Wifi styring af vandvarmer (tænd sluk)

Hej med jer
Jeg har et sommerhus hvor jeg gerne vil kunne tænde og slukke for vores metro vandvarmer via wifi, huset varmes op af et oliefyr, vandet elektrisk 3 faserog jeg vil gerne kunne styre det via en wifi kontakt,

forslag til hvordan jeg kan håndtere det modtages med tak.
Mvh
Peter 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne måske lave noget a la det her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/231499/s/taendsluk-3-faset-cee-kontakt-via-wifi
Peter Schou
Peter Schou Trådstarter
5
Tak john, så jeg skal have monteret en kontaktor.mellem de 4 ledninger (3 faser) og forbinde wifistyringen til den. Hvor mange amp skal kontaktoren være på ? Er 16 nok eller 

Det kommer jo lidt an på mærkningen på vandvarmeren, effekt mener jeg. Men mit gæt er at 16 er nok, eller måske endda rigeligt.
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
12759 4400
En 16 A kontaktor kan koble 11 kW AC1 , så mon ikke den er stor nok. Du skal huske, at den gulgrønne ikke må føres gennem kontaktoren.

fase
karl smart
karl smart
1760 2600/2700
Du sparer ikke noget i kr ved at slukke for den og igen varme op ,tværtimod så bliver der brugt meget strøm til at varme vandet op igen , lad den køre normalt ,  varmetabet fra vandvarmeren er med til at varme huset op , så du sparer olie , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 26-11-2021 10:54:03

Du sparer ikke noget i kr ved at slukke for den og igen varme op ,tværtimod så bliver der brugt meget strøm til at varme vandet op igen , lad den køre normalt ,  varmetabet fra vandvarmeren er med til at varme huset op , så du sparer olie , 

Delvis enig, og det samme gælder jo de ofte nævnte røde standbylamper på alt mulig elektronik.

Men om sommeren hvor man (ihvertfald hos os) ikke varmer rummene op, er det jo en lidt anden sag. Specielt hos hjem der benytter ac.
Men god isolering af beholderen er altid en god ide. Så bruges meget af energien til det tiltænkte varme vand.
Annonce
Peter Schou
Peter Schou Trådstarter
5
Hej alle 1000 tak for indspark, carl smart, installationen er til montering på vort sommerhus på Samsø, det er en 160 liter metro varmer der skal styres. Og synes det er lidt spild at holde 160 liter varmet op til 55 liter i 3 uger, ved i om der findes nogle måder at beregne rentabiliten (kallorietab vs genopvarming! )
Rigtig god dag til alle 👍
Peter Schou
Peter Schou Trådstarter
5
@johnLarsen
Jeg har valgt at bruge Tado til wifi styring, alle radiatorer og varmepumpe er styret over den samme app. Det eneste der ikke er styret via tado er oliefyret og circulationspumpen der er styret af wifi stik kontakter fra tp link. 😊 jeg har allerede wifi styringen, skal bare have fundet ud af hvordan den forbindes for den kan kun køre 230v 3 amp eller digitalt 36v
S. Fabrin
S. Fabrin
12759 4400
For at styre din varmtvandsbeholder skal du bare bruge 16A kontaktor, som kobler de tre faser til vandvarmeren. Hvis vandvarmeren har sin eget kabel, kan du måske placere kontaktoren i tavlen.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Elektronisk temp. styret vandvarmer via nettet?
    Fyr og opvarmning (11 svar)
  2. WIFI relæ til el tavle
    Belysning (5 svar)
  3. Tænd/Sluk 3-faset CEE kontakt via WiFi
    Gadgets & dimser (15 svar)
  4. Trådløs tænd og sluk af elvandvarmer og elgulvvarme
    Grøn energi og sparetips (1 svar)
  5. Kan ikke fylde vand på Metro vandvarmer, ryger direkte ud af overløbsventil
    Fyr og opvarmning (15 svar)
  6. En slags alarm via WiFi
    Gadgets & dimser (15 svar)
  7. Tømning af vandvarmer
    Fyr og opvarmning (10 svar)
  8. Trådløs netværk
    Belysning (9 svar)
  9. VANDVARMER beholder
    Fyr og opvarmning (26 svar)
  10. Nedtagning af Metro vandvarmer
    Jura, reglementer og krav (35 svar)

Populært lige nu

1. Ændring af dørbredde/Højde
    Lav-Hus (læst 287 gange)
  2. Gulvvarme i trægulv - indløbstemperatur?
    Fyr og opvarmning (læst 24107 gange)
  3. Naturgasrør
    Fyr og opvarmning (læst 227 gange)
  4. Strygelse til flisebelægning om vinteren
    Lav-Hus (læst 223 gange)
  5. Pris for at få lagt 25 kvm fliser indendørs
    Lav-Hus (læst 372 gange)
  6. Hjælp fra el kyndige
    Lav-Hus (læst 409 gange)
  7. Mug/svamp inde under tapettet, hvordan finder vi ud af hvor det kommer fra?
    Lav-Hus (læst 237 gange)
  8. 56.000 kr for 2 dages tømrer arbejde
    Jura, reglementer og krav (læst 855 gange)
  9. KOLDE gulve - gulvvarmen "virker" men varmer ikke.
    Fyr og opvarmning (læst 9487 gange)
  10. Dæktrykadvarsel system
    Lav-Bil (læst 523 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

Følg med