Hvor er min jordforbindelse?

Hej LDS,

Min elektriker har både målt aktiv jord i stikkontakter og eltavle. Der er ikke installeret et jordspyd, så han kan ikke fortælle mig hvor jordforbindelsen kommer fra? Er der nogle kyndige der har et bud? Huset har nyere eltavle, men er fra 1973.

vh
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre må vi nok skuffe dig..... det svare til at vi ved hvor dine nøgler er hvis de er væk..... men for at komme lidt nærmere så må du kigge i din eltavle finde hoved jordkablet. Og følge den så langt du kan, en mulighed kunne være at den måske er banket ned under jorden et sted udenfor.... 
Jeg går ud fra, at din elektriker har undersøgt, om du har nulling eller jordelektrode. I det sidste til fælde kan du følge jordledningen ud af tavlen og videre, som frost har beskrevet.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
S. Fabrin skrev den 26-11-2021 15:56:30

Jeg går ud fra, at din elektriker har undersøgt, om du har nulling eller jordelektrode. I det sidste til fælde kan du følge jordledningen ud af tavlen og videre, som frost har beskrevet.

Det er ikke nulling, og der er ikke en jordledning. Men han mener at den evt. får jord fra en installation, f.eks. fra gasfyret som er fra 2005. Ved ikke om det er sandsynligt?
Det bør du eller elektrikeren undersøge snarest. Om det er sandsynligt, er svært at sige, men det er forhåbentlig ikke sandt, fordi du ikke må bruge dit vandrørssystem som jordelektrode.. Din skal være i stand til at finde ud af, hvor jordforbindelsen er.

fase
Der må være nogle jordledere som er samlet ved sikrings grupper. På den tid hvor installationen er lavet var det ikke  ualmindeligt at jordledning blev samlet nederst i målerens klemkasse. Altså bag den plomberede dæksel. Herfra er der så ført almindelig gul/grøn ledning op til samlingen øverst ved sikringer-
Jordspyddet sidder sikkert umiddelbart uden for huset der hvor tavlen sidde. Men den kan godt være langt ned hvis der på det tidspunkt har været gravet ud til f.eks, vand eller kloak.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 26-11-2021 23:02:05

Der må være nogle jordledere som er samlet ved sikrings grupper. På den tid hvor installationen er lavet var det ikke  ualmindeligt at jordledning blev samlet nederst i målerens klemkasse. Altså bag den plomberede dæksel. Herfra er der så ført almindelig gul/grøn ledning op til samlingen øverst ved sikringer-
Jordspyddet sidder sikkert umiddelbart uden for huset der hvor tavlen sidde. Men den kan godt være langt ned hvis der på det tidspunkt har været gravet ud til f.eks, vand eller kloak.  

 Der er faktisk et hvidt kabel som går ned i jorden lige under elmåleren. Men i forhold til den gul/grøn ledning som går op til samlingen øverst ved sikringer - er det så i måleren? For elektrikeren kan ikke finde en dedikeret jordledning i el tavlen.

Vh
Det hvide kabel, som går ned i jorden kan godt være din jordledning. Et jordledningskabel er opbygget ligesom andre kabler med en ydre kappe af grå eller hvid plast. Er du sikker på at din elektriker er elektriker. Har du ikke et billede af tavlen uden afdækning, så det er til at se om der er en jordledning.

fase
I mit hus er primære jord spyd gemt inde i mit teknik rum i kælderen, under min fjernvarme unit, men er etableret igennem mit fundament, så det kun er jordklemmerne der er synlige over betonen. Min hoved tavle er på 1. salen, da mit hus oprindeligt fik strøm fra luft-ledninger.
Dit jord-spyd behøver ikke nødvendigvis at være lige ved siden af din tavle.

 

S. Fabrin skrev den 27-11-2021 09:28:42

Det hvide kabel, som går ned i jorden kan godt være din jordledning. Et jordledningskabel er opbygget ligesom andre kabler med en ydre kappe af grå eller hvid plast. Er du sikker på at din elektriker er elektriker. Har du ikke et billede af tavlen uden afdækning, så det er til at se om der er en jordledning.


På eltavlen går der i hvert fald et grønt kabel ind i midten og det er muffet sammen med en grøn/gul ledning som så sidder i jordklemmen. Til højre er også et rødt kabel som er muffet sammen med en gul/grøn ledning, som også går op i jordklemmen. 

Dit nederste billede viser ret sikkert dit jordspyd. Prøv evt. at fjerne en flise og lidt sand. Under støbemuffen, som vi kan se på billedet, er jordspyddet.

Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også