt. Ja faktisk kan man lave lud ved at blande træaske med vand! Du kan lave sæbe af det. 

Det ligesom folk der er bange for sulfitter i vin, men vinen indeholder naturligt allerede sulfitter. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 29-11-2021 13:50:23


For eksempel, hvad er affaldstræ præcist? Afskåret træ fra en møbelfabrik er affaldstræ, men sælges og bruges mange stedet som brænde. Se fx. Junckers gulve. Meget resttræ, savsmuld m.m. bruges til at lave træpiller eller lignende og bliver også brændt. Rå ubehandlet lister, gulve, lofter osv. som er brugt under en renovering, er det da helt fint at brænde de afskåret stykker. 

 Enig. Da vi fik nyt tag blev nogle af de gamle spær da også skåret op og brugt til brænde. Bevares de var da kategoriseret som affaldstræ, men på baggrund af at det var rent træ der var 55 år gammelt og fået luft så vurderede jeg, at det kunne gå. Men ja, en DJØF'er vil sikkert kunne vurdere det anderledes   

Så til trådstarter. Hvis det ellers er rent og tørt så prøv først at brænde et par stykker af mens du har lugen åben, så vil du ret hurtigt kunne "dufte" om det er rent det du brænder af.
Og bare for god ordens skyld. I dag brænder jeg kun ovntørret brænde af..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 29-11-2021 15:03:49

 Enig. Da vi fik nyt tag blev nogle af de gamle spær da også skåret op og brugt til brænde. Bevares de var da kategoriseret som affaldstræ, men på baggrund af at det var rent træ der var 55 år gammelt og fået luft så vurderede jeg, at det kunne gå. Men ja, en DJØF'er vil sikkert kunne vurdere det anderledes   

Så til trådstarter. Hvis det ellers er rent og tørt så prøv først at brænde et par stykker af mens du har lugen åben, så vil du ret hurtigt kunne "dufte" om det er rent det du brænder af.
Og bare for god ordens skyld. I dag brænder jeg kun ovntørret brænde af..

Men det er jo ikke rent! Det er ludbehandlet, og måske andet!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja dette er ikke rent træ men om der er mere end ludbehandlingen vides ikke.
Jeg ville teste hvis det var mig.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er egentligt meget simpelt at undersøge. Gnid med en fugtig klud på brædderne. Smitter det af, er det lud. Smitter det ikke af er det noget andet. Sandsynligvis laserende maling og så skal brædderne kasseres.

Lud fås i mange varianter, men fælles er at de uden videre kan anvendes som optænding.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også