Hvor er min jordforbindelse?

Hej LDS,

Min elektriker har både målt aktiv jord i stikkontakter og eltavle. Der er ikke installeret et jordspyd, så han kan ikke fortælle mig hvor jordforbindelsen kommer fra? Er der nogle kyndige der har et bud? Huset har nyere eltavle, men er fra 1973.

vh
Hej LDS, Min elektriker har både målt aktiv jord... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 27-11-2021 12:20:43

Dit nederste billede viser ret sikkert dit jordspyd. Prøv evt. at fjerne en flise og lidt sand. Under støbemuffen, som vi kan se på billedet, er jordspyddet.

 Spydet er sgu lige her i kobber. Samlingen er støbt i epoxy. Kan elektrikeren have overset jordledningen, da den jo ikke er gulgrøn, men den mørke grønne? Det skal siges at elektrikeren bare lige hurtigt kiggede på tavlen, i forbindelse med noget ventilation. Så måske derfor han ikke lige kunne gennemskue hvor jordledningen kommer fra, fordi det er jo tydeligvis ikke en gulgrøn jordleder der kommer ind i tavlen. Kan det passe man brugte grønne kabler tidligere til jord? Tænker den er etableret sammen med gasfyr i 2005, eller 1986.


vh

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det var mig, ville jeg banke jordspyddet lidt længere ned, så der kan ligge en hel flise.

Søren O
Elektrikeren burde da have kunnet genkende et 1X2,5 mm2 kabel. Der ser ud til, at du har en jordledning, så tag det bare roligt alt ser ud til at være i skønneste orden.

fase
S. Fabrin skrev den 27-11-2021 13:02:24

Elektrikeren burde da have kunnet genkende et 1X2,5 mm2 kabel. Der ser ud til, at du har en jordledning, så tag det bare roligt alt ser ud til at være i skønneste orden.

 Kan du genkende det i tavlen? :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er utroligt svært at skelne mellem 1,5 og 2,5 mm2 ledning på et billede, så jeg kan ikke genkende det med 100% nøjagtighed. Men prøv at følge det hvide kabel fra, hvor det kommer ind, og til hvor det ender.

fase
Bag den midterste lys-sikring, lige der hvor lyset fra din lygte rammer, sidder der en "stor" gul/grøn og en rød leder, den ene af de to er din primære PE-forbindelse der går ned til spydet, og er med stor sandsynlighed en 2.5mm², da de begge er større end de omkringliggende ledere.

 

Steensen skrev den 27-11-2021 17:52:33

Bag den midterste lys-sikring, lige der hvor lyset fra din lygte rammer, sidder der en "stor" gul/grøn og en rød leder, den ene af de to er din primære PE-forbindelse der går ned til spydet, og er med stor sandsynlighed en 2.5mm², da de begge er større end de omkringliggende ledere.

 Det tænker jeg også. Men jeg synes nu kun den grønne kabel er grøn, og ikke gul grøn. Er det normalt?


vh
Karlo2 skrev den 27-11-2021 18:26:12

 Det tænker jeg også. Men jeg synes nu kun den grønne kabel er grøn, og ikke gul grøn. Er det normalt?


vh

 i mine øjne ligner den en ganske normal gul/grøn, bare hvor den grønne del er tvistet så den vender frem. Oppe i klemrækken er den gule del synlig.


 

Steensen skrev den 27-11-2021 23:39:14

 i mine øjne ligner den en ganske normal gul/grøn, bare hvor den grønne del er tvistet så den vender frem. Oppe i klemrækken er den gule del synlig.

 Ja det er nok den så, den er dog muffet sammen med den gul/grønne ledning, da den ikke er lang nok. Men elektrikeren må jo mene at det er jord så. Jeg er heller ikke stødt på den nogen steder i mine installationer, kun den røde jord.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også